Fractal

Ο χάρτης του κόσμου από έναν αναγνώστη

Γράφει η Μαρία Λιάκου //

 

«Βιβλιοπωλεία» του Jorge Carrion, Μετάφραση: Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, εκδόσεις Ποταμός, 2018

 

Ο εκδοτικός οίκος Ποταμός στην ιστοσελίδα του το παρουσιάζει ως εξής:

 

«Ο χάρτης του κόσμου από έναν αναγνώστη. 

Τα «Βιβλιοπωλεία» είναι το άθροισμα της ιστορίας των βιβλιοπωλείων, οι σχέσεις τους με τους συγγραφείς και το πώς έγιναν κεντρικά σημεία κουλτούρας και πολιτικής αντίστασης – όλα καταλήγουν σ’ ένα ταξίδι από το εμπόριο βιβλίων της αρχαίας ρώμης ώς τον 21ο αιώνα. Νοσταλγικό αλλά και απομυθοποιητικό το βιβλίο είναι και κριτική του πολιτισμού και μαζί ταξιδιωτικό χρονικό».

Ο Συγγραφέας στα πλαίσια του Φεστιβάλ ΛΕΑ (Λογοτεχνία εν Αθήναις) στις 12/6/2018 ανέφερε ότι οι αναγνώστες μπορούν να το διαβάσουν και ως ένα μυθιστόρημα και όχι απλά ως Δοκίμιο.

Η γλώσσα που το έγραψε (από επιλογή του) βοηθάει να βρει όλο και περισσότερους αναγνώστες και δεν είναι ακαδημαϊκή.

Σε αυτό το ευχάριστο δοκίμιο (ως προς την ανάγνωση) ο συγγραφέας  παρουσιάζει την εξέλιξη των βιβλιοπωλείων μέχρι τον 21ο αιώνα. Πως μετατράπηκαν σε κομμάτι της σύγχρονης ζωής και γιατί είναι ευμετάβλητα στις μέρες μας. Παράλληλα κάνει αναφορές στα βιβλιοπωλεία όπως αυτά αποτυπώνονται στον χώρο της τέχνης και του κινηματογράφου.

Στο τέλος του βιβλίου υπάρχει για τον αναγνώστη η ιστογραφία, η Φιλμογραφία και η βιβλιογραφία που αναφέρεται στο βιβλίο. Φωτογραφίες από βιβλιοπωλεία καθώς και κάρτες βιβλιοπωλείων που επισκέφτηκε ο συγγραφέας, συμπεριλαμβάνονται στις σελίδες του βιβλίου και δίνουν μια ανάσα στο γραπτό κείμενο.

Μια ωραιότατη περιδιάβαση στα βιβλιοπωλεία του κόσμου είναι ουσιαστικά και στα προσωπικά ταξίδια του συγγραφέα που τα χρησιμοποίησε ως ιδέα για την γραφή του. Ταξίδεψε, κατέγραψε, αναζήτησε στο διαδίκτυο πληροφορίες και μπόρεσε τη βιωμένη πραγματικότητα του με την τέχνη της γραφής του να την κάνει ένα εξαιρετικό βιβλίο. Ένα ταξιδιωτικό χρονικό με νοσταλγία και κριτική για την εξέλιξη των βιβλιοπωλείων, των παλαιοβιβλιοπωλείων, τις μεγάλες «αλυσίδες», την αγορά από το διαδίκτυο.

Τα περιεχόμενα του βιβλίου είναι:

η Εισαγωγή με αφορμή ένα παλιό διήγημα του Στέφαν Τσβάιχ

«ο παλαιοβιβλιοπώλης Μέντελ» που γράφτηκε  το 1929.

Ακολουθούν 13 κεφάλαια (Πάντα το ταξίδι-Αθήνα –η πιθανή αρχή-Τα πιο παλαιά βιβλιοπωλεία του κόσμου-Shakespearesand Companies- Μοιραία από πολιτικής άποψης βιβλιοπωλεία-Το βιβλιοπωλείο της Ανατολής- Αμερική (Ι)- Αμερική &ΙΙ)-Το Παρίσι δίχως μύθους –Αλυσίδες από βιβλία –Βιβλία και βιβλιοπωλεία στην άκρη του κόσμου-Το θέαμα πρέπει να συνεχιστεί- Τα καθημερινά βιβλιοπωλεία και τέλος ο Επίλογος-τα εικονικά βιβλιοπωλεία.

Ένα βιβλίο για τα βιβλιοπωλεία δεν θα μπορούσε να μην έχει αναφορές σε συγγραφείς και εδώ έχουμε πολλές που ο αναγνώστης στο Ευρετήριο ονομάτων στο τέλος του βιβλίου θα βρει. Ενδεικτικά αναφέρω –Κορτάσαρ, Μάρκες, Μπολάνιο, Βάργκας, Τζους, Γούλφ, Μπόρχες, Κάφκα, Νερούδα, Καβάφης.

