Fractal

Θαλασσινό νουάρ

Γράφει η Ιουστίνη Αργύρη- Φραγκούλη //

 

Νικόλας Π. Βεντουρής «Το Ψαροκόκκαλο» Μυθιστόρημα, Εντύποις, 2019, 512 σελ.

 

Ένα ακόμη αστυνομικό μυθιστόρημα (το τρίτο) προστίθεται στη συλλογή του Παριανού συγγραφέα Νικόλα Βεντούρη με τόπο καταγωγής και γραφής την υπέροχη Πάρο των Κυκλάδων. Τίτλος του είναι «Το Ψαροκόκαλο» ένα σύμβολο της ψαρικής τέχνης που βρίσκεται πάνω στα τέσσερα θύματα του άγνωστου φονιά, ο οποίος φαίνεται πως τελεί τα τέλεια εγκλήματα.

Θύματα του δολοφόνου είναι τέσσερα άτομα διαφορετικού σωματότυπου, ηλικίας και προέλευσης, με κοινό άξονα το γεγονός ότι ασχολούνται με την παράνομη αλιεία. Οι τέσσερις φόνοι έχουν διαφορετικό τρόπο αλλά στο υπόβαθρο έχουν κοινό παρονομαστή τη θάλασσα και το βιασμό της.

Ο Στράτος Διδυμιώτης με καταγωγή από άλλο τόπο διατηρούσε ένα μπαράκι στη Νάουσα. Είναι ο πρώτος που βρέθηκε δολοφονημένος από ψαροτούφεκο. Άλλοι υποπτεύθηκαν ότι ήταν μπλεγμένος με ναρκωτικά, άλλοι ότι έπεσε θύμα εκδίκησης για συζυγική απιστία… αλλά κανένας δεν μπορεί να βγάλει σίγουρο συμπέρασμα.

Ο Χαρίλαος Βρεττός που πρόσφατα είχε πάρει μετάθεση από την Αθήνα λόγω ατασθαλιών από τη θέση του ως ελεγκτού των αλιευτικών σκαφών, βρέθηκε νεκρός στη γειτονική Νάξο τυλιγμένος μέσα σε δίχτυα. Κανείς δεν θα υποπτευόταν ότι επρόκειτο για δολοφονία αν δεν βρισκόταν ένα ψαροκόκκαλο-μπρελόκ στην τσέπη του.

Ο Γεωργαντής, ένας γέρος Καλύμνιος ψαράς ο οποίος είχε βαθύ παρελθόν στην παράνομη αλιεία βρέθηκε πνιγμένος σε δημόσιο ντουζ και λόγω της γηραιάς ηλικίας του θα καταγραφόταν στους φυσικούς θανάτους αν στη νεκροψία δεν ανακάλυπταν ένα ψαροκόκαλο-μπρελόκ καρφωμένο στο λαιμό του.

Αστυνομικοί και λιμενικοί του νησιού και της Αθήνας καθώς και  ο παλαίμαχος αστυνομικός Ορέστης Φωκάς με σύζυγο από το νησί προσπαθούσαν να βρουν τη σύνδεση ανάμεσα στα εγκλήματα αλλά το μόνο κοινό σημείο ήταν αυτό το φτηνό ψαροκόκκαλο-μπρελόκ που δεν οδηγούσε πουθενά καθώς τα θύματα ήταν στην πραγματικότητα ασύνδετα μεταξύ τους.

Ωστόσο, η έρευνα θα κλείσει όταν ένας άλλος Καλύμνιος ψαράς, ο Νικήτας, θα εξαφανιστεί από τη βάρκα του και σ’ αυτήν θα βρεθούν δύο ακόμη ψαροκόκκαλα-μπρελόκ γεγονός που τον ενοχοποίησε ως δολοφόνο των υπόλοιπων άλλων…

Ωστόσο, το συμπέρασμα των επαϊόντων θα ανατραπεί όταν τελικά το άτομο- ένοχος αποκαλύπτει τα εγκλήματά του και μάλιστα το κίνητρό του που ήταν να τιμωρήσει τους κακοποιούς της θαλάσσιας ζωής που επί χρόνια λυμαίνονταν την Πάρο και το θαλάσσιο πλούτο της. Πρόκειται για την εκδίκηση της ντόπιας και άδολης αγάπης απέναντι στην υφαρπαγή του νησιώτικου πλούτου κι αυτό το στοιχείο κάνει συμπαθή τη δολοφόνο στα μάτια του αναγνώστη.

