Fractal

Η υπνωτιστική δύναμη του Θεάτρου

Γράφει η Ελένη Γκίκα //

 

 

 «Σπουδή στο μαύρο», Χοσέ Κάρλος Σομόθα, Μετάφραση: Χριστίνα Θεοδωρακοπούλου, εκδ. Πατάκη

 

«Ό,τι φαινομενικά είναι αταξία κρύβει από κάτω μια τάξη. Στις ιστορίες των φυλών της αμερικάνικης δύσης, αυτό που για έναν γελαδάρη μπορεί να είναι μια πυρκαγιά για έναν Ινδιάνο είναι σήματα καπνού. Υπάρχει μια κρυφή γλώσσα σε όλα όσα κάνουμε, σας διαβεβαιώ».

«Η προϊστορία του Σέρλοκ Χόλμς» έχει για υπότιτλο στο καινούργιο του μυθιστόρημα. Όμως, πιστέψτε με, η «Σπουδή στο μαύρο» του Χοσέ Κάρλος Σομόθα είναι απείρως πιο πολλά. Εντάξει, ο σχιζοφρενής, ιδιοφυής κύριος Χ. ο μετονομαζόμενος ως Σέρλοκ Χόλμς, ο γιατρός και συγγραφέας του Άρθουρ Κόναν Ντόυλ και η νοσοκόμα Άνν ΜακΚάρεϋ, η αγγλική κοινωνία του 19ου αιώνα και ο δολοφόνος των ζητιάνων, αλλά και η δύναμη του Νοητικού Θεάτρου που υπνωτίζει και δημιουργεί φαντάσματα, που διαθέτει την ικανότητα να μαγεύει αλλά και να παρανομεί, να δολοφονεί.

Εξάλλου, ο Χοσέ Κάρλος Σομόθα δεν είναι τυχαίος συγγραφέας, ως Ψυχίατρος αγγίζει τα μύχια των ηρώων του, το κουκούτσι των πραγμάτων. Και ως συγγραφέας, μονάχα τα μεγάλα θέματα της ύπαρξης φαίνεται να τον απασχολούν. Επιχειρώντας, μάλιστα να μας τα δώσει με εύληπτο τρόπο, φροντίζει το πρώτο επίπεδο της γραφής του, κατά συνέπεια και της ανάγνωσης, να είναι φαινόμενο ή πρόβλημα της ζωής και της εποχής: Στα «Γράμματα ενός ασήμαντου δολοφόνου» μέσα από μια συγγραφέα αστυνομικών μυθιστορημάτων, διερευνούσε το θάνατο, σε Ανατολή και σε Δύση, για ορθολογιστές και παγανιστές. Στο μυθιστόρημά του «Η Κλάρα στο μισοσκόταδο», έστηνε ένα σκληρό αστυνομικό επάνω στις καινούργιες εικαστικές συνθήκες: ζωντανοί καμβάδες κι αγάλματα, άνθρωποι ως έργα τέχνης, το αποτέλεσμα ήταν αποκαλυπτικό κι εκρηκτικό. Στη «Θεωρία των χορδών» χρησιμοποιούσε τις άπειρες γνώσεις του από την Φυσική και από τη σχετική θεωρία για να στήσει ένα θρίλερ επιστροφής μας στο παρελθόν. «Η γυναίκα με το νούμερο 13» ήταν μια σπουδή επάνω στην τοξίνη των λέξεων: Ποιητικές φράσεις, κείμενα σπουδαίων και κλασσικών που διαθέτουν την μυστηριώδη δυναμική να γίνονται ενέργεια, ύλη, να αλλάζουν συνθήκες κι ανθρώπους. «Το σπήλαιο των ιδεών» το οποίο επανακυκλοφόρησε κι ευτυχώς (διότι ήταν εξαντλημένο) αυτή τη φορά από τον Πατάκη, είναι το μυθιστόρημα που μας αφορά άμεσα, αναφέρεται στο δικό μας σημαντικό κι ένδοξο παρελθόν. Και φτάνοντας ως την καρδιά των ελευσίνιων μυστηρίων, μας γνωρίζει το κανιβαλικό μυστικό.

