Βισουάβα Σιμπόρσκα. «Θεατρικές εντυπώσεις»
Μετάφραση: Aσημίνα Ξηρογιάννη //
Για μένα η πιο σημαντική πράξη στην τραγωδία
είναι η έκτη:
η έγερση των νεκρών απ’ τα πεδία μάχης στη σκηνή
Το ίσιωμα της περούκας και τα φανταχτερά φορέματα,
η αφαίρεση των μαχαιριών από τα ματωμένα στήθη,
η απομάκρυνση της θηλιάς από τους άψυχους λαιμούς,
η παράταξη των ηθοποιών ανάμεσα στους ζωντανούς,
να κοιτούν κατάματα το κοινό.
Οι υποκλίσεις, ατομικές, και σε σύνολο
το χλωμό χέρι πάνω στην πληγωμένη καρδιά,
οι υποκλίσεις του ατυχούς αυτόχειρα,
τα νεύματα του αποκομμένου κεφαλιού
Οι υποκλίσεις σε ζευγάρια
Η οργή απλώνει το χέρι της στην πραότητα
Τα μάτια του θύματος χαμογελούν στον δήμιο
Ο επαναστάτης περπατά αδιάφορα δίπλα στον τύραννο.
Η αιωνιότητα ποδοπατείται
από το δάκτυλο της χρυσής παντόφλας
Εξαργυρωμένες αξίες σαρώθηκαν στην άκρη
από το γείσο ενός πλατύγυρου καπέλου
Τώρα μπείτε, ο καθένας μόνος του,
οι οικοδεσπότες που πέθαναν νωρίς
στις Πράξεις 3 και 4, ή μεταξύ σκηνών
Η θαυμαστή επιστροφή όλων εκείνων που χάθηκαν χωρίς ίχνος.
Η σκέψη ότι περίμεναν υπομονετικά στα παρασκήνια
χωρίς να βγάλουν το μακιγιάζ τους
ή τα κοστούμια τους
με συγκινεί περισσότερο από όλες τις καταστροφές της τραγωδίας.
Αλλά η πτώση της κουρτίνας είναι το πιο αναζωογονητικό μέρος,
τα πράγματα που βλέπετε πριν φτάσει στο πάτωμα:
εδώ ένα χέρι φτάνει γρήγορα για ένα λουλούδι,
εκεί ένα άλλο χέρι μαζεύει ένα πεσμένο σπαθί.
Μόνο τότε, ένα τελευταίο, αόρατο, χέρι
κάνει το καθήκον του
και με αρπάζει απ’ το λαιμό.
(Eυχαριστώ τον κ. Γιώργο Μπλάνα για το ποίημα στα Αγγλικά)
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
-
-
-
-
-
Η Δανάη Αυγουστή στο εργαστήρι του συγγραφέα
14/05/2024, 9:48 μμ -
✩ Νέες εκδόσεις: 12 καινούργια βιβλία
14/05/2024, 9:45 μμ
ΘΕΜΑΤΑ
-
Διήγημα: “Ελευθερία και Δημοκρατία”
Της Κωνσταντίνας Σώζου-Κύρκου // * Ο Θοδωρής σούφρωσε τον τενεκέ με την κόκκινη μπογιά απ’το μπακάλικο του πατέρα, όταν αυτός τον άφησε στη θέση του για να πάει τουαλέτα. Τον έκρυψε μαζί με μια βούρτσα κάτω απ’τα
Περισσότερα -
Η άλλη Θεσσαλονίκη
Της Διώνης Δημητριάδου // “Ο θρύλος του Ασλάν Καπλάν” μυθιστόρημα του Θωμά Κοροβίνη, εκδόσεις Άγρα Η πόλη αυτή είναι το κισμέτι μου δεν ριζώνω αλλού, μια μέρα να λείψω από δω, θα μαραζώσω σαν δέντρο απότιστο, θα βγει
Περισσότερα -
Διήγημα: “Ρόλος Πρωτεύων”
Γράφει η Βάντα Παπαϊωάννου-Βουτσά // * Ο μέλας νυχτερινός ουρανός της πρωτεύουσας περιοδικά φωτολουζόταν και αντηχούσε ως «κύμβαλον αλαλάζον» από κανονιοβολισμούς και πυροτεχνήματα δηλώνοντας συμμετοχή στο πρωτοχρονιάτικο πανηγύρι. Ήχος και φως. Περίοπτο το πανηγύρι στη
Περισσότερα -
Για την Ιστορία και για τα γεγονότα που άλλαξαν τον κόσμο
Γράφει η Ελένη Μπετεινάκη // * Η ιστορία δεν γράφεται μόνο από αυτούς που ασκούν εξουσία και κινούν τα νήματα ενός τόπου αλλά και από τους καθημερινούς ανθρώπους που βιώνουν τις συνέπειες των «μεγάλων αποφάσεων». Σήμερα στα «Παραμύθια
Περισσότερα -
16o τεύχος Fractal // Περιεχόμενα
ΑΦΙΕΡΩΜΑTA: ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ: «Ιστορίες μέλλοντος» Επιμέλεια: Ελένη Γκίκα (γράφουν οι Δημήτρης Στεφανάκης // Νίκος Χρυσός // Δημήτρης Καρύδας // Παυλίνα Παμπούδη // Κατερίνα Καριζώνη // Φίλιππος Φιλίππου // Ζέφη Κόλια // Μάκης Πανώριος // Δημήτρης Φύσσας // Εύα Στάμου // Ευγενία Μπογιάννου //
Περισσότερα -
«Περί της εαυτού ψυχής» και περί της εαυτού γραφής
Γράφουν: η Λένα Καλαϊτζή – Οφλίδη και ο Σίμος Οφλίδης // Ισίδωρος Ζουργός «Περί της εαυτού ψυχής», εκδ. Πατάκη Ο λόγος για το τελευταίο βιβλίο του Ισίδωρου Ζουργού. Ένα ιστορικό μυθιστόρημα από τις εκδόσεις Πατάκη με κεντρικό του
Περισσότερα -
Η λογοτεχνία, μια σκανταλιά, μια διαφυγή ελευθερίας
Του Θόδωρου Σούμα // “Η λογοτεχνία, μια σκανταλιά, μια διαφυγή ελευθερίας”, της Αγγέλας Καστρινάκη, εκδ.Πόλις. Για το σημαντικό βιβλίο, αμάλγαμα φιλολογικών δοκιμίων και λογοτεχνικών κομματιών, “Η λογοτεχνία, μια σκανταλιά, μια διαφυγή ελευθερίας” (εκδ. Πόλις), της Αγγέλας Καστρινάκη, σκέφτομαι
Περισσότερα