Το βιβλίο έχει λογοτεχνικό ενδιαφέρον καθώς διατρέχει τις ομορφιές της Πάρου με ένα γλαφυρό τρόπο αναδεικνύοντας τα απόκρυφα σημεία της, τα χωριά και τις παραλίες της. Παράλληλα, το μυθιστόρημα παρουσιάζει κοινωνιολογικό ενδιαφέρον, καθώς ο συγγραφέας δεν απομονώνει τα περιστατικά των φόνων και το κυνήγι της ανακάλυψης του δολοφόνου, αλλά τα εντάσσει μέσα στο πλαίσιο της καθημερινότητας των κατοίκων της Πάρου.

Το λαθρεμπόριο των ναρκωτικών περνάει μέσα από μυθιστόρημα σαν μια πραγματικότητα την οποία ανέχονται οι Παριανοί. Η συζυγική απιστία επίσης αποτελεί μέρος του κοινωνικού υπόβαθρου, ενώ μέσα στο πλαίσιο της ιστορίας μπαίνει και μια οικογένεια εύπορων κατοίκων με τα δικά της ιδιαίτερα προβλήματα. Ο καθυστερημένος πνευματικά Λάζαρος με τα καμώματά του δίνει την ιδιαίτερη νότα του ‘τρελού’ του νησιού.

Το «Ψαροκόκκαλο» είναι ένα καλογραμμένο μυθιστόρημα, καθώς δεν περιορίζεται μόνο στα αστυνομικά ευρήματα, ακολουθεί μια καλοδουλεμένη διάπλαση χαρακτήρων τόσο από πλευράς των θυμάτων όσο και από πλευράς των προσώπων που αναμειγνύονται στη διαλεύκανση των εγκλημάτων. Παράλληλα, δίνει ένα ισχυρό μήνυμα για την ανάγκη να προστατευθούν οι θάλασσες από την παράνομη αλιεία που τους κατασπαράσσει τα σωθικά.

Μια όμορφη νότα είναι η παράθεση εν μέσω της αφήγησης μιας παραδοσιακής παριανής συνταγής, χταπόδι με μιρμιτζέλι, που αποτελεί δημιουργία της δημοσιογράφου και γευσιγνώστριας Νίκης Μηταρέα.

Πρόκειται για ένα αστυνομικό μυθιστόρημα που το ρουφάς απ’ την αρχή μέχρι το τέλος απνευστί.

 

Νικόλας Π. Βεντουρής

 

Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου:

Πάρος, ξημέρωμα 17ης Ιανουαρίου 2015. Ο βοριάς λυσσομανάει και το χιόνι πέφτει πυκνό για πρώτη φορά στο νησί μετά από πάρα πολλά χρόνια. Ο Αργύρης κατεβαίνει να ελέγξει το καΐκι του και…
Ένας άντρας βρίσκεται νεκρός να επιπλέει σαν ακυβέρνητη βάρκα, στο λιμανάκι της Νάουσας. Μια βέργα ψαροντούφεκου είναι καρφωμένη στο στήθος του. Στην τσέπη του, μαζί με άλλα αντικείμενα, υπάρχει και ένα μεταλλικό ασήμι ψαροκόκκαλο. Κανείς δε δίνει σημασία, έως ότου ανακαλύπτουν πως το ίδιο στοιχείο βρίσκεται σε έναν ακόμη νεκρό άντρα, αυτή τη φορά στη Νάξο. Το ψαροκόκκαλο είναι ένα απλό και φθηνό μπρελόκ. Μήπως βρέθηκε από σύμπτωση στις τσέπες και των δύο; Όταν όμως στο τρίτο κατά σειρά θύμα, το ασημί ψαροκόκκαλο ανακαλύπτεται βαθιά σφηνωμένο στον λαιμό του, τότε όλοι καταλαβαίνουν πλέον πως έχουν να κάνουν με έναν παρανοϊκό δολοφόνο. Τι κοινό είχαν αυτοί οι τρεις άντρες; Τι συμβολίζει το ψαροκόκκαλο; Μήπως έχει και κάποιος άλλος σειρά; Tι ρόλο παίζει ένας μοναχικός σφουγγαράς, από την Κάλυμνο; Τι ρόλο παίζει επίσης η πανύψηλη Σουηδέζα, που δουλεύει στην έπαυλη ενός πρώην βουλευτή; Γιατί ένα μικρό κορίτσι, μόλις πέντε ετών, πιστεύει πως η θάλασσα είναι πάντα λυπημένη;
Ένας αρχιφύλακας και ένας άντρας της λιμενικής αστυνομίας, με τη βοήθεια του συνταξιούχου πια Ορέστη Φωκά, θα ενώσουν τις δυνάμεις τους, σε μια προσπάθεια να ανακαλύψουν όσο γίνεται πιο σύντομα τον δολοφόνο. Είναι απόλυτα βέβαιοι ότι αν δεν προλάβουν, θα βρεθούν αντιμέτωποι με ένα ακόμη ψαροκόκκαλο!

Μυθιστόρημα, Εντύποις, 2019, 512 σελ.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top