Fractal

Η λογιστική των σχέσεων

Γράφει ο Αλέξανδρος Πηγαδάς //

 

Αυτή την εβδομάδα το Fractal σας παρουσιάζει  ένα καθηλωτικό δράμα που ξετυλίγει σκηνές από έναν γάμο υπό διάλυση, του Βέλγου σκηνοθέτη Joachim Lafosse, ΟΤΑΝ ΤΕΛΕΙΩΣΕΙ Ο ΕΡΩΤΑΣ.

 

ΟΤΑΝ ΤΕΛΕΙΩΣΕΙ Ο ΕΡΩΤΑΣ, κοινωνικό δράμα, διάρκεια: 94΄

Σκηνοθεσία: Χοακίμ Λαφός

Πρωταγωνιστούν: Μπερενίς Μπεζό, Σεντρίκ Καν

 

 

Περίληψη: Ο Boris και η Marie μένουν μαζί με τις δύο δίδυμες κόρες τους στο σπίτι τους στις Βρυξέλλες, αν και βρίσκονται ουσιαστικά σε διάσταση, έπειτα από 15 χρόνια γάμου. Η Marie έχει ορίσει τους δικούς της κανόνες, βάζοντας όρια στις επαφές, που θα έχει ο σύζυγος της με εκείνη και τις κόρες τους, και στην γενικότερη συμμετοχή του στην οικογενειακή ζωή. Συγκεκριμένη ώρα, που θα πρέπει να βρίσκεται στο σπίτι, εκτός του Σαββατοκύριακου και μιας ημέρας την εβδομάδα, για να μην τον βλέπουν τα παιδιά, δικό του ράφι στο ψυγείο, δικό του απομονωμένο υπνοδωμάτιο στο σπίτι. Ο Boris, ωστόσο, δεν φαίνεται και τόσο πρόθυμος να ακολουθήσει αυτούς τους κανόνες. Όχι τόσο λόγω του εγωισμού του (αν και το στοιχείο αυτό υπάρχει και στους δύο βασικούς χαρακτήρες), όσο εξαιτίας της προσπάθειας και της επιμονής του να σώσει, οτιδήποτε μπορεί να διασωθεί από τον γάμο και την οικογένεια τους, βρίσκοντας απέναντι του τα μικρά εμπόδια των μικρό-προβλημάτων της καθημερινότητας, άλλα κυρίως το νοητό τείχος, που έχει σηκώσει το πείσμα της Marie. Παράλληλα, προσπαθεί να κατοχυρώσει όλα όσα θεωρεί πως δικαιωματικά του ανήκουν. Δεδομένου ότι o Boris δεν μπορεί να νοικιάσει άλλο σπίτι για να μείνει, η μόνη λύση είναι να το μοιραστούν. Πόσο εύκολο είναι αυτό, όταν κανείς δεν θέλει να υποχωρήσει;

 

 

Η άποψή μας: Ο Γιοακίμ Λαφός διερευνά με εντυπωσιακή ακρίβεια τη  λογιστική πλευρά των ανθρωπίνων σχέσεων, όπου το ιδιωτικό, το κοινωνικό και προπάντων το οικονομικό διαπλέκονται συνεχώς, με τα χρήματα να γίνονται το μέσο με το οποίοι όλοι κρίνονται για τα αληθινά συναισθήματα και τις πραγματικές προθέσεις τους. Ο σκηνοθέτης κλείνει τους πρωταγωνιστές μέσα στο επίμαχο σπίτι και αρχίζει να ανιχνεύει όλα όσα τους χωρίζουν. Αυτό που βρίσκει είναι όλες εκείνες οι αδιόρατες γραμμές που γράφονται πάνω στον καμβά μιας άβολης συνθήκης. Τα θέλω και τα μη ενός χωρισμού που δεν μπορεί να είναι κανονικός και τις διακυμάνσεις μιας συναισθηματικής μεταβατικής περιόδου που δε διαθέτει αρκετά εφόδια για να καταλήξει κάπου με ασφάλεια για όλους τους εμπλεκόμενους. Είναι μεθοδικός και ταυτόχρονα απέριττα φυσικός ο τρόπος με τον οποίο κορυφώνεται η ένταση σε κάθε μικρή ή μεγάλη σκηνή που αυτοί οι δύο άνθρωποι θα έρθουν αντιμέτωποι με την κατάσταση μέσα στην οποία αρχίζουν να βυθίζονται. Τα πείσματά τους, οι ενδοιασμοί τους, αυτά για τα οποία μετανιώνουν και τα άλλα για τα οποία πρέπει να φανούν δυνατοί τους κάνουν να μοιάζουν όχι με δυο ανθρώπους που χωρίζουν, αλλά με δύο ανθρώπους που προσπαθούν να μάθουν να ζουν μαζί. Και εκεί είναι όλο το πραγματικό ενδιαφέρον μιας ταινίας που μέσω της «οικονομίας» (και κυριολεκτικής, αφού σε μια από τις δυνατές σκηνές της, το ζευγάρι θα καθίσει και θα αρχίσει να κάνει υπολογισμούς για τη μοιρασιά του σπιτιού) αναδεικνύει τις αποχρώσεις του χωρισμού, ως ένα φινάλε που θα βρίσκει πάντα τους ανθρώπους σε μια απότομη ενηλικίωση. Στρωτό, νατουραλιστικό και σχετικά αναμενόμενο ως προς την εξέλιξη και το σενάριο, το Όταν τελειώσει ο έρωτας εξερευνά την αόρατη ζώνη, μαγική όταν όλα πάνε καλά, γκρίζα όταν χαθεί ο έρωτας και η έλξη που σβήνει σαν γομολάστιχα τα προβλήματα, που μπορεί να εξηγήσει τι συμβαίνει σε ένα ζευγάρι και δεν μπορεί να βρει κοινό τόπο κατανόησης, ούτε καν συνεννόησης. Σε μια ταινία που δεν γίνεται ποτέ μεγαλύτερη από το ταλέντο του δημιουργού ή των ηθοποιών της, πράγμα που χαρακτηρίζει έτσι κι αλλιώς την «οικονομία» της φιλμογραφίας του Λαφός , ενός σκηνοθέτη που με το δικό του τρόπο σε κάνει να ανυπομονείς κάθε φορά για την επόμενη ταινία του.

 

Πληροφορίες: από τις 4 Απριλίου στους κινηματογράφους, από τη Feelgood Entertainment.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top