Fractal

Ένας συγγραφέας που μας διδάσκει ψυχολογία και πολιτική

Γράφει η Μαρία Βρέντζου //

 

«Το κόκκινο και το φαιό» του Μωρίς Αττιά, εκδόσεις Πόλις, μετάφραση Ειρήνη Παπακυριάκου, Γαλλία, 2021, σελ. 384

 

Ο ψυχίατρος-ψυχαναλυτής Μωρίς Αττιά είναι χρόνια γνωστός στη χώρα μας χάρη στην χαρισματική Τριλογία της Μασσαλίας που έχει καταθέσει στο αναγνωστικό κοινό, με πρωταγωνιστή τον Γαλλοαλγερινοϊσπανό αστυνομικό Πάκο Μαρτίνεθ, τον οποίο και συναντάμε για άλλη μια φορά σ’ αυτό το εξαιρετικό γαλλικό νουάρ.

Στο βιβλίο «Το κόκκινο και το φαιό», ο Πάκο έχει εδώ και 8 χρόνια παραιτηθεί από την υπηρεσία του και εργάζεται ως δημοσιογράφος σε τοπική εφημερίδα. Πάντως ο ίδιος εξομολογείται πως στο μυαλό του παραμένει πάντα ένας μπάτσος γι’ αυτό και το τελευταίο διάστημα παρουσιάζει μια έντονη τάση για φυγή αφού πλήττει και ασφυκτιά τόσο επαγγελματικά όσο και προσωπικά. Παντρεμένος πλέον με την Ιρέν και θετός πατέρας της κόρης της, αποφασίζει να ταξιδέψει μέχρι τη Ρώμη και να καλύψει το ρεπορτάζ της υπόθεσης απαγωγής του Άλντο Μόρο από τις Ερυθρές Ταξιαρχίες. Εκεί θα συνεργαστεί με την ουκρανικής καταγωγής δημοσιογράφο της La Repubblica Λέα Τρότσκι και με αφορμή την ερωτική της ζωή θα εξιχνιάσει μία αστυνομική ιστορία.

Το μεν χρώμα κόκκινο που παρατίθεται στον τίτλο αναφέρεται στην τραγική ιστορία του Άλντο Μόρο, Προέδρου της Χριστιανικής Δημοκρατίας και εμπνευστή του περίφημου ιστορικού συμβιβασμού (compromesso storico) ανάμεσα στην παράταξή του και το Ιταλικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Ύστερα από την απαγωγή του κανείς δεν θέλει να διαπραγματευτεί για λογαριασμό του. Το κράτος και τα κόμματα προτιμούν να τον μετατρέψουν σε μάρτυρα και να τον θυσιάσουν για λογαριασμό των δικών τους συμφερόντων. Ο δε Πάπας, σε μία επίδειξη πολιτικής χυδαιότητας φτάνει στο σημείο να παρακαλάει δημόσια άθεους να τον απελευθερώσουν και μάλιστα χωρίς όρους. Μάλιστα στο παρασκήνιο σημαντικό ρόλο παίζουν τα παιχνίδια της CIA και της KGB. Αξίζει να σημειωθεί πως σε κάποια σημεία του βιβλίου παρατίθενται αποσπάσματα από το ημερολόγιο και τις επιστολές που έγραφε ο Μόρο κατά τη διάρκεια της κράτησής του, κάποια απ’ αυτά πραγματικά και κάποια άλλα προϊόν της μυθοπλασίας.

 

Maurice Attia

 

Το δε χρώμα φαιό είναι μια δεύτερη ιστορία που παραθέτει ο λογοτέχνης. Η σύντροφος του Πάκο, Ιρέν, ανακαλύπτει ένα λογοτεχνικό κείμενο του πεθαμένου φαρμακοποιού πατέρα της και διαβάζοντάς το προσπαθεί να εξιχνιάσει την αυτοκτονία του. Άραγε έχει αυτοβιογραφικά ερείσματα ή το επινόησε για να εκφράσει την εχθρότητά του απέναντι στις ακροδεξιές αντιλήψεις του πεθερού του; Βρισκόμαστε στο Παρίσι του 1899 και η αστυνομία διεξάγει μία επιχείρηση κατά της αντισημιτικής οργάνωσης “Η Μεγάλη Δύση της Γαλλίας”, πολιορκώντας το κτίριο της εφημερίδας “Ο Αντιεβραίος”, μέσα στον απόηχο της υπόθεσης Ντρέιφους που κατακλύζει την χώρα εκείνη την εποχή. Σ’ ένα τέτοιο ιστορικό πλαίσιο παρακολουθούμε την πολιτική αντιπαλότητα δύο αδερφών αλλά και την ερωτική αντιζηλία που αναπτύσσεται μεταξύ τους για την ίδια γυναίκα.

Υπάρχει όμως και μία τρίτη αστυνομική ιστορία που λαμβάνει χώρα σε μια μικρή πόλη της Προβηγκίας πάλι με πρωταγωνιστή τον Πάκο. Και έτσι, μέσω αυτής, ο λογοτέχνης μας δίνει τη «λύση» στα υπαρξιακά και ψυχολογικά προβλήματα του ήρωά του με άξονα τον έρωτα, την απιστία, τη φιλία, την παρόρμηση για ζωή και για θάνατο.

Ένας συγγραφέας που μας διδάσκει ψυχολογία και πολιτική.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top