Fractal

Δουνκέρκη, επειδή στη ζωή [και στην τέχνη] όλα [ακόμα και το θαύμα] είναι πιθανά

Γράφει ο Δημήτρης Κιαχίδης //

 

«Δουνκέρκη»
Σκηνοθεσία- σενάριο: Κρίστοφερ Νόλαν
Ερμηνείες: Φιόν Γουάιτχεντ (Τόμυ), Χάρι Στάιλς (Άλεξ), Τομ Χάρντυ (Φάριερ), Κένεθ Μπράνα (Μπόλτον), Μαρκ Ράιλανς (Ντόσον), Kίλιαν Μέρφι

 

 

Στο τέλος του Μαίου του 1940 μετά την κατάρρευση της γαλλικής αμυντικής γραμμής Μαζινό, 400.000 στρατιώτες των συμμάχων -ως επί το πλείστον Βρετανοί- βρέθηκαν αποκλεισμένοι στην γαλλική πόλη Δουνκέρκη, στα παράλια της Μάγχης απέναντι από την Αγγλία. Μεγάλα πλοία δεν μπορούσαν να προσεγγίσουν την περιοχή για να τους περισυλλέξουν εξαιτίας του μικρού βάθους της θάλασσας. Έτσι είχαν δύο επιλογές: να παραδοθούν στους Γερμανούς ή να αποδεκατισθούν πολεμώντας. Και εκεί που όλα έμοιαζαν χαμένα έγινε κάτι απροσδόκητο: μικρά πολιτικά πλοία, από αλιευτικά μέχρι θαλαμηγοί, ανταποκρινόμενα στην έκκληση των αρχών, επιδεικνύοντας θάρρος και αυταπάρνηση και έχοντας την υποστήριξη της βρετανικής πολεμικής αεροπορίας, διέσχισαν τα στενά και κατάφεραν να απεγκλωβίσουν 370.000 άνδρες, μετατρέποντας μία ήττα σε νίκη και δίνοντας μία διαφορετική τροπή στον 2ο παγκόσμιο πόλεμο.

 

 

Ο Κρίστοφερ Νόλαν είναι ένας από τους μεγαλύτερους σύγχρονους σκηνοθέτες. Οραματιστής, με ποικιλομορφία στο έργο του, ήθελε να ασχοληθεί με το εν λόγω γεγονός εδώ και δεκαετίες. Και τώρα που τα κατάφερε δικαιώθηκε πλήρως!

Δεν ενδιαφέρεται να κάνει ένα επικό χρονικό όσων συνέβησαν. Επιχειρεί μέσω του προσωπικού να αναδείξει το συλλογικό. Για αυτό ακριβώς δεν υπάρχει ένας κεντρικός ήρωας αλλά πολλοί ”δευτερεύοντες” που ο καθένας τους έχει διαφορετικό χαρακτήρα. Ο Τόμυ και ο Άλεξ είναι δύο νεαροί στρατιώτες στην παραλία που κάνουν τα πάντα προκειμένου να επιβιβαστούν σ’ ένα πλοίο και να καταφέρουν να αποδράσουν από αυτό το εφιαλτικό μέρος. Το ένστικτο της επιβίωσης είναι η κινητήρια δύναμη τους. Αντίθετα ο Φάριερ είναι πιλότος ενός Σπιτφάιρ και ναι μεν ενδιαφέρεται να μείνει ζωντανός, αλλά παράλληλα εξαντλεί κάθε περιθώριο για να προστατεύσει τα συμμαχικά πλοία και τους στρατιώτες, δείχνοντας μία ”αυτονόητη” για αυτόν γενναιότητα, την ίδια που χαρακτηρίζει και τον Ντόσον, έναν αστό που με τη θαλαμηγό του, και έχοντας ως πλήρωμα τον γιό του και έναν εξίσου θαρραλέο νεαρό, διασχίζει την Μάγχη για περισυλλέξει στρατιώτες, έχοντας ήδη σώσει έναν από τη μέση της διαδρομής, που όταν μαθαίνει ότι θα επιστρέψει στην κόλαση απ’ όπου διέφυγε πανικοβάλλεται.

Ο Νόλαν αρέσκεται να μην ακολουθεί μία γραμμική αφήγηση (Memento, Inception,Interstellar) και το κάνει και εδώ. Παρακολουθεί τα ίδια γεγονότα σε τρεις διαφορετικού εύρους χρονικές περιόδους που ενίοτε διασταυρώνονται.

 

 

Εξαιρετική κινηματογράφηση που χρησιμοποιεί όλα τα εκφραστικά μέσα, κινούμενη κάμερα, κοντινές γωνίες λήψης, μοντάζ και καταφέρνει να έχει συγκλονιστικά αποτελέσματα: λ.χ. δείτε την αρχική σεκάνς στην Δουνκέρκη, αυτές των αερομαχιών ή των βομβαρδισμών. Προσέξτε την χρήση των ήχων αλλά προσέξτε περισσότερο την σπουδαία μουσική του Χανς Τσίμερ που κινείται από τον μινιμαλισμό ως την απόλυτη συμφωνική έκρηξη προς το τέλος χρησιμοποιώντας και ένα θέμα του σπουδαίου Βρεττανού Έντουαρντ Έλγκαρ.

Σπουδαίες ερμηνείες από όλους τους ηθοποιούς που δίνουν σάρκα και οστά στους χαρακτήρες που ανέφερα και όχι μόνο με ιδιαίτερη μνεία στον εξαιρετικό Μαρκ Ράιλανς στον ρόλο του Ντόσον.

 

Ο Νόλαν επαναπροσδιορίζει την κινηματογραφική αφήγηση παραδίνοντας ένα αριστούργημα με πολλές δυνατότητες ανάγνωσης. 10/10 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top