Fractal

✩ Η Ομάδα Μήδεια παρουσιάζει το έργο “Ερωφίλη” του Γεωργίου Χορτάτση σε σκηνοθεσία Εμμανουήλ Μαύρου στο θέατρο Αλκμήνη

Γράφει ο Κωνσταντίνος Μπούρας //

 

 

 

“Ερωφίλη”,  θέατρο Αλκμήνη, Αλκμήνης 8 – 12, Κάτω Πετράλωνα.

 

Επιτέλους, θέατρο με την ουσιαστική σημασία τού όρου. Το αθάνατο κείμενο χάρη στην πεποιημένη τραγουδιστή προφορικότητά του, χάρη στην λόγια δημοτικότητά του, χάρη στην παραδοσιακή «χορογραφική» δομή του, όχι μόνον διασώζεται αλλά και δικαιώνει αυτούς που επιχειρούν να καταπιαστούν με τον ερεβώδη μεσαιωνικό κόσμο τής μυθοπλαστικής μαγείας του.

 

 

Η αυθαιρεσία των φαλλοκρατών αυταρχικών αρχόντων, που λογαριάζουν την οποιαδήποτε «τιμή» περισσότερο από τα ανθρώπινα συναισθήματά τους και θυσιάζουν το μέτρο στην αλαζονική υπερβολή τής Ύβρεώς των, επαναφέρει το διαχρονικό θέμα των γυναικοκτονιών με μία μπαρόκ επίφαση. Η παράσταση όμως αυτή αφαιρεί κάθε λαογραφική επίστρωση, απαρνιέται κάθε εύκολη καταφυγή στο couleur locale, αφαιρεί ακόμα και την παραδοσιακή κρητική ντοπιολαλιά (κρατάει μόνον τον εγγενή ρυθμό και το χτύπημα των ποδιών στη γη που ανεβάζουν την ιερά ενέργεια kundalini στη σπονδυλική στήλη πυροδοτώντας στον λεγόμενο «ερπετοειδή εγκέφαλο» καθώς και στον φλοιό τού εγκεφάλου αλλεπάλληλες «πυρηνικές» αλυσιδωτές αντιδράσεις).

Οι κρητικοί και ποντιακοί χοροί είναι συνέχεια τού πολεμικού πυρρίχιου κι ακριβώς αυτό το πολεμικό κλίμα μεταξύ φύλων αναδεικνύεται πίσω από αυτή την ερωτική τραγωδία.

Το θέμα δεν είναι η προγαμιαία σχέση τής πολύφερνης πριγκίπισσας με έναν υποτακτικό τού πατέρα της. Το θέμα είναι ότι ΕΚΕΙΝΟΣ αποφαίνεται ότι διατηρεί το θείο δικαίωμα να επιλέγει αντί για αυτήν, να διαθέτει το δικό της κορμί όπως εκείνος νομίζει πως τον συμφέρει χωρίς να δίνει λογαριασμό μήτε στους θεσμικούς συμβούλους του. Το θεσμοθετημένο δίκαιο τού ισχυροτέρου ήδη από τον «Οιδίποδα τύραννο» και την «Αντιγόνη» τού Σοφοκλή, εάν δεν συνδυαστεί με εξασκημένη ενσυναίσθηση και κοινωνική ευαισθησία, με πολιτική ευελιξία και διπλωματική αυτοκριτική, οδηγεί στην Αλαζονεία που κινητοποιεί την καταστροφική μηχανή.

Η Νέμεσις (από το ρήμα «νέμω») καιροφυλακτεί να πιάσει στα δίχτυα της τον Υβριστή που διασαλεύει την ουράνια Αρμονία και απειλεί με κατάρρευση την συμπαντική Τάξη υπέρ τού Χάους που τροφοδοτεί η κλιμακούμενη εντροπία.

Πραγματικά απολαύσαμε (όσο κι αν δεν «χαρήκαμε») ως επαρκείς θεατές αυτή την παράσταση για τους εξής λόγους:

1. Σεβάστηκε το κείμενο χωρίς να το ακολουθεί πιστά στην ιστορική παγίωσή του.

2. Ανέδειξε τα νοήματα.

3. Προβάλλει ανάγλυφα τις σχέσεις μεταξύ των δραματικών προσώπων.

4. Οι ηθοποιοί τραγουδούν και χορεύουν όταν η στατικότητα τής πρόζας δεν επαρκεί προκειμένου να εκφράσουν τα τρικυμισμένα συναισθήματα που αναβλύζουν από την ψυχοσωματική ηρεμία όλων μας (συντελεστών και κοινού).

5. Σοφή εναλλαγή «χορικών» και «στασίμων».

6. Πλήρης αποφυγή τού κακώς εννοουμένου μελοδραματισμού.

7. Ακόμα κι η «οπερατική» προέκταση αυτού του μπαρόκ μύθου υποφώσκει διακριτικά ως δυνατότητα.

