Fractal

☆ Aπολαύστε “Τo φτερούγισμα” στο θέατρο Radar

Γράφει ο Κωνσταντίνος Μπούρας //

 

 

Στο θέατρο των σοβαρών παραστάσεων RADAR απολαύστε ΤΟ ΦΤΕΡΟΥΓΙΣΜΑ του Βασίλη Γιαννόπουλου

σε δραματουργική επεξεργασία- Σκηνοθεσία – πρωταγωνιστική ερμηνεία Αναστασίας Παπαστάθη.

 

Χθες ανακάλυψα την «κωμική ειρωνεία». Στο αμερικάνικο-αγγλοσαξωνικό-προτεσταντικό είδος των κομεντί, στην σαφώς φροϋδική ψυχαναλυτική υπόστρωση προστίθεται και η αίσθηση τού θεατή ότι είναι πιο έξυπνος από τα δραματικά πρόσωπα και αντιλαμβάνεται την σκηνική αλήθεια γρηγορότερα από τους δρώντες κι αντιδρώντες.

Η διάδραση στο σύγχρονο θέατρο δεν περιορίζεται στην άμεση συμμετοχή τού κοινού, αφού ο θεατής (ως άτομο και ως συλλογικότητα) αντιδρά από την Αρχαιότητα στα επί σκηνής τεκταινόμενα, αν όχι με το γέλιο ή το (ενδιάμεσο) χειροκρότημά του ακόμα και με την διαφοροποίηση τής αναπνοής του. Ναι, όπως στα γήπεδα, ο ρυθμός μεταδίδεται στις κερκίδες που πάλλονται. Και οι καλοί ηθοποιοί, οι έμπειροι, ξέρουν να παρακολουθούν τις διαφοροποιήσεις στην ανάσα τού κοινού και να προσαρμόζουν την σκηνική τους συμπεριφορά ανάλογα.

 

 

 

Ειδικά στα μικρά θεατράκια όπου ανεβάζονται ολιγοπρόσωπα “Kammerspiele” και ο θεατής μπορεί να μυρίσει το αποσμητικό στη μασχάλη τού πρωταγωνιστή, αφού η απόσταση ελαχιστοποιείται τόσο που να αντιστοιχεί η εικόνα στον εγκέφαλο τού κοινού με το κινηματογραφικό “gro-plan”.

 

Στο συγκεκριμένο ευπώλητο έργο είναι τρεις οι καινοτομίες:

1. Ακούμε μία μάλλον συμβατική μεσοαστή νοικοκυρά να εξομολογείται ένα απρογραμμάτιστο one-night-stand (κοινώς «ξεπέτα») λίγα μέτρα πριν από το σπίτι της, στον δρόμο, υπό βροχήν, με έναν άγνωστο!!! [αυτό θα ταίριαζε μάλλον σε ομοερωτικό άνδρα, αλλά ποτέ δεν ξέρεις – ας μην σκεφτόμαστε με στερεότυπα και ας μην έχουμε προκαταλήψεις].

2. Ο άγγελος εμφανίζεται κυριολεκτικά κι όχι συμβολικά και είναι ιδιαίτερα αυστηρός με τις συζυγικές παρεκτροπές, ακολουθώντας την ενοχοποιητική αντιμετώπιση του σεξ που γιγαντώθηκε κυρίως στον πουριτανισμό. Δεν μπορούμε να πιστέψουμε, τουλάχιστον ως απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων πως ένα εξωσυζυγικό σεξ τής μιας βραδιάς τα γιασεμιά είναι αρκετό για να κινητοποιηθούν οι ταξιαρχίες των αγγέλων. Υπάρχουν πιο σοβαρά πράγματα να κάνουν σε έναν πλανήτη που σπαράσσεται από πολέμους, πείνα, δίψα…

3. Σαφώς η Αλήθεια μάς λυτρώνει κι η εξομολόγηση δεν είναι προνόμιο τού χριστιανισμού, όμως εκείνο που άλλα θρησκεύματα και άλλες παλαιές γονιμολατρικές εθιμικές παραδόσεις θεωρούν ως ομοιοπαθητική πράξη γονιμότητας εδώ ανάγεται σε τόσο σοβαρό αμάρτημα που επιφέρει την τραγική κατά-στροφή.