 

Jorge Carrión

 

Η κοινότητα των αναγνωστών ενός βιβλιοπωλείου είναι σημαντικός παράγοντας για την λειτουργία του και την συνήθεια της ανάγνωσης. Τα λογοτεχνικά στέκια σήμερα δεν είναι οι εκδοτικοί οίκοι αλλά τα βιβλιοπωλεία που ο αναγνώστης θα βρει τα βιβλία του, θα πιεί καφέ, θα αγοράσει πιθανόν και χρηστικά αντικείμενα που έχουν σχέση με το βιβλίο ή τον ίδιο.

«Αντίθετα από αυτό που γίνεται στα πιο σημαντικά μουσεία και τις βιβλιοθήκες, στα βιβλιοπωλεία μπορούμε να αγγίξουμε τα πάντα. Και να τα αγοράσουμε. Το περιθώριο κέρδους με τα είδη δώρων είναι πολύ μεγαλύτερο από όσο με τα βιβλία. Τα νέα βιβλιοπωλεία ξέρουν πολύ καλά ότι η δυνατότητα αγγίγματος των πραγμάτων προσδίδει προστιθέμενη αξία στα προσφερόμενα είδη, το μαγαζί δεν μπορεί να δικαιολογήσει την ύπαρξή του μόνο ως φυσικής έδρας των ηλεκτρονικών πωλήσεων, αλλά έχει την υποχρέωση να προσφέρει εντός του όλα όσα δεν μπορεί να παράσχει η ηλεκτρονική του σελίδα» σελ 327-328

 

Η σχέση βιβλιοπώλη και αναγνώστη ήταν και είναι  πολύ σημαντική. Πολλά από τα ζητήματα που συζητούν οι αναγνώστες υπάρχουν στο βιβλίο. Είναι σαν να συνομιλείς γι’ αυτά με τον συγγραφέα-φίλο.

Τι είναι τα βιβλιοπωλεία λοιπόν;

Απόσπασμα από το βιβλίο

«Αν εξακολουθούμε να είμαστε τόσο πολλοί εκείνοι που συγκεντρώνουμε συν τω χρόνω άχρηστες σφραγίδες στο ηλίθιο διαβατήριο των βιβλιοπωλείων του κόσμου, αυτό συμβαίνει γιατί διαισθανόμαστε πως σε αυτά εξακολουθούν να υπάρχουν κατάλοιπα των πολιτιστικών θεών που αντικατέστησαν τους θρησκευτικούς θεούς, γιατί από τον ρομαντισμό μέχρι σήμερα τα βιβλιοπωλεία, όπως τα κοιμητήρια, όπως οι αρχαιολογικοί χώροι, όπως κάποια καφέ και τόσες βιβλιοθήκες, όπως αργότερα οι κινηματογράφοι και τα μουσεία σύγχρονης τέχνης, πάντα ήταν και εξακολουθούν να είναι χώροι τελετουργικοί, που πολύ συχνά υποδεικνύονται ως σημαντικοί από τον τουρισμό και άλλους φορείς στην προσπάθεια κατανόησης της ιστορίας του σύγχρονου πολιτισμού, των ερωτικών τοπίων, των διεγερτικών περιβαλλόντων όπου αποκτούμε τα υλικά προκειμένου να κατασκευάσουμε τον δικό μας τόπο μέσα στον κόσμο». Σελ 377-37

Ο συγγραφέας μας προσφέρει ένα δυνατό κείμενο μύησης στον χώρο του βιβλίου και των βιβλιοπωλείων. Μέσα από την αφηγηματική του τέχνη μας εκφράζει το πάθος του για την ανάγνωση και τα βιβλιοπωλεία  και οι αναγνώστες βιβλιόφιλοι τον κατανοούν πλήρως και τον ευχαριστούν γι αυτό το ταξίδι- δώρο που μας χάρισε στον κόσμο των βιβλιοπωλείων.

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Ο Χόρχε Καριόν γεννήθηκε στην Ταρραγόνα το 1976. Σπούδασε Ανθρωπιστικές Επιστήμες στο Πανεπιστήμιο Pompeu Fabra της Βαρκελώνης. Στο ίδιο πανεπιστήμιο διδάσκει σύγχρονη Λογοτεχνία και διευθύνει το μεταπτυχιακό τμήμα της δημιουργικής γραφής. Γράφει για τους New York Times στην Ισπανία και αρθρογραφεί σε ισπανικά και λατινοαμερικάνικα έντυπα.(El Pais – Vanguardia –Arcadia).

Το βιβλίο του Los Muertos βραβεύτηκε το 2011 στο φεστιβάλ de Chambery. Το βιβλίο του «Βιβλιοπωλεία» τιμήθηκε με το δεύτερο βραβείο Δοκιμίου Anagram και έχει μεταφραστεί σε δέκα γλώσσες.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top