8 Mαρτίου – “Εφημερίς των Κυριών” | Καλλιρρόη Παρρέν
Eπιμέλεια: Δήμητρα Nτζαδήμα //
Με εκδότρια την Καλλιρρόη Παρρέν και με πολλές εκλεκτές συνεργάτιδες, γεννήθηκε στις 8 Μαρτίου 1887 η Εφημερίς των Κυριών, το πρώτο γυναικείο έντυπο στην ελληνική επικράτεια.
Γνώρισε μεγάλη κυκλοφορία (5.000 αντίτυπα εντός και εκτός Ελλάδας το 1892), πρωτοστάτησε σε κινήσεις γυναικείες (όπως η υποβολή στην κυβέρνηση Τρικούπη 2.850 υπογραφών γυναικών υπέρ της γυναικείας εκπαίδευσης), αλλά και εθνικές (όπως η διεθνής εκστρατεία για τον πόλεμο του 1897, με συμμετοχή και της Ενώσεως των Ελληνίδων). Την τριαντάχρονη έκδοσή της διέκοψε το ταραγμένο πολιτικό κλίμα τον Νοέμβριο του 1917.
Η ίδια η Παρρέν απουσίασε από τις δραστηριότητές της από τον Μάρτιο του 1917 μέχρι τον Νοέμβριο του 1918 –αναφέρεται ότι εκτοπίσθηκε στην Ύδρα «διά τας πολιτικάς πεποιθήσεις της». Κορωνίδα του έργου της Παρρέν μπορεί να χαρακτηρισθεί η ίδρυση το 1911 του #Λυκείου_των_Ελληνίδων, για το οποίο έθεσε διττό στόχο, την «εξυπηρέτησιν της προόδου του φύλου των [γυναικών]» και την «αναγέννησιν και διατήρησιν των ελληνικών εθίμων και παραδόσεων».
————————–
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
-
-
18 Μαΐου – Μπέρτραντ Ράσελ
18/05/2018, 9:17 πμ -
17 Μαΐου – Σάντρο Μποτιτσέλλι
17/05/2018, 4:51 μμ -
16 Μαΐου – Μαρία Γκαετάνα Ανιέζι
15/05/2018, 11:30 μμ -
15 Μαΐου – Κάρλος Φουέντες
15/05/2018, 10:24 πμ -
14 Μαΐου – Άουγκουστ Στρίντμπεργκ
14/05/2018, 3:53 μμ
ΘΕΜΑΤΑ
-
✩ Σοφία Καλογεράκη, ΠΥΞΙΔΑ. Η πιο «αναλογική» παραγωγή τού φετινού απόλυτα επιτυχημένου θεσμού με τον διακριτικό τίτλο «ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΝΑΛΟΓΙΟ 2021».
Από τον Κωνσταντίνο Μπούρα // Σοφίας Καλογεράκη, ΠΥΞΙΔΑ. Η πιο «αναλογική» παραγωγή τού φετινού απόλυτα επιτυχημένου θεσμού με τον διακριτικό τίτλο «ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΝΑΛΟΓΙΟ 2021». «Αυτό είναι αναλόγιο!!!», αναφώνησα, ευθύς ως είδα σκηνοθέτη, ηθοποιούς και τραγουδίστρια καθισμένους
Περισσότερα -
Όταν ένα βιβλίο δεν είναι μόνο ένα βιβλίο.
Γράφει η Ελένη Γκίκα // Θα μπορούσε να είναι απόσταγμα ζωής ο τίτλος του: «Τίποτα δεν χαρίζεται». Η συγγραφέας εξάλλου έχει μια κρυστάλλινη εντιμότητα και ως προς τους τίτλους της (Αθώοι και φταίχτες, Αρχαία σκουριά, Τα μαύρα λουστρίνια, Ουράνια
Περισσότερα -
Ποίηση: “Αγάπες που πέθαναν εν μέσω θέρους”
Γράφει η Μαρία Αθανασέκου // * “Αγάπες που πέθαναν εν μέσω θέρους” Αναλώσιμοι έρωτες, ανταλλακτικά φιλιά. Ανά πάσα στιγμή μπορείς να με αντικαταστήσεις. Ξέρω πόσο μετράς, μου το κατέστησες σαφές. Ξέρω και τι μετράς,
Περισσότερα -
H Αλεξάνδρα Κωστάκη στο Εργαστήρι του συγγραφέα
Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Πρέβεζα. Πόλη της Ηπείρου, πρωτεύουσα του ομώνυμου Νομού, με συγκλονιστική φυσική ομορφιά, παλιό πέρασμα και σταυροδρόμι φυλών, πολιτισμών και… υδάτων – στην κυριολεξία- αφού στα πόδια της, Αμβρακικός και Ιόνιο ερωτοτροπούν ηδονικά και
Περισσότερα -
Τραίνα στην ομίχλη ή Ο άνθρωπος που έβλεπε τα τραίνα να περνούν
της Αμαλίας Ρούβαλη // * Βαλίτσες, παλιές, δερμάτινες, καφέ κατά προτίμησιν, ή μαύρες, επιλογή, στο χρώμα του δέρματος, είπατε; με λουριά γδαρμένα, αγκύλες σκουριασμένες. Εκεί, δίπλα στο πόδι του άντρα, ακουμπάνε τα ρεβέρ μέχρι τα μισά της κνήμης, ίσως
Περισσότερα -
✩ Editorial: «Περιμένω κάτι πιο μεγάλο απ’ ό,τι μπορεί να γραφτεί»
«Στην αρχή διάβαζα νύχτα μέρα. Μου πέρασε όμως. Δε θα ‘θελα να είμαι πολύ άδικος με τα βιβλία. Τους χρωστάω ωραίες στιγμές. Μη ξεχνάμε, από τα δέντρα προέρχονται και καμιά φορά το θυμούνται αυτό’ μερικές φράσεις
Περισσότερα -
Η ζωή της Π.
Της Lale Alatli // Νιώθω μια γλυκιά κούραση από τη ζωή που μοιράστηκε απλόχερα μαζί μου τους θησαυρούς της. Γεννήθηκα μια βροχερή μέρα του Νοέμβρη στη Μπαρμπούτα, την εβραϊκή συνοικία, με τα λιθόστρωτα σοκάκια και τα επιβλητικά αρχοντικά
Περισσότερα