Fractal

Μόνος επάνω σε ένα αφιλόξενο Κόσμο

Γράφει η Ελένη Γκίκα //

 

Ντονάτο Καρρίζι «Το σπίτι των φωνών», Μετάφραση: Μαρία Οικονομίδου, εκδ. Πατάκη

 

«Για ένα παιδί, η οικογένεια είναι το πιο ασφαλές μέρος στη γη ή το πιο επικίνδυνο’ κάθε παιδοψυχολόγος το ξέρει καλά. Μόνο που ένα παιδί δεν είναι σε θέση να διακρίνει τη διαφορά».

Στη ζωή όλα παίζουν. Το απόλυτο Καλό και το ακριβώς αντίθετό του. Βαθύτατος γνώστης του μεταβλητού της ανθρώπινης ψυχής ο Ντονάτο Καρρίζι ακτινογραφεί αυτή τη φορά το ανθρώπινο υποσυνείδητο.

Ο Πιέτρο Τζέρμπερ, παιδοψυχολόγος με ειδικότητά του την ύπνωση, μετά από παράκληση συναδέλφου του από την άλλη άκρη του κόσμου, αναλαμβάνει κατ’ εξαίρεση την ενήλικη Χάννα Χολ, με ιδιαίτερα σκοτεινή παιδική ηλικία, για να ξεμπερδέψει το κουβάρι στο ασυνείδητο που ακόμα την βασανίζει και την γεμίζει τύψεις για τον πεθαμένο αδελφό της Άντο. Ωστόσο, ούτε η Χάννα Χολ είναι μια συνηθισμένη ασθενής, ούτε και ο Πιέτρο Τζέρμπερ ένας συμβατικός παιδοψυχολόγος.

Άλλωστε, είναι κάτι που ως συγγραφέας το συνηθίζει. Στον «Κυνηγό του σκότους», ένας ιερέας που έχει την ικανότητα να ξετρυπώνει τις ανωμαλίες και να ξεχωρίζει τα νήματα που συνυφαίνουν την πλοκή κάθε ανθρωποκτονίας. Στο «Κορίτσι στην ομίχλη» ο αμνησιακός ειδικός πράκτορας Φόγκελ. Στην «Υπόθεση του Κακού» η αστυνόμος Μίλα Βάσκες στο Τμήμα Εξαφανισθέντων. Στο «Δικαστήριο των Ψυχών» δυο ιερείς, ο καθοδηγητής Κλεμέντε κι ο Μάρκους, ένας κυνηγός, εκπαιδευμένος να ξετρυπώνει το κακό, η Σάντρα που εργάζεται στη Σήμανση. Στον «Υποβολέα» ο εγκληματολόγος Γκόραν Γκάβιλα και η Μίλα Βάσκες, ειδική στις εξαφανίσεις. Στο «Σπίτι των φωνών» ο Πιέτρο Τζέρμπερ δεν είναι ένας συνηθισμένος ψυχολόγος. Αλλά κανένας ερευνητής, ιερέας, εγκληματολόγος, ψυχολόγος στις ιστορίες του Καρρίζι δεν είναι συνηθισμένος. Όπως και κανείς παραβατικός. Και στις δυο όχθες ο συγγραφέας ξετυλίγει κάθε δυνατότητα της ανθρώπινης ψυχής. Διαίσθηση, διάκριση, προσποίηση, μετάβαση, όλα λειτουργούν σε μια αλλεπάλληλη διαδοχή από συνεδρίες που κάνουν εύκολο ακόμα και το πιο δύστροπο, το κατ’ εξαίρεση, το δύσβατο.

