Fractal

Διαπάλη ανδρών και γυναικών

Γράφει ο Φίλιππος Φιλίππου //

 

Μαίρη Πετρολιά-Αμανίτη: “Στη σκιά του άρκευθου” Εκδόσεις Μέθεξις, 2022, σελ. 190

 

Έπειτα από την έκδοση δύο μυθιστορημάτων, του Μέλλον μου είναι το παρόν (2019 ), και του Η μάσκα της Γελλώς  (2021), η Μαίρη Πετρολιά-Αμανίτη, η οποία δίδαξε ως μέλος του Επιστημονικού Διδακτικού Προσωπικού του Τμήματος Νομικής του ΑΠΘ, αποφάσισε να ασχοληθεί και με το διήγημα. Έτσι προέκυψε η συλλογή διηγημάτων Στη σκιά του άρκευθου (εκδ. Μέθεξις), όπου ο αναγνώστης μπορεί να διακρίνει αρκετά στοιχεία τα οποία υπήρχαν στα δύο μυθιστορήματά της. Εκεί είδαμε αισθηματικές ιστορίες, παράξενες σχέσεις, ανατροπές και μερικά περίεργα παιγνίδια που παίζει η ζωή.

Στον ενδιαφέροντα πρόλογό της, η συγγραφέας σημειώνει:

«Περιπλανήθηκα ανάμεσα στην πραγματικότητα και στη φαντασία. Ονειρεύτηκα παρατήρησα, σκέφτηκε αναθυμήθηκα, έγραψα. Η περιήγηση ανάμεσα στις εννέα ιστορίες με ταξίδεψε. Η συγγραφή τους ήταν για μένα όαση ηρεμίας και πηγή χαράς».

Στο πρώτο διήγημα, το «Άλλη μια φορά», η ηρωίδα ανοίγει τα μάτια της και αντικρίζει ένα άσπρο ταβάνι. Δεν ξέρει τι συμβαίνει, αλλά μαθαίνουμε πως υπήρξε θύμα τροχαίου. Ένας άγνωστος προσπαθεί να τη βοηθήσει κι αυτή νιώθει μιαν απρόσμενη ευτυχία. Στο διήγημα «Γιορτινή μέρα», μεταφερόμαστε στον τελευταίο χειμώνα της δεκαετίας του 1960 σ’ ένα ιστορικό χωριό που υπήρξε προπύργιο της Εθνικής Αντίστασης, όπου ζει ο Ανέστης με τη γυναίκα του τη Λενιώ. Η γυναίκα είναι τόσο καταπιεσμένη από τον άξεστο σύζυγό της, ο οποίος φαίνεται να είναι κακός χαρακτήρας, που παίρνει μια βαλίτσα και τον εγκαταλείπει. Η πράξη της είναι μια μικρή επανάσταση για την ίδια και τους κατοίκους του χωριού κι είναι η ανάμνηση του εκτελεσμένου ως αντιστασιακού πατέρα της που την οπλίζει με θάρρος και δύναμη.

Στο «Ξεχασμένος καθρέφτης» ένας φιλόδοξος νεαρός καθηγητής σε γυμνάσιο ονειρεύεται να ξεφύγει από τη φτώχια και να γίνει καθηγητής πανεπιστημίου, αλλά και να αποκτήσει τη νεαρή μαθήτριά του, τη Μαργαρίτα. Θα τα καταφέρει; Άραγε θα τον ευνοήσει τη τύχη; Ποιος ξέρει, σε τούτο τον κόσμο τα πάντα είναι πιθανά.

 

Μαίρη Πετρολιά-Αμανίτη

 

Το «Φόβος» εκτυλίσσεται τον καιρό της πανδημίας, όταν ο κορονοϊός ενσπείρει φόβους στις ψυχές των ανθρώπων. Εδώ οι ήρωες, ένας άντρας και μια γυναίκα, εργατικοί και δραστήριοι, ανήκουν σ’ εκείνους που αμφισβητούν την ύπαρξη του ιού, άρα διαφωνούν και με τα μέτρα προστασίας που πρέπει να λάβουν. Η ζωή όμως των ανθρώπων έχει και απρόοπτα, οπότε ο άντρας αλλάζει συμπεριφορά και απόψεις εξαιτίας μιας άλλης γυναίκας. Στο «Ο διακοσμητής» έχουμε τη διαμάχη –για ασήμαντη αιτία– ενός άντρα και μιας γυναίκας, «έξυπνη» τη χαρακτηρίζει η συγγραφέας, και στο τέλος αυτή τον κατατροπώνει.

Το «Χειροκροτήματα», που διαδραματίζεται στη Θεσσαλονίκη είναι διήγημα διαφορετικό από τα άλλα, αινιγματικό πολύ, προφανέστατα σε αυτό κρύβονται οι κάπως δύσκολο να γίνουν αντιληπτές, προθέσεις της συγγραφέως. Φαινομενικά, έχουμε πάλι μια διαπάλη μεταξύ ενός άντρα και μιας γυναίκας, μόνο που αυτή τη φορά η αντίπαλος του αρσενικού δεν είναι ένα θηλυκό, αλλά μια κόλλα χαρτί –ο άντρας προσπαθεί να γράψει  κάτι λογοτεχνικό, η γυναίκα είναι μια γειτόνισσα που ακούει τη συνομιλία τους.

Σε κάθε περίπτωση, έχουμε διηγήματα με τη ζωή καθημερινών ανθρώπων που τοποθετούνται σε διάφορα μέρη της Ελλάδας. Το τέλος, του διηγήματος που κλείνει τη συλλογή, του «Παλαιοπωλείου», αποπνέει αισιοδοξία, όπως συμβαίνει πάντα με τις ιστορίες που αφηγείται η Μαίρη Πετρολιά-Αμανίτη..

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top