8. Εδώ δεν πρωταγωνιστεί το θέαμα αλλά το ακρόαμα. Το ηχοτοπίο από τα πλέον περίπλοκα που θα μπορούσαν να φιλοτεχνηθούν. Ακόμα και τα μικρόφωνα «ψείρες» που άλλοτε δούλευαν κι άλλοτε έκαναν διακοπές έδιναν μιαν εξωκοσμική διάσταση στο όλον εγχείρημα. Τώρα, το γιατί σε ένα τόσο μικρό θέατρο με περιορισμένο σκηνικό χώρο κι ελάχιστη απόσταση θεατών-κοινού χρειάζονταν «ψείρες» παραμένει ένα δυσεπίλυτο ερώτημα. Αλλά ας υπάρχει και κάποιο μειονέκτημα, έτσι για να μην τους ματιάσουν ετούτους του πανάξιους διονυσιακούς τεχνίτες που διδάσκουν έμπρακτα ότι η επιστροφή στα μεγάλα ποιητικά δραματικά έργα όχι μόνον δεν ακυρώνει την μετανεωτερική ψηφιακή παγκοσμιοποίηση αλλά την ενισχύει με το απαραίτητο βάθος που μόνον τα νάματα τής παράδοσης μπορούν να χαρίσουν.

9. Φεύγοντας νιώθεις «έλεον και φόβον».

Όχι και λίγοι λόγοι για να δεις αυτή την παράσταση. Τι λέτε; Δεν το νομίζετε;

 

 

info: https://www.theatro.gr/erofili

 

 

ΕΡΩΦΙΛΗ

Η Ερωφίλη, κόρη του Φιλόγονου, είναι ερωτευμένη και παντρεμένη με τον στρατηγό του πατέρα της, Πανάρετο. Όταν ο Φιλόγονος αποφασίζει να την με κάποιον άλλο και επιλέγει τον Πανάρετο ως μεσάζοντα, η μυστική ένωση των δύο νέων έρχεται στο φως. Ο Φιλόγονος θα εκδικηθεί τους δύο νέους με τον πιο σκληρό, αιμοσταγή και μακάβριο τρόπο.

Καταλληλότητα: +14

ΔΙΑΡΚΕΙΑ

95′

Χωρίς Διάλειμμα

 

ΗΜΕΡΕΣ

κάθε Τετάρτη στις 20:30

 

ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ

Γενική Είσοδος: 15 € | Μειωμένο : 12 € Φοιτητικό, ανέργων, πολυτέκνων, ΑμεΑ, 65+

Ειδικές Τιμές: 13 € Για ομαδικές κρατήσεις άνω των 10 ατόμων (τηλέφωνο 210 88 18 906 ή μέσω more.com).

Ατέλεια ΣΕΗ – ΕΕΣ – Π.Ε.ΣΥ.Θ. 5€, κατόπιν διαθεσιμότητας θέσεων

Προπώληση: more.com

 

ΥΠΟΘΕΣΗ

Η πιο δημοφιλής τραγωδία του θεάτρου της Κρητικής Αναγέννησης, γραμμένη γύρω στα 1600 από τον μεγάλο ποιητή Γεώργιο Χορτάτση, σε μια δυστοπική προσέγγιση από τον σκηνοθέτη Εμμανουήλ Μαύρο ο οποίος κρατά το υψηλό επίπεδο της γλώσσας και τον έμμετρο λόγο δημιουργώντας έτσι ένα έργο δραματικού πάθους, το οποίο στοχεύει στην κατάλυση των αρχετύπων και στην απονομή της λαϊκής δικαιοσύνης αναδεικνύει το σκηνικό πλούτο αυτού του σπουδαίου δείγματος της αναγεννησιακής ελληνικής δραματουργίας.

 

Συντελεστές:

  • Συγγραφέας: Γεώργιος Χορτάτσης
  • Σκηνοθεσία: Εμμανουήλ Γ. Μαύρος
  • Μουσική: Βασίλης Χατζημακρής
  • Σκηνικά – Art Director: Ρένα Σανταμούρη με την RS Architecture + Design Studio
  • Φωτισμοί / Φωτογράφιση: Χριστίνα Φυλακτοπούλου
  • Β. Σκηνοθέτη: Ήρα Δαμίγου
  • Κινησιολογία – Χορογραφίες: Δάφνη Μαρκάκη
  • Κουστούμια: Ρένα Σανταμούρη
  • Μουσική Επιμέλεια & Ηχητικός Σχεδιασμός: Βασίλης Χατζημακρής, Εμμανουήλ Γ. Μαύρος
  • Μουσικοί: Μάνος Καρτέρης (Λαούτο), Δημήτρης Φλεβάρης (Λιθάρα – Ούτι), Ραφαήλ Λουλούδης (Μπάσο – Πλήκτρα), Omar Reda (Drums)
  • Post Production & Editing: Μανώλης Πετρής
  • Οργάνωση Παραγωγής: Εμμανουήλ Γ. Μαύρος
  • Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις: Ειρήνη Λαγουρού

 

 

Διανομή:

 

  • Χριστίνα Μάλλιου – Ερωφίλη
  • Γιώργος Λιάκος – Πανάρετος
  • Σάββας Πογιατζής – Φιλόγονος
  • Γιάννης Αποστολίδης – Σύμβουλος
  • Γιώτα Τσιότσκα – Νένα
  • Δάφνη Μαρκάκη – Χάρος
  • Θοδωρής Λουφόπουλος – Ασκιά
  • Σοφία Γεωργοπούλου – Κορασίδα.

 

 

 

*Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας, ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασεολόγος και κριτικός https://konstantinosbouras.gr

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top