Fractal

Μεριμνών και τυρβάζων περί πολλά (επιτυχώς)

Του Γιώργου Ι. Παναγιωτάκη // *

 

 

 

 

Γεώργιος Νικ. Σχορετσανίτης, ‘‘Το πιο διάσημο πρόσωπο που κανένας δεν ήξερε. Μάργκαρετ  Γουώκερ (1915-1998)’’. Εκδόσεις Οδός Πανός

 

«Ο μεριμνών και τυρβάζων περί πολλά». Ο αποφθεγματικός αυτός λόγος ταιριάζει και σημαδεύει απόλυτα τον κ. Σχορετσανίτη. Αξίζει προκαταβολικά να τονίσουμε και να εξάρουμε την επιτυχία που σημειώνει στα έργα που επιλέγει καθώς και στον τρόπο που τα παρουσιάζει. Σε όλα αυτά καθρεπτίζεται ο ίδιος του ο εαυτός, καθώς και η έκδηλη αγάπη του για προσφορά. Όπως και άλλη φορά έχουμε γράψει, δίπλα στο νυστέρι του χειρουργού Διευθυντή του ΠΑ.Γ.Ν.Η.  Γιώργου Σχορετσανίτη παραστέκεται η πένα, σε μια αγαστή και γόνιμη συνεργασία. Το νυστέρι  θεραπεύει το σώμα και η πένα καλλιεργεί το πνεύμα.

Ο Γιώργος  Σχορετσανίτης εκφράζει το ανήσυχο πνεύμα της εποχής μας, όπως καταφαίνεται από τα τόσο ενδιαφέροντα άρθρα του, που τακτικά σχεδόν φιλοξενούνται στην εφημερίδα “Πατρίς” του Ηρακλείου. Άρθρα με τα οποία κεντά την εποχή μας, ασχολείται με την επικαιρότητα και προτείνει τις κατά περίπτωση ορθές λύσεις. Παράλληλα με τις δημοσιογραφικές του επιδόσεις, ασχολείται με την ίδια επιτυχία και με την έκδοση χρήσιμων επιστημονικών και άλλων βιβλίων. Υπενθυμίζω το πολυσέλιδο επιστημονικό βιβλίο του “Η ιστορία της ισλαμικής ιατρικής”.

Η εργασία του από τις εκδόσεις ‘Οδός Πανός’ αναφέρεται σε ένα άγνωστο και διάσημο πρόσωπο του αφροαμερικανικού χώρου την ποιήτρια και πανεπιστημιακή λειτουργό Μάργκαρετ  Γουώκερ. Το πρόσωπο αυτό δεν είναι γνωστό μόνο για τη λογοτεχνική πληρότητα των κειμένων του, αλλά και για τα διευρυμένα ενδιαφέροντά της, που καλύπτουν και πολιτικές πτυχές της εποχής του. Ήταν μάλιστα η πρώτη μαύρη γυναίκα που κέρδιζε εθνικό βραβείο για γραπτά κείμενα. Η γνωστή λογοτεχνική αρτιότητα του τρόπου που ο συγγραφέας παρουσιάζει το έργο, το  ενδιαφέρον περιεχόμενο του βιβλίου και η τιμή που γίνεται σε μια μεγάλη και άγνωστη πνευματικό δημιουργό, προσδίδουν τιμή και στον οτρηρό και ακούραστο Σχορετσανίτη.

 

Γεώργιος Νικ. Σχορετσανίτης

 

 

Απόσπασμα από το βιβλίο

 

«… Στα τελευταία ποιήματά της, η Γουώκερ βλέπει τον κόσμο από τη γυναικεία προοπτική, και διερευνά τα διάφορα είδη του ηρωισμού στις γυναίκες. Είναι δυνατές και ανυπόμονες να ξεπεράσουν τις δυσκολίες και  να γίνουν έτσι ακόμα δυνατότερες. Εκφράζει τα συναισθήματα αυτών των γυναικών, τον πόνο, την απογοήτευση, την καταπίεση και τη σύγχυση. Αυτές οι τέσσερις τελευταίες ποιητικές της συλλογές,  είναι γραμμένες, όπως ήδη είπαμε,  από μια φεμινιστική σκοπιά και μέσα από το κριτικό μάτι μιας γυναίκας, και σηματοδοτούν την επιστροφή της Γουώκερ στην ποίηση μετά από μια μακριά περίοδο ποιητικής σιωπής, που μπορεί κατά πάσα πιθανότητα να αποδοθεί στη φεμινιστική συνείδησή ​​της. Βεβαίως, για να είμαστε σωστοί, και στο μυθιστόρημά της, η Γουώκερ έδειξε τη φεμινιστική της συνείδηση ​​και κατάφερε να δώσει μια παρεμφερή ανάγνωση διαφόρων θεμάτων, όπως η δουλεία, ο ρατσισμός, η μητρότητα, η πολυδύναμη παράδοση, οι αποσχιστικές τάσεις και ο ολοκληρωτισμός, αλλά στην ποίηση, όλα τα θέματά της επανέρχονται δριμύτερα. Δεν υπάρχει αμφιβολία, ότι θα μπορούσε να επιτύχει πολύ μεγαλύτερη αναγνώριση και φήμη, αν έδινε προτεραιότητα στον εαυτό της και τη δημιουργικότητά της ως γυναίκα και συγγραφέας…».

 

Μάργκαρετ Γουώκερ (1915-1998)

 

 

* Ο Γιώργος Ι. Παναγιωτάκης είναι Συγγραφέας-Ιστορικός ερευνητής

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top