Fractal

Ένα μυθιστόρημα για τα αδιέξοδα της ζωής

Γράφει ο Δημήτρης Βαρβαρήγος //

 

Δήμητρα Μπαρώτα: «Τα Ημερολόγια του Σαββάτου», Εκδ. 24 γράμματα

 

Τα «Ημερολόγια Σαββάτου» είναι το πρώτο μυθιστόρημα της Δήμητρας Μπαρώτα. Κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις 24 γράμματα τον περασμένο Νοέμβριο. Είναι ένα μυθιστόρημα για τα αδιέξοδα της ζωής. Για το λάθος, τη συγχώρεση και το φόβο. Πρόκειται για ένα μυθιστόρημα αγωνίας, ένα ψυχολογικό θρίλερ που προσπαθεί να ανιχνεύσει τα πιο βαθιά υπαρξιακά ζητήματα του ανθρώπου. Την ελευθερία, την αέναη αναμέτρηση με το θάνατο, το νόημα της ζωής, τη μοναξιά. Η ιστορία εκτυλίσσεται μέσα στο πλαίσιο μιας σύγχρονης ελληνικής οικογένειας. Η ηρωίδα είναι μια γυναίκα που βρίσκεται ξαφνικά δέσμια της ενδοοικογενειακής βίας. Τι είμαστε ικανοί να κάνουμε μπροστά στα αδιέξοδά μας;

Διαβάζοντας το βιβλίο ανακαλύπτεις πως ο βασικός άξονας των προβλημάτων στις προσωπικές σχέσεις είναι η απώλεια σεβασμού προς την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Φυσικό επακόλουθο στην επιβλητική συμπεριφορά του Μίλτου προς την Μάγια, -με ότι αυτή συνεπάγεται- βία, φωνές, φοβέρες, απειλές τιμωρίες, ένας βιασμός ψυχής και σώματος να θεωρεί ο θύτης ότι οι άλλοι υπάρχουν για να ικανοποιούν τις δικές του ανάγκες και φαίνεται πως διεγείρεται σεξουαλικά όταν ταπεινώνει το θύμα του, φορτίζοντας με τη βίαια και απόκοσμη συμπεριφορά του την Μάγια με αρνητικά συναισθήματα και εγείρει εναγώνια αντίδραση στη ζωή της σε βαθμό απόλυτο ψάχνοντας να βρει τη λύτρωση μέσα από τον ολοκληρωτικό χαμό του.

Από αυτή την οπτική ο άνθρωπος δεν υπάρχει. Ίσως να φανεί ευλογεί διαπίστωση αλλά η Μάγια έχει φτάσει σε ένα κομβικό σημείο που πρέπει να παλέψει με τον ίδιο τον εαυτό της και μέσω αυτού να απαιτήσει και να κερδίσει την καλή συμπεριφορά του Μίλτου. Μια συμπεριφορά που να δίνει προτεραιότητα στη σχέση τους, που όμως κατά διαβολικό τρόπο ξεχάστηκε, απωλέστηκε μέσα στην καθημερινότητα τους εύκολα αλλάζοντας τα δεδομένα που τους είχαν αρχικά ενώσει.

Η φύση του έρωτα είναι δυνατή αλλά σύντομη και τελειώνει σαν ένα μεγάλο κύμα που όλο κερδίζει όγκο δημιουργεί μία οργασμική δίνη αφρού που είναι το σεξ και μετά σιγά-σιγά εξαφανίζεται πάλι μέσα στη θάλασσα. Ήταν όμορφο αλλά τελείωσε. Η αγάπη όμως είναι απέραντη και όταν υπάρξει, μοιάζει με τη θάλασσα είναι βαθιά σταθερή αναλλοίωτη και ενώνει τα πάντα. Έτσι έσβησε ο κύμα τους αφήνοντας πίσω του πίκρα, απογοήτευση, κατάθλιψη και συγκρούσεις. Πόσα πρέπει να βιώσει προκειμένου να αρχίσει να προτιμά την ίδια τη θάλασσα στον παιδικό αναλλοίωτο έρωτα της που απρόσμενα εμφανίζεται να περισώσει τα κομμάτια της ψυχής της.

