Fractal

Στη Λαϊκή Αγορά

Γράφει ο Χρήστος Δούκας //

 

 

Αυτή η κατάσταση έχει παρενέργειες στον ψυχικό κόσμο. Αυτή η κατάσταση φέρνει αβεβαιότητα, φέρνει νευρικότητα. Αισθάνεστε και σεις τις επιπτώσεις, έχετε άγχη, υποφέρετε από αυπνίες, μήπως κατάπτωση, ματαιώσεις, αναθεωρήσεις, κρίση προσανατολισμού;

Ό,τι και να ‘ναι, μην απελπίζεστε, δεν είναι αξεπέραστο, τολμούμε μάλιστα να θέσουμε υπόψη σας μερικές βιωματικές προτάσεις διεξόδου, αν φυσικά συμφωνήσετε.

Κατ’ αρχήν χαλαρώνουμε, παίρνουμε βαθιές ανάσες, κάνουμε μερικές απλές ασκήσεις, (ανατάσεις, εκτάσεις επικύψεις κτλ.), σκεφτόμαστε θετικά. Αισθάνεστε λίγο καλύτερα; Αν όχι, κάνουμε κάτι πιο δυναμικό, για παράδειγμα πετάξτε (θεωρητικά μιλώντας), ένα πιάτο ή ένα ποτήρι στον τοίχο, σπάστε (υποθετικά) ένα καθρέπτη του σπιτιού ή κάτι άλλο εύθραυστο (προσέχουμε τα θραύσματα). Εκτονωθήκατε κάπως; Θαυμάσια. Τώρα είμαστε έτοιμοι να περάσουμε στην επόμενη και πιο σημαντική φάση: Την έξοδο στο δρόμο, εκεί που όλα θα κριθούν.

 

 

Προτείνουμε ως σημείο εξόδου στο δρόμο, την πλησιέστερη Λαϊκή Αγορά. Η προτίμησή μας αυτή εδράζεται αφενός στη βιοτική αναγκαιότητα και αφετέρου, συνειρμικά, στην έννοια της Αγοράς με την αρχαιοελληνική σημασία, ως τόπου συνάντησης-διαλόγου-αναζήτησης της λαϊκής συμμετοχής στις αποφάσεις.

Η έννοια είναι θεμελιώδης στην οργάνωση των πολιτικο-κοινωνικών συστημάτων, αλλά τί έχει μείνει στην εποχή μας, όταν διανοητές του διαμετρήματος μιας Άρεντ είδε την «πτώση» του δημόσιου χώρου, την «κενότητα του πολιτικού χώρου», την αναζήτηση του πλουραλισμού-δημοκρατίας αντί του ωφελιμισμού-εξατομίκευσης, όταν ο Χάμπερμας αναζητά χώρο (χώρους) κριτικού-ορθολογισμού.

Διαβάζουμε στον Καστοριάδη ότι το πρόβλημα στον πολιτισμό μας είναι ότι σταμάτησε να αυτο-ερωτάται-αναστοχάζεται, στον Μπάουμαν για «μεταβαλλόμενο νόημα της πολιτικής», ότι ακόμα και οι ουτοπίες έχουν γίνει «ιδιωτικοποιημένες ουτοπίες» και τα ιδιωτικά προβλήματα δεν μετασχηματίζονται σε δημόσιες υποθέσεις και λοιπά και λοιπά.

Ολοφάνερα κάτι δεν πάει καλά, αλλά ας μην πάμε επί του παρόντος τόσο μακριά σε πολύπλοκα θέματα, δεν είναι απαραίτητο στο προκείμενο. Εκείνο που χρειάζεται, είναι ένα καροτσάκι για ψώνια, μια λίστα αν ξεχνάτε τα αναγκαία και φυσικά το όποιο εναπομείναν χρηματικό διαθέσιμο.

Προφανώς είσαστε εξοικειωμένοι με τις διαδικασίες της αγοράς. Θα επιλέξετε τα κατάλληλα, θα κάνετε τους λογαριασμούς, θα σκεφτείτε αυτά που θέλετε με κριτήριο την πρακτική χρησιμότητα. Ολοκληρώσατε τα ψώνια σας, αλλά πριν επιστρέψετε, σκεφτείτε για λίγο αυτά που βλέπετε γύρω σας: Τους πάγκους με τα «απορφανισμένα» αγροτο-θαλασσινά, τις μικρές λεκτικές αναφωνήσεις των πωλητών, κυματισμοί θάλασσας τα πήγαινε-έλα των πελατών και τι υπάρχει πίσω από όλα αυτά;

Σαν κάτι να θέλουν να πουν που δεν το λένε ή πάλι μπορεί να το λένε κι εμείς να μην το ακούμε ή να μην μπορούμε να καταλάβουμε, να ερμηνεύσουμε.. Σαν να επιζητούν την επανασύνδεσή τους με τους τόπους προέλευσης και παραγωγής. Μνήμες ζωής..

