Fractal

Για έναν άλλο τρόπο ζωής

Από τον Κωνσταντίνο Μπούρα // *

 

Ελένη Πριοβόλου, «Το δέντρο με τις φωλιές», μυθιστόρημα, εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα Οκτώβριος 2022, σελ. 196.

 

Η τρυφερότητα στον μέγιστο βαθμό. Αν δεν είχε κάποιες σκληρές σκέψεις για τις σχέσεις μεταξύ αταίριαστων αδελφών και για την απομυθοποιητική βία των πολιτικών παραγόντων και κομματαρχών, θα έλεγα πως είναι υπόδειγμα εφηβικής λογοτεχνίας. Γιατί όμως δεν πρέπει να μαθαίνουν οι έφηβοι και να πληροφορούνται για τις σκοτεινές όψεις και πτυχές τής πραγματικότητας;

Η Ελένη Πριοβόλου, πολυβραβευμένη και πολυταξιδεμένη στα βρεγμένα μάτια των αναγνωστών, έχει την τύχη (και το προνόμιο) να απολαμβάνει εν ζωή τούς καρπούς των κόπων της.

Προπαγανδίζει εγγράφως (κι εντύπως) ένα οικολογικό πρότυπο ζωής, χορτοφαγικό, με ισορροπία και σεβασμό στη Φύση, ειδικά στα έμψυχα όντα που υφίστανται την βία κακοποιητικών ανθρώπων.

Στην βιβλιογραφία της, στην κατηγορία «Μυθιστορήματα για μεγάλους» συμπεριλαμβάνονται και «Τα χάρτινα πουλιά», μυθιστόρημα, 2001.

Αυτή η αγνότητα κι η αφοπλιστική αθωότητα ξεχειλίζουν μέσα από τις σελίδες αυτού του βιβλίου. Η πρωτοπρόσωπη αφηγήτρια δεν αντέχει τις αρνητικές ενέργειες κι είναι έτοιμη να πληρώσει το τίμημα τής Ελευθερίας (το δικό της και των άλλων – όσων περισσότερο μπορεί – κι όταν δεν μπορεί κοιτάει να τους φιλέψει, να τους απαλύνει τον πόνο τους).

Η ιδιόλεκτός της είναι προφανώς και σαφώς επηρεασμένη από την ντοπιολαλιά τού Μεσολογγιού, απ’ όπου κατάγεται.

Θεωρεί υποχρέωσή της να ευχαριστήσει «από καρδιάς τον βιολόγο ερευνητή Γρηγόρη Τσούνη για τις πληροφορίες γύρω από τον μαγικό κόσμο των πουλιών» (σελ. 8).

Αυτό προδίδει και την επιστημονική μέθοδό της. Προηγουμένως ερευνά συστηματικά πριν προβεί στην λογοτεχνική σύνθεση ιδεών, συνταγών και μοτίβων αναγνωρισμένων στην μέχρι τώρα επιτυχημένη πορεία της.

Η συγγραφική της μανιέρα είναι προφανής: ακολουθεί τον πλατύ δρόμο που άνοιξε η Ευγενία Φακίνου και άλλες ομότεχνες (καθώς και ομότεχνοί της, όπως ο Διονύσης Λεϊμονής) που κινήθηκαν ως ελαστικά εκκρεμή ανάμεσα στην εφηβεία και στην ωριμότητα.

Η ελλειψοειδής πορεία τού διαφορετικού δεν είναι διόλου ελλειπτική ή αποκλίνουσα παρά μόνον φαινομενικώς. Μεγάλο μάθημα δια τους απλοϊκώς σκεπτομένους.

Στο ιδεολογικό επίπεδο η ζωή παρομοιάζεται με θέατρο μαριονέτας κι ο θεός με αόρατο κουκλοπαίχτη (σελ. 18), ενώ οι νάρκισσοι, περιζήτητοι στις λαϊκές αγορές είναι σύμβολο με πολλές (αντιθετικές) αναγνώσεις.

 

Ελένη Πριοβόλου

 

Φράσεις εκπληκτικές που μπορούν να απομονωθούν και να λειτουργήσουν σαν γνωμικά, όπως: «Τον θάνατο όμως τον φοβάμαι, γιατί είναι ερημικός. Μοιάζει με την ερημιά που έχει συχνά η ψυχή μου» (σελ. 19).

Ιδιωματισμοί όπως εκείνο το «ταχιά» (που σημαίνει γρήγορα) στη σελίδα 30.

Διακειμενικές αναφορές (όπως στο Βιβλίο τού τσαγιού γραμμένο το 1906 από τον Ιάπωνα συγγραφέα Οκάκουρα Κακούζο).

Το μελοδραματικό στοιχείο είναι αναπόσπαστο στοιχείο αυτού του είδους τής μυθοπλασίας κι ένας καθοριστικός παράγοντας τής δημοφιλίας του, αν και όχι ο μοναδικός βεβαίως, αφού η προσεκτική δομή, η επιμελημένη έκφραση, τα καλολογικά στοιχεία, η μακροσκοπική ρυθμολογία δείχνουν μια ιδιαίτερα έμπειρη και δεινή εργάτρια μέλισσα τού λόγου.

 

 

* Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας (https://konstantinosbouras.gr)

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top