Fractal

Τρεις εβδομάδες «τρολαρίσματος» στα ελληνικά social media

Του Δημήτρη Μαλλά //

 

Πηγή: imerisia.gr

 

assets_LARGE_t_942_44146102_type13031

 

«Αναψαν» τα πληκτρολόγια λίγο μετά τα μεσάνυχτα της 26ης προς την 27η Ιουνίου, όταν ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας ανακοίνωσε τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος στις 4 Ιουλίου. Αυτό που ακολούθησε δεν έχει προηγούμενο στο ελληνικό Διαδίκτυο και ενδεχομένως στο παγκόσμιο Internet, καθώς οι ραγδαίες εξελίξεις των τελευταίων τριών εβδομάδων έδωσαν στους Έλληνες χρήστες του Facebook και του Twitter να βγάλουν το πιο δημιουργικό ευατό τους με δεκάδες posts και tweets που προκάλεσαν και συνεχίζουν να προκαλούν… δάκρυα από τα γέλια.

Τίποτα δεν έμεινε ασχολίαστο: η παραίτηση του Γιάνη Βαρουφάκη και τα… σκέρτσα της Ζωής Κωνσταντοπούλου ήταν μεν από τις περιπτώσεις που σχολιάστηκαν ποικιλοτρόπως, αλλά οι Έλληνες έφθασαν μέχρι του σημείου να σχολιάζουν την υπογραφή και τα… πουκάμισα του νέου υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου, τη δυσκολία στην αναγραφή με λατινικούς χαρακτήρες του ονόματος του Γερούν Ντάισεμπλουμ, όπως και το τηλεφώνημα που δέχθηκε ο πρωθυπουργός την ώρα της συνέντευξής του στην ΕΡΤ! Το δημοψήφισμα, οι ουρές στα ΑΤΜ αλλά και στα σούπερ μάρκετ, οι δηλώσεις των πολιτικών, οι ομιλίες στη Βουλή και στα μέσα ενημέρωσης εντός και εκτός Ελλάδος, το ενδεχόμενο του Grexit και της επιστροφής στη δραχμή, οι πολύωρες διαπραγματεύσεις στο Eurogroup και στη Σύνοδο Κορυφής της προηγούμενης Κυριακής, τα πάντα βρέθηκαν στο «μικροσκόπιο» των social media.

 

Τρεις εβδομάδες «τρολαρίσματος» στα ελληνικά social media

 

Η δημιουργικότητα δεν περιορίσθηκε μόνο σε ατάκες στο Twitter, όπου υπάρχει και ο περιορισμός των 160 χαρακτήρων. Πολλοί δούλεψαν υπερωρίες στο Photoshop και τα αποτελέσματα ήταν εκπληκτικά. Παλιές και νέες φωτογραφίες σχολιάστηκαν ποικιλοτρόπως, τα video από τις πολιτικές εκπομπές που «ανέβαιναν» στο YouTube έβρισκαν πολύ γρήγορα τον δρόμο τους προς το Facebook, συνοδευόμενα, φυσικά, με τον κατάλληλο σχολιασμό.

#varoufexit

Τρεις εβδομάδες «τρολαρίσματος» στα ελληνικά social media

 

Ο σταρ των social media τις τελευταίες τρεις εβδομάδες δεν ήταν άλλος από τον κ. Βαρουφάκη, η αποχώρηση του οποίου απέκτησε και το δικό της hashtag στο Twitter. Το #varoufexit έγινε πολύ γρήγορα ένα από τα πιο δημοφιλή hashtag όχι μόνο στο ελληνικό Twitter και ο πρώην υπουργός Οικονομικών παρουσιάστηκε μέχρι και ως ήρωας ταινιών του Χόλιγουντ (βλ. Μπρους Γουίλις στο «Πολύ Σκληρός να Πεθάνει». «Τρολάρισμα» υπήρξε, όπως και αναμενόταν, για το ταξίδι του κ. Βαρουφάκη στην Αίγινα, για τις δηλώσεις περί μυστικής ομάδας που επεξεργαζόταν σχέδιο Grexit και γενικότερα ότι αν και έλεγε ή τουίταρε ήταν αμέσως αντικείμενο σχολιασμού.

Στο Twitter, τα πρωτεία σε σχόλια πήγαν στον κ. Βαρουφάκη, στο Facebook η κ. Κωνσταντόπουλου είναι αυτή που κυριαρχεί. Ο ιδιαίτερα… δυναμικός χαρακτήρας της κ. Κωνσταντοπούλου έδωσε το έναυσμα στους χρήστες του Facebook να αξιοποιήσουν τα προγράμματα επεξεργασίας φωτογραφιών και να δώσουν πραγματικό ρεσιτάλ. Η πρόεδρος της Βουλής παρουσιάστηκε ως βασίλισσα, θεά των… κεραυνών, γνωρίζουσα καράτε, ενώ δεν ήταν λίγοι που πρότειναν στον πρωθυπουργό να τη στείλει στο Eurogroup αντί του κ. Τσακαλώτου ώστε να πείσει με τον δικό της «μοναδικό» τρόπο τους Ευρωπαίους.

