Fractal

Αντίστροφη θεραπεία και πτήση

Γράφει η Ελένη Γκίκα //

 

«H Θέση 7Α», Sebastian Fitzek,  Μετάφραση: Δέσποινα Κανελοπούλου, εκδ. Διόπτρα, σελ. 488

 

Θα μπορούσε να πει κάποιος ότι το 2019 είναι η χρονιά του: καινούργιο βιβλίο που άμα τη κυκλοφορία του έγινε αμέσως ευπώλητο, ήρθε στην Ελλάδα, βραβεύθηκε το «Δέμα» του ως το καλύτερο μεταφρασμένο βιβλίο στα βραβεία Public.

Και μέσα σε μόλις δυο χρονιές δυο καινούργια βιβλία του και η «Θεραπεία» του που επανακυκλοφόρησε, όλα από τις εκδόσεις Διόπτρα, επιμένουν ακόμα στις λίστες με τα μπεστ σέλλερ.

Γεγονός είναι ότι στην περίπτωση Φίτζεκ ποτέ δεν θα προβλέψεις τον δολοφόνο όσο καλά και να γνωρίζεις το έργο του. Σκοτεινός κι απρόβλεπτος, σε οδηγεί στην κορύφωση και στην αποκάλυψη με οδηγό του, κάθε φορά, την διαταραγμένη ψυχή του ήρωα.

Πόσο μάλλον στη «Θέση 7Α» το καινούργιο βιβλίο του που συγγραφέας και αναγνώστης έχει απέναντί του τρεις ιδιαίτερες ψυχοσυνθέσεις: έναν ψυχίατρο που κινδυνεύει η κόρη του και απ’ αυτόν εξαρτάται η ζωή της, μια αεροσυνοδό που αποθεραπεύτηκε αλλά ποιος μπορεί να πει ότι δεν μπορεί να ξανακυλήσει και έναν εμμονικό βίγκαν που θυσιάζει ανθρώπους για να σώζει τα ζώα και τον πλανήτη.

Για την ιστορία και μόνο, ο Sebastian Fitzek είναι ο πιο επιτυχημένος συγγραφέας ψυχολογικών θρίλερ στη Γερμανία. Το πρώτο του μυθιστόρημα, «Η Θεραπεία», κυκλοφόρησε το 2006 κι έγινε αμέσως bestseller, παραμένοντας 29 εβδομάδες στην κορυφή της λίστας. Έκτοτε τα βιβλία του έχουν μεταφραστεί σε 29 γλώσσες και έχουν μεταφερθεί στον κινηματογράφο και το θέατρο. Μεταξύ των βραβείων που έχει λάβει είναι το Ευρωπαϊκό Βραβείο Αστυνομικής Λογοτεχνίας 2016 και η διάκρισή του για τις 35.000 κριτικές 4άρων αστέρων στο Goodreads.

Εντούτοις ο Γερμανός «κυρίαρχος του ψυχολογικού θρίλερ» σύμφωνα με τους Times, επιμένει ότι τον επιλέγουν τα θέματά του και δεν τα επιλέγει. Και η αγάπη του για τα θρίλερ ξεκίνησε από τον Φιλόλογο πατέρα του που του άρεσε να αφηγείται τρομακτικές ιστορίες.

Εν αρχή ην η… Ιδέα του λοιπόν που τον βρίσκει παντού, στο οδοντιατρείο (Η θεραπεία) ή εν πτήσει (Η θέση 7Α). Ακολουθεί εκτενής πραγματολογική έρευνα όσον αφορά κάθε φορά το θέμα του και παρ’ ότι υπάρχει αρχικό σχέδιο εν τούτοις το βιβλίο του ζωντανεύει μετά την 80 σελίδα όταν οι ήρωες αρχίζουν να κλωτσούν και να κάνουν τα δικά τους. Τότε αρχίζει πια και για κείνον καθαρά το συγγραφικό μυστήριο: είναι κι εκείνος περίεργος για το τι θα γίνει παρακάτω!

Με δεδομένη την 7Α θέση στο αεροπλάνο μετά από έρευνα την πιο επικίνδυνη, στην χώρα μας έτσι ταξίδεψε, ο Fitzek υποβάλει τον ήρωά του, διαπρεπή ψυχίατρο Ματς Κρούγκερ ο οποίος φοβάται τα αεροπλάνα να υπερβεί την φοβία του για να βρεθεί από την Αργεντινή στη Γερμανία κοντά στην ετοιμόγεννή κόρη του Νέλε με την οποία από τότε που πέθανε η γυναίκα του έχουν χαλάσει τη σχέση τους.

 

Sebastian Fitzek

 

Κατά την πτήση όμως, κάποιος που θα έρθει σε επαφή μαζί του, θα τον πείσει ότι η κόρη του Νέλε κρατείται και κινδυνεύει και ο μόνος τρόπος για να σωθεί είναι να ξαναγυρίσει μιαν ασθενή του που γιάτρεψε, στις δολοφονικές φαντασιώσεις της.

Κι εδώ θα δούμε τις συνεδρίες ψυχιάτρου, ασθενούς, να βαδίζουν αντίστροφα: χωρίς να το καταλάβει η παλιά ασθενής του ο ψυχίατρος Ματς Κρούγκερ θα κάνει ό,τι γνωρίζει για να της ξυπνήσει τα παλιά τραύματα.

Όπως καταλαβαίνετε πρόκειται για θρίλερ για γερά νεύρα. Εκείνος που κρατά αιχμάλωτη την κόρη του είναι θεοπάλαβος, η πρώην ασθενής του έτσι και ξανακυλήσει μπορεί να γίνει ανελέητη και ο Ματς Κρούγκερ έχει να τα βάλει με όλους τους δαίμονές του: να νικήσει το φόβο του για το ύψος γνωρίζοντας ότι όλοι στο αεροπλάνο θα χαθούν για να ζήσει η Νέλε, να θυμηθεί τι συνέβη με τη γυναίκα του και πώς έχασε τότε την κόρη του, να θυσιάσει όσα γνωρίζει για τη δουλειά του επιστρατεύοντας όλα όσα γνωρίζει κι ακόμα περισσότερα.

Ένα από τα πιο έξυπνα θρίλερ όπου αναδεικνύονται όλα: η ανθρώπινη απληστία και παράνοια. Η ψυχιατρική διεργασία και σχέση. Το ευάλωτο της ανθρώπινης ψυχής. Ο χειρισμός του ανθρώπινου ψυχισμού από ειδικούς και σαδιστές ανθρώπους. Ο μηχανισμός ενοχής και εξιλέωσης, η διεργασία της οσμής και η μνήμη, οι παλιοί λογαριασμοί που παραμένουν ανοιχτοί μέχρι να εξοφληθούν, η υπενθύμιση ότι ακόμα δεν έχουν γεννηθεί οι καινούργιες αξίες, δεν έχει τελειοποιηθεί ο μελλοντικός κάτοικος αυτού του πλανήτη. Ο απόλυτος φόβος που νικά αυτόν του Θανάτου.

 

 

 

Δημοσιεύθηκε στον Φιλελεύθερο

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top