Εδώ είναι το σημείο υπέρβασης. Ας αφήσουμε στην άκρη τον πρακτικισμό και την ωφελιμιστική τάση. Τις συνήθειες, την πληκτική καθημερινότητα. Δέστε το κι αλλιώς. Δεν χρειάζεται να ταξιδεύσετε εσείς στους τόπους αυτούς, αφού ξέρουμε καλά ότι οι κινήσεις είναι σχετικές και επομένως άνετα μπορείτε, αντί να πάτε εσείς από την Λαϊκή Αγορά στους χώρους παραγωγής, να φανταστείτε ότι έρχονται οι χώροι παραγωγής στη Λαϊκή, σύμφωνα με την «παραδοξολογία» Αϊνστάιν (σε ελεύθερη- απόδοση), αν δηλαδή πηγαίνει το τραίνο στον επόμενο σταθμό ή ο επόμενος σταθμός στο τραίνο.

Κάποιοι βέβαια θα μιλήσουν για παραβίαση των «λογικών» ορίων πραγματικού-φανταστικού, λες και το πραγματικό είναι απαλλαγμένο από στοιχεία του φαντασιακού και το φαντασιακό στερείται πραγματολογικής βάσης. Τα όρια είναι ρευστά, οι ταχύτητες μετάδοσης μηνυμάτων έφτασαν στο φυσικό όριο, ώστε αρκεί μόνο να φανταστείτε ένα βίντεο γουόλ που μπορεί να αναρτηθεί μέσα στη Λαϊκή και τώρα πλέον είσαστε σε «ζωντανή σύνδεση» με τους αγρούς και τους εργάτες της γης και της θάλασσας, ανακτώντας το χρόνο, τότε που..

Και ενώ κάνετε τα ψώνια σας, μπορείτε να έρθετε σε επαφή με τους χώρους συγκομιδής, με καλλιεργητές, να συνομιλήσετε με τα λαχανικά, τις χαμηλοβλεπούσες ντομάτες, τις καρτερικές ελιές, το ερωτικό λεμονοδάσος-πορτοκαλεώνα, να ακούσετε τα παράπονα των φρούτων για τις εξωτερικές απειλές που δέχονται, τις «λασπωμένες» πατάτες (τόσο χαμηλά στη γλυκιά αμαρτία), ψηλότερα αγέρωχες μηλιές και καστανιές διαλογίζονται το νόημα της ύπαρξης-τόποι αξιοπρέπειας, εγκράτειας, ταπεινοφροσύνης, σύμβολα αντοχής, υπερηφάνειας.

Χαμηλότερα, με τα καίκια στους ψαρότοπους του Αιγαίου, στην καθημερινή αναμέτρηση με την αιωνιότητα των ανέμων και των κυμάτων και αν έχετε μεγαλύτερη φαντασία, μπορείτε να ταξιδεύσετε σε μακρινούς κάμπους ή ψαροχώρια, από το Πόρτο-Ρίκο, την Αργεντινή μέχρι τη Βόρεια Θάλασσα, την Ασία, τις ακτές της Αφρικής. Ύστερα ακολουθείτε φέρυ-μποτ, νταλίκες, αεροπλάνα και βαπόρια για τη μεταφορά στις Λαϊκές του Κόσμου, στα δίκτυα παραγωγής-διακίνησης-διανομής, στις τοπικές-εθνικές και παγκόσμιες Αγορές Κατανάλωσης και Αβεβαιότητας. Άνισοι διαμοιρασμοί. Ίδιο πάντα καλούπι..

Ατέλειωτο ταξίδι, πέραν του «πραγματικού» και του «φανταστικού», εκεί που ο Λεφέμπρ αναγνώρισε το λεγόμενο «τρίτο χώρο», το βιωματικό, κοινωνικό χώρο της ανασύνθεσης: «Επαναανακάλυψη»-«Αναθεωρήσεις»-«Αντιστάσεις»;  Πιθανόν, αν επιθυμείτε νέα πράγματα, αν νομίζετε ότι όλα μπορούν να αλλάξουν από κάτω και όχι βέβαια μόνο από πάνω.. Μιλάμε «Για Άλλους Χώρους» στο Φουκώ και τόσοι άλλοι ακόμα στον κόσμο των Γραμμάτων, των Τεχνών και του Πολιτισμού, των καθημερινών εμπειριών και ποιος ξέρει τί άλλο…

Φτάσατε σε μακρινό τόπο, σε άλλη εποχή και να σκεφτεί κανείς ότι κάνατε το ανεξάντλητο αυτό ταξίδι, χωρίς σχεδόν να μετακινηθείτε από το σπίτι σας, παρά μόνο για έκτακτες, βιοτικές ανάγκες. Ένα επαναλαμβανόμενο ταξίδι από την κουζίνα στον καναπέ και από εκεί στο υπνοδωμάτιο, ξανά και ξανά.

Με άλλα λόγια, είσαστε πλέον σε θέση να αντιμετωπίσετε κατά πρόσωπο, αυτό που ο Πασκάλ διέγνωσε σαν τη μεγαλύτερη πηγή ανθρώπινης δυστυχίας: Το πρόβλημα να καθόμαστε ήσυχοι στην κάμαρά μας, στα τετραγωνικά του σπιτιού μας.

 

 

 

Ετικέτες:
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top