Fractal

Μια ποιητική συλλογή με ευαίσθητο κοινωνικό περιεχόμενο

Γράφει η Αθηνά Ν. Μαλαπάνη // *

 

Κατερίνα Λιβιτσάνου-Ντάνου, «Στη σκιά του κόσμου», εκδ. Βακχικόν

 

Η νέα ποιητική συλλογή της Κατερίνας Λιβιτσάνου-Ντάνου, Στη σκιά του κόσμου από τις εκδόσεις Βακχικόν περιέχει μια σειρά από ποιήματα κοινωνικού χαρακτήρα, εμπνευσμένα από γεγονότα, καταστάσεις και πρόσωπα της επικαιρότητας, ακόμη και της πεζής καθημερινότητας που όλοι βιώνουμε. Έτσι, ο αναγνώστης ταυτίζεται με τους ποιητικούς ήρωες, προβληματίζεται και αισθάνεται βαθιά.

Τα ποιητικά πρόσωπα είναι απλά και καθημερινά, βιοπαλαιστές, μοναχικοί άνθρωποι που αγωνίζονται για να αντιμετωπίσουν τους δικούς τους δαίμονες (όπως π.χ. στα ποιήματα, Αντίσταση και Απουσία, σσ. 20 και 22 αντίστοιχα και στο Αργά τα βράδια, όπου αναφέρονται ποικίλες κατηγορίες περιθωριακών ανθρώπων, σ. 23), μετανάστες εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και των πολέμων που καταλήγουν επαίτες μιας καλύτερης ζωής (όπως ο Αζάν στο ομώνυμο ποίημα, σσ. 16-17, ο Ιμπραήμ από το Χαλέπι στο ποίημα Απόγνωση, σ. 21) και κυρίως, αδικημένες κοπέλες που έπεσαν θύματα της εξουσίας και στερήθηκαν τη γνώση και τη μόρφωση, την ελευθερία, αλλά και την αθωότητα και τη γλυκύτητα της ηλικίας τους, ακόμη και την ίδια τους τη ζωή. Η Αμπιγκέιλ (Ο Όρκος, σ. 14), η Μαλάλα Γιουσαφζάι (Η Βράβευση, σ. 32), οι έφηβες Ινδές φίλες, αγνά κορίτσια,/ που στο δέντρο κρεμαστήκανε,/ αφού βιάστηκαν από «ανήσυχους» νεαρούς, οι πνιγμένες όμορφες μανούλες/ με τα παιδιά στην αγκαλιά, που οι «σοφοί»/ σε σαπιοκάραβα τις βάλανε (…), η μικρή κόρη απ’ το Πακιστάν,/ που τη σκοτώσανε δια λιθοβολισμού/ οι οικείοι, ο πατέρας συγκεκριμένα,/ γιατί τόλμησε παράφορα να ερωτευτεί, οι μαθήτριες από τη Νιγηρία, τα κορίτσια απ’ το Μπαγκλαντές (…) με τα καμένα ή δεμένα πρόσωπά τους, η μονάκριβη κόρη από τη Β. Καρολίνα (…), πολλές φρικτές φιγούρες (Σύναξη Γυναικών, σσ. 51-53).

Όλα αυτά τα πρόσωπα, οι υποσκελισμένοι από το κοινωνικό σύνολο άνθρωποι, εξιδανικεύονται και εξυψώνονται μέσα από τη γραφίδα της ποιήτριας, γίνονται λογοτεχνικοί ήρωες και ξεχωρίζουν από τη μάζα. Έτσι, ο αναγνώστης αποκτά τη δυνατότητα, όχι μόνο να τους γνωρίσει, αλλά και να τους μελετήσει, να ταυτιστεί μαζί τους βρίσκοντας κάποια κοινά σημεία -περισσότερα ή λιγότερα- με τον εαυτό του και τη δική του πορεία στη ζωή, με αποτέλεσμα να προβληματιστεί και να γίνει πιο έμπειρος άνθρωπος.

Η ποιήτρια γράφει -ως επί το πλείστον- σε ελεύθερο στίχο, ωστόσο τα ποιήματά της διακρίνονται από μια εξαιρετική συνοχή και στροφική οργάνωση. Επιπροσθέτως, έχει δεχτεί επιρροές και από άλλους ποιητές, όπως τον Ρίτσο (Έλξη, σ. 29) και τον Κ. Σταλίδη (Πάνω «στα μαγεμένα της βραδιάς», σ. 39), τις οποίες αφομοιώνει δημιουργικά, προσαρμόζοντάς τες στη δική της ταυτότητα, καθώς με αυτόν τον τρόπο, θέτει τα δικά της ερωτήματα σχετικά με την τέχνη της Ποίησης και πώς η ίδια την υπηρετεί (αυτοαναφορικότητα).

 

Κατερίνα Λιβιτσάνου- Ντάνου

 

Η νέα αυτή ποιητική συλλογή λοιπόν, θα σας ταξιδέψει στη σύγχρονη κοινωνία, αλλά και στο όνειρο (Στιγμές Ονείρου, σ. 47 και Στοργή, σ. 49) με μία μοναδική ισορροπία. Η διαχρονικότητα των προβληματισμών που θίγονται σε αυτό το βιβλίο το καθιστά κατάλληλο και για εφήβους στην πρώτη τους επαφή με τον κόσμο της πραγματικότητας, αλλά και της Ποίησης.

Αξίζει να το διαβάσετε!

 

 

 

* Η Αθηνά Ν. Μαλαπάνη είναι Φιλόλογος -Συγγραφέας

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top