4. Η ανωριμότητα και η μειωμένη αντιληπτική ικανότητα τού συζύγου (που αντιδρά σχεδόν σαν εγωπαθής νάρκισσος με σχεδόν «αυτιστικό» τρόπο) εξηγεί απολύτως την συγγραφική του αποτυχία, αφού δεν κατέχει σαφώς τίποτα από την ανθρώπινη ψυχή και περιορίζεται στο «φαίνεσθαι». Είναι κωμική λοιπόν η αποτυχία του και σε καμία περίπτωση «μίμησις πράξεως σπουδαίας και τελείας». Δεν είναι ως εκ τούτου ο τωρινός Παπαδιαμάντης που τον παραγνωρίζει το «σύστημα» γιατί δεν ανήκει σε «κλίκες», όπως λέει. Είναι απλώς ένας σοβαροφανής, νευρωτικός τεμπέλης, που απαιτεί καταχρηστικά (και κακοποιητικά) από την ταλαίπωρη κι ευαίσθητη σύζυγό του να τον υπηρετεί. Αυτό, βεβαίως, θα ταίριαζε μάλλον σε μία κωμωδία παρεξηγήσεων, ή σε μία φαρσοκωμωδία, ακόμα και στο θέατρο του παραλόγου εν τέλει, σε καμία όμως περίπτωση σε σοβαρό αστικό δράμα που παραπέμπει στον Μπέργκμαν. Πιο κοντά στον Γκολντόνι και τον Μολιέρο κινείται αυτή η κωμωδία κουρδισμένη σε έναν τόνο πιο βαρύ απ’ ό,τι αντέχει. Κι αυτό όμως ακόμα αναγκάζει τον/την θεατή να σκεφτεί το χάλι της νεοελληνικής μας αστικής μιζέριας… Καιρός για συλλογική ομφαλοσκόπηση/ενδοσκόπηση. Η ΟΜΑΔΙΚΗ ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ ΠΛΟΥΤΟΣ ΚΑΙ ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΑΝΕΚΤΙΜΗΤΟΣ.

 

Από αυτή την άποψη, πρόκειται για μια υπερτονισμένη μεν, απολύτως εύστοχη δε ηθογραφία. Ο ρεαλισμός είναι άγκυρα αλλά και τροχοπέδη για την σύγχρονη νεοελληνική δραματουργία κι αυτό το στοιχείο την περιορίζει εντός των εθνικών μας συνόρων.

Σπουδαίες ερμηνείες, αποτελεσματικός ρυθμός, ορθή απεικόνιση τού εκδοτικού χώρου (νεοελληνική ιδιαιτερότητα να πληρώνουν οι ταλαίπωροι συγγραφείς την έκδοση των βιβλίων τους – πουθενά αλλού στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν ισχύει).

Εκπληκτικό το σκηνικό, τα κοστούμια, οι φωτισμοί, η εικονοποίηση του υπερβατικού στοιχείου (φανταστικός ο ηθοποιός που παριστάνει τον Γαβριήλ – θα μπορούσε να παίξει στον κινηματογράφο σε ταινίες με βιβλικά θέματα).

Μια παράσταση καθαρά «ελληνική», που πρέπει να δείτε με ολάκερη την οικογένειά σας μαζί, έτσι που να εμπεδώσετε ότι τα ψέματα δημιουργούν απανωτές παρεξηγήσεις, οδηγούν σε καταθλίψεις, σε νευρώσεις, σε παραβατικές συμπεριφορές κ.λπ.

Κι επιτέλους ας προστατεύουμε αποτελεσματικά τα θύματα των βιασμών και των κακοποιητικών ενδοοικογενειακών συμπεριφορών για να μην δημιουργούνται αλυσιδωτές «πυρηνικές» αντιδράσεις που δυναμιτίζουν την κοινωνική γαλήνη και συνοχή.