Με διαρκή πηγαινέλα στο χρόνο, η Χάννα Χολ επανέρχεται ως παιδί στο προβληματικό και ιδιαίτερο παρελθόν της, αναφέρεται στην νομαδική ζωή με τους δυο γονείς, στην πυρκαγιά, στις κρυψώνες, στην κάσα, στο νεκρό Άντο. Ως ενήλικη αποδεικνύεται ιδιαίτερα πολύπλοκη, με ξεχωριστές ψυχικές δυνάμεις, απειλητική, ταυτοχρόνως οικεία και «άγνωστη χώρα». Ενώ ταυτόχρονα φαίνεται να γνωρίζει καλά το παρελθόν και την ιδιαίτερη ζωή του Πιέτρο Τζέρμπερ.

Ο ψυχολόγος, με άλυτα θέματα όσον αφορά και τα δικά του παιδικά χρόνια και τον πατέρα, διανύει ταυτοχρόνως και τη δική του σκοτεινή διαδρομή: ψυχαναλυτής και ταυτοχρόνως αυτοψυχαναλυόμενος.

«Η χειρότερη ανακάλυψη κάθε παιδιού ήταν ότι η μαμά και ο μπαμπάς δεν είναι αλάθητοι. Όταν κάποιος αποκτούσε αυτή την επίγνωση, συνειδητοποίησε και το γεγονός ότι θα ήταν πιο μόνος όταν θα χρειαζόταν να αντιμετωπίσει τους κινδύνους του κόσμου».

Η κοινή συνισταμένη και για τους δυο, η σκοτεινιά που συνοδεύει τη γονική ύπαρξη και παρουσία. Το σπίτι με τις κόκκινες στέγες, η δίψα να ανήκουν κάπου εξάλλου ο κόσμος μας κινείται με στερεότυπα,  «Κάποιος που έχει οικογένεια δεν μπορεί να είναι κακός», επαναλαμβάνουν κι οι δυο.

 

Ντονάτο Καρρίζι

 

«Το σπίτι των φωνών» είναι ένα υπαρξιακό, ψυχολογικό θρίλερ που αναφέρεται σε ζητήματα προσωπικότητας και ταυτότητας, θίγει το πόσο άρριζος παραμένει εκείνος που αγνοεί ή δεν αποδέχεται τα παιδικά του χρόνια, το πόσο εξαπατητική μπορεί να είναι για τα παιδιά η παιδική ηλικία, έτσι όπως ταυτίζονται πραγματικότητα, φαντασία, φόβοι και όνειρα, αληθινός τρόμος, καταδίωξη και παιχνίδι.

Με κλιμακούμενη ένταση και ανατροπές μέχρι το τέλος, πολλά θέματα κοινωνικής ηθικής θα τεθούν επί τάπητος: οι υιοθεσίες, τα ψυχιατρικά άσυλα, η εγκυμοσύνες παιδιών, οι δικαστές και οι ψυχίατροι, οι συνειδητές επιλογές και τα μεγάλα απωθημένα.

Μια ιστορία που διαβάζεται απνευστί, δυο χαρακτήρες που θα μείνουν στο αναγνωστικό κοινό βαθιά χαραγμένοι, η διπλή ζωή συνειδητού και υποσυνείδητου, το άγνωστο φιλμάκι της παιδικής μας ζωής που ωστόσο μας καθορίζει αποτελώντας τρόπον τινά «το δικό μας δεδικασμένο». Την δική μας υποθηκευμένη ζωή.

Ο Ντονάτο Καρρίζι γεννήθηκε το 1973 στη Μαρτίνα Φράνκα και ζει στη Ρώμη. Αφού σπούδασε νομικά ειδικεύτηκε στην εγκληματολογία και την επιστήμη της συμπεριφοράς. Εργάζεται ως σεναριογράφος για την τηλεόραση και για τον κινηματογράφο από το 1999 και αρθρογραφεί στην Corriere della Sera. “Ο υποβολέας” αποτέλεσε το πρώτο του μυθιστόρημα. Το βιβλίο του “Το κορίτσι στην ομίχλη” μεταφράστηκε σε περισσότερες από 15 γλώσσες και μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top