Είναι μια υπάκουη σύζυγος φοροτεχνικού που εμφανίζεται στα πρωϊνάδικα ως εμπειρογνώμονας, ο δάσκαλος και απογοητευτικός εραστής της από την έκτη δημοτικού, μια φίλη της αστρολόγος και εναλλακτική θεραπεύτρια, ένας εργολάβος κηδειών, η Μητέρα του συζύγου της κι ένας προγραμματισμένος φόνος είναι οι κεντρικοί ήρωες του μυθιστορήματος.

απόσπασμα:

Ένιωσε μια απότομη και δυνατή ριπή αέρα να περνάει δίπλα από το αυτί της.  Είδε τη σφαίρα να διαπερνά το κρανίο του.  Το σώμα του έπεσε στο πάτωμα ενώ τα χέρια του έκαναν μια απέλπιδα προσπάθεια σαν να προσπαθούσε να πει κάτι με τις χειρονομίες του. 

«Δεν μπορώ να πω με σιγουριά τι έγινε. Το μόνο που ήθελα ήταν να ξέρει ο Μίλτος πως ήμουν ζωντανή. Ποτέ δεν θα τον σκότωνα».

«Το αίμα μου είχε παγώσει και το μόνο που μπορούσα να σκεφτώ ήταν πως έπρεπε να φύγω όσο πιο γρήγορα γινόταν από εκεί μέσα. Ήταν ανάγκη να καλέσω την αστυνομία».

 

Δήμητρα Μπαρώτα

 

Επιζητούσε η Μάγια να φτάσει σε κάποιο επίπεδο αυτονομίας κι ας γινότανε τρωτή στους κινδύνους της ζωής. Η ατομική Ελευθερία και αυτονομία έρχεται σε σύγκρουση με την ψεύτικη αλληλεγγύη που εξ ορισμού έχει πάντοτε τον χαρακτήρα να παραδίδεται η ζωή σου στον άλλον. Ζει ελεύθερη σημαίνει πως είναι και μόνη απέναντι στις αντιξοότητες.

Ο Ντοστογιέφσκι λέει, ότι υπάρχουν άτομα που δεν έχουν διαπράξει ποτέ τους έγκλημα και ωστόσο είναι χίλιες φορές πιο κακοί από άλλους που έχουν διαπράξει. Ήταν θεμιτό για την Μάγια να αναρωτιέται για την έχθρα που της γεννούσε κι έπρεπε να αποδεχθεί τον φόβο και τη σκέψη παραδεχόμενη, ότι πολλές φορές τη συναντούν οι άνθρωποι στη ζωή τους.

Ποιο δρόμο θα ακολουθήσει μέσα στην πλοκή που τους έχει εμπλέξει η συγγραφέας. Πως τους έχει προετοιμάσει να δράσουν, ανάλογα με τα βιογραφικά στοιχεία και τα οργανικά συστατικά που τους έχει δημιουργήσει.

Μια ιστορία υπάρχει όχι από το θέμα της αφού έτσι ή αλλιώς όλα έχουν ειπωθεί, και επαναληφθεί… αλλά από τους ήρωες… κι όσο πιο αληθοφανείς είναι τόσο περισσότερο μπορούν να ταυτίσουν τον αναγνώστη με τα προβλήματα, τις επιδιώξεις, τις προσδοκίες και τις ελπίδες τους.

Τότε είναι που αποτυπώνεται και στη μνήμη του αναγνώστη η ιστορία και μένει αναλλοίωτη .

Με αυτή την ακολουθία βρήσκονται μέσα στα γραφτά της Μπαρώτα καλά δομημένοι χαρακτήρες.

Ο τρόπος που αντιμετωπίζουν τα προβλήματα και τις δυσκολίες… αυτοματικά υποσυνείδητες αργές ή γρήγορες αντιδράσεις, φιλοδοξίες, αυταπάτες, ονειροπολήσεις, σεξουαλικές επιθυμίες, βαθύτεροι φόβοι.

Πως αντιδρούν στο σαρκασμό, την επίκριση, την απόρριψη την προδοσία. Προλήψεις, φοβίες, κρίσεις, γούστα, προτιμήσεις και συμπεριφορές προερχόμενες από το παρελθόν.

Τα ημερολόγια Σαββάτου είναι ένα βιβλίο που μιλάει για τις ανθρώπινες σχέσεις και τη βία που ενυπάρχει ανάμεσα τους. Η συγγραφέας παρουσιάζει μια ερωτική διάσταση που φέρνει επί σκηνής μια μυθοπλασία άκρως αληθινή.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top