Αυτό είναι το μήνυμα και η κεντρική ιδέα αυτού του έργου: ΠΕΙΤΕ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΑΣΗ ΘΥΣΙΑ!!! ΜΟΝΟΝ ΤΟΤΕ ΘΑ ΞΑΝΑ-ΑΠΟΚΤΗΣΕΤΕ ΤΗΝ ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΗΣ ΧΑΡΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ!!!

Προτείνω να κουρδιστεί το όλον θέαμα έναν τόνο πιο ανάλαφρα και να τονιστεί αναλόγως το ισόρροπο κωμικό στοιχείο.

 

Info: https://radartheater.gr/play/to-fteroygisma/

 

 

 

ΤΟ ΦΤΕΡΟΥΓΙΣΜΑ

του Βασίλη Γιαννόπουλου

Δραματουργική επεξεργασία- Σκηνοθεσία Αναστασία Παπαστάθη

από τις 23/1/2023 |Κάθε Δευτέρα στις 20:00 & Τρίτη στις 21:00 & Τρίτη στις 21:00

 

Με ανοιχτό διάλογο με το κοινό μετά την παράσταση.

Tη συζήτηση συντονίζει και πάλι η Θεραπεία Στάμου-Μαζαράκη, Ψυχολόγος – Σωματική-Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια – Οικογενειακή σύμβουλος και trainer – μέλος του ECP

 

* Ημερομηνίες ανοιχτών διαλόγων

1ος Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου

2ος Κυριακή 13 Μαρτίου

| Προϋπόθεση για τη συμμετοχή στο διάλογο η παρακολούθηση της παράστασης οποιαδήποτε άλλη μέρα |

 

* Η ΑΙΘΟΥΣΑ ΚΛΙΜΑΤΙΖΕΤΑΙ

Μια παράσταση για την ματαίωση του έρωτα ενός ζευγαριού

 

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ

«Το Φτερούγισμα» αφορά στη σχέση ενός ζευγαριού που μετά από 20 χρόνια γάμου βρίσκεται σε κρίση.

Η Μυρτώ και ο Αντώνης δεν μπορούν να αντιληφθούν τα αίτια που τους οδήγησαν σε αυτή την κατάσταση.

Γνωρίστηκαν στα φοιτητικά τους χρόνια, ερωτεύτηκαν, μετά παντρεύτηκαν, τι είναι αυτό που χάσανε ή δεν βρήκαν στην πορεία της διαδρομής τους;

Γιατί θυμώνουν; Γιατί συγκρούονται; Γιατί δεν μπορούν πια να επικοινωνήσουν;

Είναι οι προσδοκίες που είχε ο ένας από τον άλλον;

Τα όνειρα που δεν πραγματοποιήθηκαν; Οι προσωπικές τους ματαιώσεις;

Τι ακριβώς συμβαίνει;

Η Μυρτώ ήθελε να γίνει ζωγράφος όμως δεν τα κατάφερε.

Ο Αντώνης είναι συγγραφέας αλλά στα μάτια της Μυρτώς δεν έχει επάγγελμα αφού δεν μπορεί να προσφέρει στον βιοπορισμό τους.

Τα κρυμμένα μυστικά της Μυρτώς την φορτώνουν με ενοχές.

Προσπαθεί να βάλει χρώμα στον έξω κόσμο της, στα έπιπλα στα ρούχα της, για να ισορροπήσει την εσωτερική σκοτεινή της πλευρά.

Η εμφάνιση ενός αινιγματικού προσώπου της δείχνει ένα δρόμο.