 

Τρεις εβδομάδες «τρολαρίσματος» στα ελληνικά social media

 

Η ανάληψη του υπουργείου από τον κ. Τσακαλώτο τον έφερε στο προσκήνιο των social media, με τους χρήστες του Twitter να σημειώνουν ότι καλείται «να τετραγωνίσει τον κύκλο», ενθυμούμενοι τον συνονόματο του αρχαίο Ελληνα μαθηματικό. Βέβαια, αυτό που κέντρισε περισσότερο τους χρήστες, όχι μόνο τους Έλληνες, ήταν η υπογραφή του κ. Τσακαλώτου με την οποία ασχολήθηκαν ουκ ολίγα μέσα και εκτός Ελλάδος.

Οι ουρές στα ΑΤΜ αποτέλεσαν επίσης αντικείμενο σχολιασμού, αν και προκάλεσε εντύπωση ότι ελάχιστες ιστορίες έφθασαν στα social media. Με εξαίρεση το ανέκδοτο περί ευκαιρίας για… απιστία, το οποίο, τελικώς, έγινε και πραγματικότητα.

 

Σύνοδος
Η μαραθώνια (αν και σε 17 ώρες μάλλον θα πρέπει να μιλάμε για υπερμαραθώνια) σύνοδος των επικεφαλής των κρατών της Ευρυζώνης την περασμένη Κυριακή ήταν από τα θέματα με τα οποία ασχολήθηκαν οι φανατικοί του Twitter εντός και εκτός Ελλάδος. Στο Facebook τα σχόλια ήταν λιγότερα, μάλλον λόγω του προχωρημένου της ώρας. Η σύνοδος προσπάθησε να δημιουργήσει νέους όρους, όπως το greekment, αλλά δυστυχώς δεν τα κατάφερε. Το μόνο που έμεινε ήταν τα… εναπομείναντα κρουασάν από τον μπουφέ, τη φωτογραφία των οποίων «ανέβασε» στο Twitter η Μίνα Αντρέεβα, εκπρόσωπος Τύπου της Κομισιόν.

 

Νέο «καφενείο» Twitter

Έπεσαν… βροχή τα tweets

Οι συζητήσεις στο… καφενείο, αγαπημένη συνήθεια των Ελλήνων στο παρελθόν σε περιόδους «θερμών» πολιτικών εξελίξεων, φαίνεται ότι έχουν πλέον υποκατασταθεί από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και πιο συγκεκριμένα από το Facebook και το Twitter. Κάτι που φάνηκε τις τελευταίες τρεις εβδομάδες, κατά τη διάρκεια των οποίων έμοιαζε σαν η συντριπτική πλειονότητα να είναι μπροστά στην οθόνη ενός υπολογιστή, smartphone ή tablet και να κάνουν post στο Facebook ή tweets στο Twitter.

Χαρακτηριστικό δείγμα της αυξημένης χρήσης των social media ήταν ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της υπηρεσίας Monitor της εταιρείας Sidebar, τα tweets που καταγράφηκαν στο χρονικό διάστημα 24 Ιουνίου – 14 Ιουλίου άγγιξαν τα 16 εκατομμύρια! Αριθμός άκρως εντυπωσιακός, αν αναλογιστεί κανείς ότι σε εβδομαδιαία βάση εκτιμάται ότι η αύξηση ήταν της τάξεως ακόμη και του 50% σε σχέση με μία «φυσιολογική» εβδομάδα του ελληνικού Twitter. Η πιο «ζωντανή» περίοδος ήταν το διάστημα 1-7 Ιουλίου, όταν έγιναν 5,5 εκατ. tweets, επίδοση που πιθανότατα να αποτελεί ρεκόρ για το εγχώριο Twitter, το οποίο δείχνει να είναι ιδιαίτερα πολιτικοποιημένο σε σχέση με το σαφώς πιο δημοφιλές μεταξύ των Ελλήνων Facebook.

Από την άλλη πλευρά, το Facebook ήταν εκεί που έγιναν οι πιο θυελλώδεις συζητήσεις, πολλές από τις οποίες κατέληγαν σε «βαριές» εκφράσεις και μπλοκάρισμα «φίλων». Το Facebook ήταν, επίσης, το μέσο που φιλοξένησε τις αναλύσεις όλων όσοι ήθελαν να εκφράσουν την άποψή τους για τις πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις, με πολλά posts να είναι ιδιαίτερα μακροσκελή και δύσκολα στην ανάγνωσή τους. Κατά κάποιον τρόπο, το Facebook υποκατέστησε τον ρόλο που είχε το καφενείο μέχρι πριν από 15-20 χρόνια ως τόπος πολιτικών συζητήσεων και αντιπαραθέσεων. «Οι Έλληνες ξεθύμαναν στα πληκτρολόγια» ήταν μία άποψη που εκφράστηκε αρκετά τις τελευταίες ημέρες και ενδεχομένως το Facebook να ήταν ο λόγος που, παρά την τεταμένη ατμόσφαιρα που υπήρχε την εβδομάδα πριν από το δημοψήφισμα, δεν υπήρξαν επεισόδια ούτε καν μεμονωμένα.

 

 

 

Ετικέτες: ,
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top