Fractal

Η λογοτεχνική μελέτη της Ιστορίας

Από τον Πάνο Ιωαννίδη //

 

Alejandro Gallo, «Θρυλική ζωή, πεζός θάνατος» Μετάφραση: Κρίτων Ηλιόπουλος, Εκδ: Angelus Novus

 

Αν δεχτούμε την προσέγγιση, ότι η λογοτεχνία, συνιστά μια προσπάθεια αναψηλάφησης του παρελθόντος, με σκοπό την καλύτερη και ευκρινέστερη κατανόηση του, τότε το μυθιστόρημα του σπουδαίου Alejandro Gallo Θρυλική ζωή, πεζός θάνατος (Angelus Novus, Κρίτων Ηλιόπουλος), αποτελεί μια χαρακτηριστική εκδοχή της. Η οποία προσέγγιση, στοχεύει, ακολουθώντας τα παραδοσιακά, μα συνάμα διακλαδωτά, μονοπάτια, της νουάρ λογοτεχνίας, να ρίξει φως εκεί που οι σκιές του τότε παρόντος, που πλέον έχει καταστεί ιστορικό παρελθόν, αρνήθηκαν πεισματικά να φωτίσουν. Σε αυτή την περίπτωση, και με δεδομένη την επιρροή του κινηματογράφου, και ιδιαίτερα του φιλμ νουάρ, έρχεται η λογοτεχνία για να καλύψει το κενό.

Ας δούμε εν συντομία την υπόθεση αυτού του ωραίου μυθιστορήματος: Ο αστυνόμος Γοργόνιο Γιανέθα, είναι προσκεκλημένος σε μια βραδινή ραδιοφωνική εκπομπή, της οποίας η θεματική εξαντλείται στον κόσμο του εγκλήματος, συνοδεία καλής μουσικής, νόστιμων εδεσμάτων και εκλεκτού κρασιού. Σκοπός της αποψινής του αγγαρείας, όπως βλέπει ο ίδιος αυτό το υπηρεσιακό καθήκον, είναι να προβάλλει το έργο της αστυνομίας.  Βρισκόμαστε στο σήμερα, στην εποχή δηλαδή όπου το φαίνεσθαι και οι δημόσιες σχέσεις κυριαρχούν του είναι και της ουσιαστικής πράξης.

Παρά την κακή του διάθεση, ο αστυνόμος Γοργόνιο Γιανέθα αποδέχεται γοητευμένος από την ευγένεια των αμφιτρυώνων ραδιοφωνικών παραγωγών, να μιλήσει για μια υπόθεση του παρελθόντος που ο ίδιος αντιμετώπισε. Παρατηρούμε λοιπόν, την επιλογή του συγγραφέα Alejandro Gallo, ο οποίος μάλιστα υπηρετεί και ως διοικητής της τοπικής αστυνομίας στη Χιχόν, να ξαναδεί το παρελθόν, και να το αποτυπώσει με έναν λογοτεχνικό τρόπο. Χρησιμοποιώντας, κατά κύριο λόγο τη μέθοδο της λογοτεχνικής ανάκλησης, ωθεί τον αστυνόμο Γοργόνιο Γιανέθα, να μας μιλήσει για ένα έγκλημα που έλαβε χώρα στην φρανκική Ισπανία του 1972.

Καθώς είναι ο πιο νέος του τμήματος, και όντας στα 1972 υπαρχιφύλακας άρτι διορισμένος στην Υπηρεσία Εγκληματολογικών Ερευνών στην πόλη Καστεγιόν, στέλνεται από τον διοικητή του τμήματος, να καταγράψει ένα φαινομενικά απλό τροχαίο αυτοκινητικό δυστύχημα, που είχε ως βασική συνέπεια τον θάνατο ενός άντρα. Στη διαδρομή γνωρίζεται με τον Πεδρίτο, έναν έφηβο με σπουδαίες φιλοσοφικές και καλλιτεχνικές ανησυχίες, ο οποίος εκφράζει το νέο, και λειτουργεί στο μυθιστόρημα σε μεγάλο βαθμό, ως το μοτέρ της αφήγησης. Μετά από ενδελεχή έρευνα, και πηγαίνοντας κόντρα στον σκοταδισμού του φρανκικού καθεστώτος, ο αστυνόμος Γοργόνιο Γιανέθα, ανακαλύπτει ότι ο νεκρός λεγόταν Αμάδο Γκρανέλ Μασάδο. Ο Αμάδο Γκρανέλ Μασάδο υπήρξε σύμφωνα με τον λογοτεχνικό μύθο, ένας θρύλος της αντιφασιστικής αντίστασης και συνάμα ένας αυθεντικός Ισπανός πατριώτης.  Επίσης, ο αστυνόμος Γοργόνιο Γιανέθα ανακαλύπτει ότι το αυτοκίνητο που επέβαινε ο Γκρανέλ Μασάδο, δέχτηκε επίθεση από σφαίρες, καθώς καταδιωκόταν από ένα άγνωστο μαύρο όχημα.

Όλα αυτά προκαλούν μεγάλη αναστάτωση στο αστυνομικό τμήμα της μικρής επαρχιακής πόλης, που ακολουθεί πιστά το δόγμα και στις προσταγές του δικτατορικού καθεστώτος. Αντιθέτως σε εμάς, όλα αυτά προκαλούν μεγάλη αισθητική απόλαυση, και φυσικά κοινωνικό προβληματισμό, αποτελέσματα που καταφέρνει κάθε σπουδαίο νουάρ μυθιστόρημα.  Και που σε τελική ανάλυση, καταφέρνει η σπουδαία λογοτεχνία που ξέρει να υπηρετεί σταθερά ο Alejandro Gallo.

 

Alejandro M. Gallo

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top