Στη «Σπουδή στο μαύρο» κλείνοντας το μάτι στη «Σπουδή στο κόκκινο» του Ντόυλ, με αφηγήτρια την έμπειρη νοσοκόμα Άνν Μακ Κάρεϋ και συνεργούς έναν νεαρό γιατρό τον Άρθουρ ΚόνανΝτόυλ που αρέσκεται να γράφει και ιστορίες μυστηρίου και τον παράξενο ασθενή της «κύριο Χ» μετονομαζόμενο σε Σέρλοκ Χόλμς, ρίχνουν φως σε μια σειρά από εγκλήματα που διαδραματίζονται με μαθηματική ακολουθία στην παράκτια πόλη του Πόρτσμουθ και στρατηγείο την ιδιωτική ψυχιατρική κλινική στο Σάουθσι. Όλα έχουν την αφετηρία τους στο Παράνομο Θέατρο, πίσω από την κλειστή πόρτα του φιλανθρωπικού θιάσου Κοππέλιους, πυρήνα θυμάτων και θυτών. Με όπλο τους το Νοητικό Θέατρο, ήτοι μια μορφή υπνωτισμού, στήνεται ένα ανθρώπινο σκάκι με ανθρώπινα πιόνια σε ύπνωση και τον κύριο Χ. να κατορθώνει το τελικό ρουά ματ!

 

 

 

Σ’ ένα παλίμψηστο της Αγγλίας του 19ου αιώνα, με σκηνικό μια ιδιωτική ψυχιατρική κλινική, ο συγγραφέας στήνει ένα ανατρεπτικό σχεδόν κινηματογραφικό φιλμ νουάρ. Με παράνομους και νομίμους θιάσους, με ιδιοφυίες που φυλακίζονται σε ιδρύματα ως ψυχασθενείς, με εξέχουσες εγκληματικές προσωπικότητες που επιβεβαιώνουν πως τίποτε δεν είναι αυτό που δηλώνεται και ότι ο έμπειρος συγγραφέας μέχρι την τελευταία σελίδα μπορεί να μας κάνει να ζήσουμε κυριολεκτικά την ανατροπή της ανατροπής. Αλλά πάνω απ’ όλα την τεράστια δύναμη του θεάτρου που μπορεί να μεταμορφώσει όχι μονάχα τον θίασο αλλά και τους θεατές.

Με άμυνα Φιλιντόρ την οποία παραθέτει και σε φωτογραφία το βασανιστικό τέλος και εμβόλιμα θεατρικά προγράμματα ο συγγραφέας επιδίδεται στο αγαπημένο του λογοτεχνικό παιχνίδι επάνω στην αναστάσιμη τέχνη και στην ευάλωτη ανθρώπινη ψυχή. Επιταχύνοντας στο φινάλε μια άκρως απολαυστική διαδρομή. Με σασπένς και χιούμορ και χαρίζοντας στη νουάρ λογοτεχνία δυο αξέχαστους λογοτεχνικούς ήρωες, μας διαβεβαιώνει για την δύναμη της ανθρώπινης θέλησης, για την σημαντικότητα της αποδοχής αλλά και για την μεταμορφωτική δύναμη της σχέσης.

 

 

 

Με κεντρομόλο δύναμη το ότι δυο άνθρωποι αποτελούν ήδη μια βεβαιότητα διαλύει την μυστηριακή δυναμική μιας τέχνης που εύκολα μπορεί να μετατραπεί και σε εγκληματική.

Κατά πάσα περίπτωση οι περισσότεροι θα σταθούν στην προϊστορία του Σέρλοκ Χόλμς, το συγγραφικό παρελθόν όμως του Χοσέ Κάρλος Σομόθα μας πείθει πως το επίκεντρο είναι το Νοητικό παράνομο Θέατρο και η απίστευτη υπνωτιστική του δυναμική.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top