Fractal

Το τυχαίο και απρόβλεπτο μιας «ζαριάς»

Γράφει ο Πολύβιος Ν. Πρόδρομος // *

 

Αχιλλέας Κατσαρός «Ζαριά στο πιθάρι», εκδ. Θράκα, 2022

 

Η νέα ποιητική εμφάνιση του Αχιλλέα Κατσαρού γίνεται με την ώριμη ποιητική συλλογή του «Ζαριά στο πιθάρι», (Θράκα, 2022), η οποία αποτελεί πραγματικά «εξέλιξη» της ποιητικής του σκέψης και γραφής. Ο ποιητής μάς προ(σ)καλεί σε ένα προβληματισμό και μια ποιητική περιπέτεια «κλείνοντάς μας το μάτι» και παιχνιδίζοντας   με τον τίτλο «Ζαριά στο πιθάρι», τόσο με τον αναγραμματισμό όσο και με την παρήχηση του -ρ- «οπτικοποιημένη» και με τη φωτογραφία των κορμοράνων του  Κώστα Καστανιώτη, που κοσμεί το εξώφυλλο.  Το τυχαίο και απρόβλεπτο μιας «ζαριάς» που ρίχνεται στο «πιθάρι» και ο υπόκωφος ήχος της, δίνουν το στίγμα μιας, μη τυχαίας, εσωστρεφούς και αφαιρετικής ποίησης. Η σπονδυλωτή συλλογή του συστεγάζει τέσσερις ενότητες. Κάθε ενότητα (Αμαρτίες μικρού μήκους, Ιερουσαλήμ, Ασκητική λύκων, Ταυρικά έθιμα) προσδιορίζεται αντίστοιχα από το γεωγραφικό μήκος και πλάτος μιας πόλης: Deadhorse, Αλάσκα/Ιερουσαλήμ/Λίμα, Περού/Ηράκλειο, Κρήτης. Σπονδυλωτή ποίηση, θραύσματα αυτοβιογραφικά. Σπάζοντας του ποιητικούς κανόνες και αποκρυσταλλώνοντας ένα τελείως προσωπικό ύφος εκφράζει υπαρξιακές αγωνίες, αγωνίες όλων μας. Κι όπως σημειώνει ο αείμνηστος φίλος και συνάδελφος Γιάννης Ρουμπάκης αναφερόμενος στη μοντέρνα ποίηση, «το νόημα παράγεται από τη συγχώνευση στα βάθη της ευαισθησίας του ποιητή αποτυπώσεων των δύο βασικών στοιχείων με τα οποία ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται τον κόσμο, του διανοητικού (δηλαδή της σκέψης) και του συναισθηματικού στοιχείου. Σκέψη και συναίσθημα αποτελούν αυτό πού ονομάζουμε συγκίνηση, που είναι το ένα από τα δύο υλικά της ποίησης — το άλλο είναι ή γλώσσα». Η δυναμική της λογοτεχνικής  γλώσσας του Κατσαρού με την πολυσημία της αποτυπώνει και εκφράζει τις αγωνίες του. Άλλοτε ειρωνική, «δηκτική», αλλά πάντα τρυφερή με υποβόσκοντα συναισθηματικό τόνο,  μελαγχολική, πάντα αγωνιώσα και ζώσα η «παρα-λογική» ποιητική γραφή του, αντιστέκεται στις συμβάσεις της εποχής μας και στον παραλογισμό του κόσμου μας. Στην αναζήτησή του αυτή συνοδοιπορεί με τον αναγνώστη του, τον ξεβολεύει από την διανοητική του αγκύλωση, τον υποδέχεται στην πνευματική του ενδοχώρα και «περιμένει» την συναισθηματική του αντίδραση. Πειθαρχημένη γραφή, επιδέξιου τεχνίτη, χωρίς βερμπαλισμούς, χωρίς συναισθηματικό δραματισμό και νοήματα «δήθεν», «ταχταρίζει» τις λέξεις στη γραφίδα του,  τις τοποθετεί με ακρίβεια κι αυτές γεννούν εικόνες που επιδέχονται πολλαπλές ερμηνευτικές προσεγγίσεις και γι’αυτό ώριμη η ποίησή του. «Συναντά» και «συζητά» με το Καβάφη και τον Sena.  Με έναν δικό του τρόπο ο Κατσαρός ενσωματώνει αλλά και αμφισβητεί αυτό που παρωδεί. Ο επισκέπτης της ποίησής του – αναγνώστης κατανοεί και ερμηνεύει τους σαφείς υπαινιγμούς της και συν-κινούμενος γίνεται πρωταγωνιστής.

 

Αχιλλέας Κατσαρός

 

Ένα αξιομνημόνευτο μήνυμα η ποίησή του:

«[…]Κι όταν φτάσει ο καιρός να γεννηθεί ο άνθρωπος κι οι μάγοι να χάσουν τον δρόμο τους, τότε θα δεις το μεγάλο ψάρι να βγαίνει να λιάζεται στην παχιά άμμο και να απολαμβάνει τον ήλιο του Αιγαίου.[…]»(Αμαρτίες μικρού μήκους).

«[…]Η έκρηξη της βόμβας δεν αφήνει κανένα περιθώριο/λάθους.

Οι λέξεις πάντοτε θα χορεύουν κι εσύ θα ψάχνεις/εθνικότητες, τοπογραφίες και βυθούς/στον μαυρισμένο Γολγοθά».(Ιερουσαλήμ).

«[…] Σε ακούω να μιλάς αλλά δεν γνωρίζω τη γλώσσα σου/Θα μιλήσουμε με ινδιάνικες portmanteau λέξεις/Ίσως χορέψουμε τον αρχικό χορό των ανθρώπων/Χορός μέσα σε έναν μισοβυθισμένο τάφο/Εννιά μήνες[…]»(Ταυρικά έθιμα).

Την ποίηση του Αχιλλέα Κατσαρού αξίζει να την αποστηθίσουμε.

 

 

* Ο Δρ Πολύβιος Ν. Πρόδρομος MA,PhD είναι Καθηγητής Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top