Fractal

Αρχιτέκτονας της αφήγησης και μηχανικός των ανατροπών

Γράφει ο Κωνσταντίνος Μπούρας // *

 

Τειρεσίας Λυγερός, «Τα ίχνη του αίματος», αστυνομικό μυθιστόρημα, εκδοτικός οίκος Α. Α. Λιβάνη, Αθήνα 2021, σελ. 224

 

Η τέχνη των πολλαπλών συνυφαινομένων ανατροπών. Δεξιοτέχνης της ειρωνείας, του βιτριολικού πολιτικοκοινωνικού σχολίου, μάστορας των κινηματογραφικών περιγραφών χώρων και των περιληπτικών ψυχογραφιών τών πολύχρωμων και ουδέποτε μονοδιάστατων ηρώων του, ο αγνώστων λοιπών στοιχείων Τειρεσίας Λυγερός (ψευδώνυμο;) με το πλέον αφαιρετικό και σεμνοπρεπές βιογραφικό στο “αυτί” του βιβλίου (χωρίς τίτλους και δάφνες, μόνο τα πεπραγμένα) παρουσιάζει σήμερα το δεύτερο αστυνομικό του μυθιστόρημα με τίτλο “Τα ίχνη του αίματος” (το πρώτο είχε εκδοθεί το 2017 με τίτλο “Η Μαύρη Κάντιλακ”).

Ακόμα και από τους τίτλους φαίνεται η αγάπη του για το παλιό καλό φιλμ-νουάρ, η αφηγηματική τεχνική του όμως εγκολπώνει όλα τα δοκιμασμένα, δημοφιλή και διαρκή στερεότυπα του τηλεοπτικού αστυνομικού είδους.

Στο επίπεδο της θεματικής, κυριαρχεί η Διαφθορά (και μάλιστα η διεθνής, αφού επεκτείνεται μέχρι και την …Ελβετία). Η νεοελληνική πραγματικότητα παρουσιάζεται ακραία, παραπέμπει στα κόμικς, στα γκράφιτι και στην αισθητική των video-games. Όλα στα διαπασών, όλα μανιχαϊστικά. Βεβαίως, είναι η αξιοθαύμαστη τέχνη της απρόβλεπτης ανατροπής που σώζει το αποτέλεσμα από την ανία.

Οι ανατροπές δεν είναι μόνον εξωτερικού είδους κινηματογραφικής δράσεως, αλλά και εσωτερικού είδους, δίκην ψυχολογικής μεταπτώσεως, για να μην πω “μεταλλάξεως”, όπως η επίσκεψη στην πρώην σύζυγό τους και η απρόβλεπτη συμφιλίωση (με αυτήν αλλά και με τον εαυτό του) του συμπλεγματικού αστυνομικού που αναφέρεται διαρκώς από τον συγγραφέα με το απαξιωτικό επίθετο “ο μπάτσος”.

Ο αφηγητής δεν χαρίζεται ούτε στους μεν ούτε στους δε, στις δύο πτυχές και πλευρές της εξαρχιώτικης παμπάλαιας σύγκρουσης μεταξύ αντιεξουσιαστών και οργάνων της Τάξεως.

Φράσεις κοφτές, σαν μαχαιριές δίκοπες, περιλήψεις διαφημίσεων που δεν έχουν γραφτεί ακόμη. Το στοιχείο της ειρωνείας κυρίαρχο. Ο σαρκασμός σπάνιος, ο αυτοσαρκασμός διακριτικός, αν όχι και ανεπαίσθητος.

Διάλογοι σύντομοι, κινηματογραφικοί, επαυξάνουν την δραματικότητα τού όλου εγχειρήματος.

Λέξεις κλειδιά, επιστημονικές ορολογίες και επιστημονικές θεωρίες (στο χώρο της ψυχιατρικής) απολύτως αληθοφανείς, κάτι που σημαίνει ενδελεχή έρευνα και μελέτη.

Το συμπέρασμα στο τέλος είναι πως μόνον η ζωή είναι απρόβλεπτη και δεν γράφει καλοστημένα αστυνομικά μυθιστορήματα.

Σπάει κόκαλα η συγγραφική αυτοκριτική του τελευταίου κεφαλαίου, όπου ο κεντρικός ήρωας, χαρακτηρίζει την όλη ιστορία ως ένα μη καλογραμμένο αστυνομικό μυθιστόρημα.

Ο συγγραφέας που κρύβεται σε κοινή θέα κάτω από το όνομα (ή ψευδώνυμο) Τειρεσίας Λυγερός είναι ιδιαίτερα χαρισματικός και ταλαντούχος, ανανεώνει το είδος του αστυνομικού μυθιστορήματος, είναι αρχιτέκτονας της αφήγησης και μηχανικός των ανατροπών, κατέχει καλή ψυχολογία και τον διακατέχει έντονη κοινωνική παρατηρητικότητα έτσι ώστε να μπορεί να πει αυτά που θέλει με απλά λόγια, χωρίς φιλολογικούς ακροβατισμούς και επιδείξεις λογιοσύνης. Το είδος με το οποίο καταπιάνεται είναι εξ ορισμού και εξ αρχής “λαϊκό”, φλερτάρει με το σινεμά αλλά και με την κατ’ ιδίαν απόλαυσιν των μοναχικών αναγνώσεων. Απευθύνεται σε ψαγμένους αναγνώστες, αλλά και στο απλό βιβλιόφιλο κοινό, ακόμα και σε αρχάριους ή τελείως περιστασιακούς δοκιμαστές της γραφής, σε “παρθένους” ακόμα, που νιώθουν να έλκονται από τον μαγικό κόσμο της φυγής μέσω της μυθοπλασίας.

Χαρακτηριστικό (και σπάνιο) παράδειγμα όπου το “ποιοτικό” και το “εμπορικό” συναντώνται με έναν τελείως απρόβλεπτο τρόπο στον σύγχρονο παρακμιακό και εξόχως μεταιχμιακό χωροχρόνο μας, όπου είναι εξαιρετικά δύσκολο να εκπλήξεις τον “επαρκή αναγνώστη”, όμως ο Τειρεσίας Λυγερός το επιτυγχάνει απολύτως.

Ανακαλύψτε τον, τις δύσκολες ώρες της καραντίνας ή τις χαλαρές, απολαυστικές ώρες …της ηλιοθεραπείας που ελπίζουμε να επακολουθήσει.

Ένα αξιοσημείωτο μυθιστόρημα “παντός καιρού” για όλους, μα όλους τους αναγνώστες, υποψήφιους και παλαίμαχους.

Τειρεσίας και Λυγερός. Ανακαλύψτε τον!!!

 

 

* O Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας , ποιητής, θεατρολόγος και κριτικός (www.konstantinosbouras.gr)

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top