Fractal

✔ Σωτηρία Κυρμανίδου: “Ένας γονιός που διαβάζει θα ελκύσει και το παιδί του στο διάβασμα”

Συνέντευξη στην Χρυσάνθη Ιακώβου //

 

 

Η Σωτηρία Κυρμανίδου, συγγραφέας παραμυθιών, αλλά και ποιήτρια, εργάστηκε για πολλά χρόνια ως Κοινωνική Λειτουργός – ίσως γι’ αυτό τα παραμύθια της διακρίνονται για τα σπουδαία κοινωνικά τους θέματα και τα σημαντικά μηνύματα που περνάνε. Με αφορμή την πρόσφατη έκδοση δύο νέων βιβλίων της, η Σωτηρία Κυρμανίδου μιλά για τις δυσκολίες στη συγγραφή ενός παραμυθιού και για το σημερινό εκδοτικό τοπίο σε ό,τι αφορά τα παιδικά βιβλία.

 

 

-Μόλις κυκλοφόρησαν δυο παραμύθια σας, “Η δροσοσταλίδα και το μικρό αηδονάκι” (Εκδόσεις Ανάτυπο) και το “Μεγάλο σπίτι με τα κάγκελα”. Πείτε μας λίγα λόγια για αυτά.

Και από τους τίτλους καταλαβαίνει κανείς ότι έχουν ιδιαίτερη θεματολογία. “Η δροσοσταλίδα και το μικρό αηδονάκι” έχει δυο μορφές τέλους, μιλά για την αναδοχή και στην άλλη εξέλιξη της ιστορίας μπλέκουν άλλοι ήρωες. Το “Μεγάλο σπίτι με τα κάγκελα” μιλά για το γονεϊκό εγκλεισμό και πώς το βιώνει όλο αυτό ένα παιδί. Καταστάσεις δύσκολες, όχι όμως ξένες προς τους ανθρώπους που λόγω παραβατικής συμπεριφοράς μπορούν να οδηγηθούν στη φυλακή. Αναδεικνύονται τα σχολεία που λειτουργούν εντός των φυλακών και θεωρώ ότι αυτού του είδους τα θέματα είναι βοηθητικά τόσο στους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, αλλά και στους μαθητές.

Σε εικονογράφηση της Εμμανουέλας Κακαβιά, αποδίδονται και αναδεικνύονται τα κείμενα, κάτι που μαγεύει μικρούς και μεγάλους. Παράλληλα, με την έξυπνη εφαρμογή του qr code ακούει κάποιος και την αφήγηση του παραμυθιού από μένα την ίδια.

 

 

-Τα παραμύθια σας περνούν έντονα κοινωνικά μηνύματα και συνήθως πραγματεύονται “δύσκολα” κοινωνικά ζητήματα, όπως οι σωματικές αναπηρίες ή η ψυχική υγεία. Ο στόχος σας όταν γράφετε ένα παραμύθι ποιος είναι;

Ο στόχος δεν προϋπάρχει. Προϋπάρχει η παρατήρηση, ο προβληματισμός και η αγωνία για όλα αυτά τα ζητήματα τα οποία θέλουν ιδιαίτερη προσοχή στην προσέγγισή τους. Σαφώς μετά επιτυγχάνεται ο στόχος, αν ληφθεί επαρκώς το μήνυμα από τους αναγνώστες.

 

-Πώς γράφεται ένα παραμύθι; Τι πρέπει να έχει κατά νου κάποιος που ασχολείται με την συγγραφή αυτού του λογοτεχνικού είδους;

Το παραμύθι και η ποίηση θεωρούνται από τα δυσκολότερα είδη της συγγραφής και της λογοτεχνίας. Θέλει μεγάλη προσοχή το λεξιλόγιο, η σαφήνεια στο θέμα που θα πραγματευθείς και φυσικά η σωστή ενημέρωση, χωρίς φόβο και ενοχικά συναισθήματα.

 

-Με ποια “κριτήρια” θα πρέπει να επιλέγονται τα παιδικά βιβλία από τους γονείς;

Ένας γονιός που διαβάζει είμαι σίγουρη ότι θα ελκύσει και το παιδί του στο διάβασμα. Έτσι δομείται η όλη του αγάπη για το βιβλίο. Τα θέματα που αναδύονται στην καθημερινότητα, οι ανάγκες του κάθε παιδιού, της οικογένειας, του στενού και του ευρύτερου κοινωνικο-οικογενειακού περιβάλλοντος, οδηγούν στην επιλογή κατάλληλων αναγνωσμάτων. Θεωρώ ότι είναι ωφελιμότερο το παιδί να γνωρίζει για ένα θέμα, παρά όταν θα έρθει η όποια δυσκολία να πρέπει τότε να επιλέξουμε ένα παραμύθι για να του μιλήσουμε.

 

 

-Σύμφωνα με έρευνες που έχουν γίνει, ακόμα και όσοι δε διαβάζουν λογοτεχνικά βιβλία, είναι πρόθυμοι να αγοράσουν βιβλία για τα παιδιά τους. Ποια είναι η δική σας γνώμη; Διαβάζουν τα παιδιά αρκετά παραμύθια;

Θα μπορούσε αυτό το ποσοστό να αυξάνει. Όμως είναι τόσο χαμηλό που με λυπεί. Η δική μου εμπειρία και δη από επισκέψεις σε σχολεία και λοιπούς εκπαιδευτικούς χώρους δεν είναι αισιόδοξη. Βλέπω μητέρες ως επί το πλείστον ανέκφραστες, πράγμα που με προβληματίζει γενικότερα.

 

-Το παραμύθι φαίνεται πως τα τελευταία χρόνια είναι σε ανοδική πορεία, υπάρχει πολύ μεγάλη ποικιλία και οι εκδόσεις είναι ιδιαίτερα φροντισμένες. Εσείς θεωρείτε πως είναι ικανοποιητική η κυκλοφορία παραμυθιών στην χώρα μας;

Είναι αλήθεια ότι υπάρχει ικανοποιητική εκδοτική προσπάθεια. Δεν σημαίνει ότι όλα τα παραμύθια έχουν κάτι να μας πουν. Εδώ θα πρέπει να γίνει η αυστηρή εξατομικευμένη επιλογή.

 

-Τα λογοτεχνικά σας σχέδια για το μέλλον;

Υπάρχουν στη συγγραφική μου φαρέτρα αρκετά: ποιήματα, χαϊκού, παραμύθια… Ίδωμεν… Η έμπνευση να μην μας εγκαταλείψει!

Σας ευχαριστώ για τη φιλοξενία.

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top