Θα μπορέσει να αλλάξει την ζωή της; Πως θα εξελιχθεί η σχέση της με τον Αντώνη;

Θα μπορέσει ξαναβρεί την χαρά;

 

«Το Φτερούγισμα», το καινούργιο θεατρικό του έργο Βασίλη Γιαννόπουλου ανεβαίνει για πρώτη φορά στο θέατρο Radar, σε σκηνοθεσία Αναστασίας Παπαστάθη

 

Συντελεστές:

  • |Κείμενο: Βασίλης Γιαννόπουλος
  • |Δραματουργική επεξεργασία/Σκηνοθεσία: Αναστασία Παπαστάθη
  • |Σκηνικά – κοστούμια: Κυριακή Πανούτσου
  • |Μουσική επιμέλεια: Πάνος Φορτούνας
  • |Βοηθός σκηνοθέτη: Δημήτρης Τσολάκης
  • |Σχεδιασμός φωτισμών: Αναστασία Παπαστάθη
  • |Φωτογραφίες παράστασης/βίντεο: Χάρης Γερμανίδης
  • |Επικοινωνία: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου
  • |Web Administration: Χρήστος Λουκόπουλος
  • |Art work: Creatures

 

Παίζουν οι ηθοποιοί με σειρά εμφάνισης:

  • Αναστασία Παπαστάθη: Μυρτώ
  • Δημήτρης Τσολάκης: Γαβριήλ
  • Γιώργος Γιανναράκος: Αντώνης

 

Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά χωρίς διάλειμμα

ΕΝΑΡΞΗ: Από 23 Ιανουαρίου 2023

 

ΗΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:

Κάθε Δευτέρα 20:00 & Τρίτη21:00

 

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:

  • Γενική είσοδος: 15 ευρώ
  • Φοιτητές / ΑμΕΑ / Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ) / άνω των 65: 12 ευρώ
  • Ειδικές τιμές σε ομαδικά εισιτήρια 10 ατόμων και άνω
  • Στις παραστάσεις που ακολουθεί o ανοιχτός διάλογος δεν ισχύουν τα εκπτωτικά εισιτήρια
  • Προπώληση εισιτηρίων στο Ταμείο του Θεάτρου: 210 9769294 και στο viva.gr

 

Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ

Ο Βασίλης Γιαννόπουλος, γεννήθηκε στην Πάτρα τον Φλεβάρη του 1960, όπου κατοικεί μόνιμα έως σήμερα. Σπούδασε μηχανικός του εμπορικού ναυτικού, ταξίδεψε και στη συνέχεια ασχολήθηκε ενεργά με την Ελληνική γλώσσα.

Από το 1992 υπογράφει ως στιχουργός πάνω από 600 τραγούδια στην Ελληνική δισκογραφία συνεργαζόμενος με όλους σχεδόν του συνθέτες και τραγουδιστές.

Το 2007 υπογράφει ως συγγραφέας το πρώτο του μυθιστόρημα με τίτλο « ΑΝΝΑ Χ» από τις εκδόσεις ΔΡΟΜΩΝ.

Το 2021 παρουσιάστηκε το πρώτο του θεατρικό έργο «Εγώ η Λένγκω» στα πλαίσια των εορτασμών “Διακόσια χρόνια από την Ελληνική επανάσταση του 1821”.

«Τo Φτερούγισμα» είναι το καινούργιο θεατρικό του έργο που θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στο θέατρο RADAR.

 

ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Κάθε φορά που καταπιάνομαι με ένα έργο, προσπαθώ να διεισδύσω στο άγραφο κείμενο, σε ότι δεν φαίνεται. Συνήθως όταν φωτίζεται η αθέατη πλευρά μου δίνει τα στοιχεία ώστε να μπορέσω να ερμηνεύσω τον τρόπο που δρουν και σχετίζονται οι χαρακτήρες.

«Το Φτερούγισμα» μου πρόσφερε την δυνατότητα να ερευνήσω την αθέατη πλευρά της ανθρώπινης ύπαρξης που δρα ερήμην μας.

Στην περίπτωση της Μυρτώς, εμφανίζεται ως επιθυμία ή ασυνείδητο που προσωποποιείται στη μορφή ενός αινιγματικού προσώπου. Αυτό το πρόσωπο θα την βοηθήσει να κάνει το βήμα και να προχωρήσει στη ζωή της με την αλήθεια της.

Και ενώ η σχέση της Μυρτώς και του Αντώνη καταρρέει, όσα δεν λένε, όσα κρύβουν, όσα προσποιούνται ότι δεν υπάρχουν, είναι η ώρα να βγουν στο φως.

 

 

* Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας  (https://konstantinosbouras.gr)

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top