Fractal

Ήταν οι καλύτερες και οι χειρότερες μέρες….

Γράφει η Ελένη Γκίκα //

 

Έλενα Ακρίτα «Τα τάπερ της Αλίκης», εκδ. Διόπτρα, σελ. 408

 

Αφήνοντας κατά μέρος την Ελσινόρη της και τα αστυνομικά, η Έλενα Ακρίτα απαθανάτισε τα στρας, τις Μπάρμπι, τις πολυκατοικίες της Κυψέλης, τα αθηναϊκά θέατρα, το Μινιόν και τα ρετιρέ με τις στρωμένες τσόχες κουμκάν, τα τάπερ, τα γκράφιτι στους τοίχους, τα μπορντέλα της Φυλής, τις πορείες σε ένα αθηναϊκό παλίμψιστο της εικοσαετίας 1980-2000 που εγκυμονούσε όνειρα και εφιάλτες κατά σειρά: διεκδικήσεις και στρας, κρύβοντας ομοφοβία, ενδοοικογενειακό τρόμο, μπούλινγκ και μικροσυμφέροντα κάτω από το χαλί, και την απληστία ενός άκρατου καταναλωτισμού που θα μας κάνει στο τέλος κι εμάς αναλώσιμους.

Το μυθιστόρημά της το χτίζει με τα δικά της γνωστά στέρεα υλικά: γερή και εικοπλαστική υποδομή, αναγνωρίσιμους δυνατούς γυναικείους χαρακτήρες που ξέρουν να παλεύουν, το χιούμορ και την δικαιοσύνη της Έλενας. Πρωταγωνιστούν τρεις γενεές γυναικών: Η Κοραλία, είκοσι χρόνια καθαρίστρια στη Φίνος Φιλμ. Η κόρη της Ελένη, πωλήτρια στο Μινιόν, που κάνει και επιδείξεις τάπερ σε σπίτια κυριών και η «εξώγαμη» εγγονή Αλίκη, που πήρε το όνομά της από τη νονά της Αλίκη Βουγιουκλάκη και το δικαίωμα στο όνειρο και κρύβει στα πολύχρωμα τάπερ παιχνίδια και πασχαλίτσες για τα μαλλιά.

Τη συνέχεια αναλαμβάνει η ζωή και ο χαρακτήρας τους. Η Ελένη καλοπαντρεύεται, πισογυρίζει, επαναλαμβάνει τα ίδια λάθη και αγωνίζεται, η Αλίκη ονειρεύεται κι ερωτεύεται, ακολουθεί κατά βήμα τη μοίρα της μάνας της και μικροπαντρεύεται, θυσιάζει τα όνειρά της και την ελευθερία της για το παιδί της και για τον φιλόδοξο άντρα της που αποδεικνύεται άλλος ενώ τριγύρω τους ένα ολόκληρο συγγενολόι κλείνει σε τάπερ ό,τι ενοχλεί: την ιδιαιτερότητα του γιου, τις αντιρρήσεις για τη νύφη, τους παράνομους δεσμούς, ακόμα και τις αταίριαστες φιλίες της συμπεθέρας με τις γυναίκες της οδού Φυλής.

Ωστόσο δεν λείπει ούτε η ανταρσία, ούτε η γενναιότητα, ούτε η τρυφερότητα, ούτε εκείνο το «σηκώνω κεφάλι στη μοίρα μου και τη νικώ» ως την ύστατη στιγμή. Ο καθένας θα λάβει εκείνο που του αξίζει. Με φράση σαν μάντρα εκείνη την τόσο πολύ τρυφερή: «Όταν είσαι μικρός, μόνος και φοβισμένος, δεν ξεχνάς ποτέ πως τη νύχτα του απόλυτου τρόμου σου, μια δεύτερη μάνα σού έδωσε να φας πατατούλες τραγανές και αυγά μάτια όμορφα σαν κεχριμπάρι».

Τίποτε δεν λείπει από την ανάγλυφη κοινωνία της Ακρίτα, ούτε η φανταστική θεία Τάπερ απ’ την Αμερική.

 

Έλενα Ακρίτα

 

Το ιδιοφυές μότο της από την «Ιστορία δύο Πόλεων» του Ντίκενς είναι εκεί στην πρώτη σελίδα να μας θυμίζει πώς «ήταν οι καλύτερες μέρες» και «ήταν οι χειρότερες μέρες» της δικής μας μετέπειτα ζωής. Ήταν οι μέρες όπου όλες οι πιθανότητες ήταν ανοιχτές και η ζωή μας ολάνοιχτη στο ενδεχόμενο.

Μια Αθήνα που πια δεν υπάρχει και η θηλυκή οξυδερκής ανάγνωση μιας σημαντικής εποχής που υπήρξε πέρασμα, κι ας μη της φαινόταν, που ήταν τελικά «το κλειδί». Η Έλενα Ακρίτα την διασώζει για πάντα. Με γεγονότα, παθήματα και μαθήματα, χωρίς νουθεσίες και πολλά λόγια, δια των προσώπων όπως θα έλεγε και ο δάσκαλός μου στη δημοσιογραφία. Με ζωές που αναπνέουν και σπαρταριστά περιστατικά.

 

 

Δημοσιεύθηκε στον Φιλελεύθερο

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top