Fractal

Λίγο πριν το ‘’τέλος’’ του Μπέρνι Γκούντερ

Γράφει ο Δημήτρης Καρύδας //

 

Φίλιπ Κερ «Πρωσικό μπλε», Μετάφραση: Γιώργος Μαραγκός, εκδ. Κέδρος, σελ. 620

 

Πόσο εύκολο είναι για ένα συγγραφέα να γράψει 13 ιστορίες με τον ίδιο ακριβώς πρωταγωνιστή και να καταφέρει να κρατήσει αμείωτο το αναγνωστικό ενδιαφέρον. Ενδεχόμενα υπάρχουν τέτοιες περιπτώσεις στη σύγχρονη fast-food Σκανδιναβική αστυνομική φιλολογία. Το σίγουρο είναι ότι ο πρόσφατα και πρόωρα χαμένος Φίλιπ Κερ το πέτυχε άριστα με τη σειρά των ιστοριών του Μπέρνι Γκούντερ. Το προτελευταίο βιβλίο που πρόλαβε να γράψει με τίτλο ‘’Πρωσικό μπλε’’ (εκδόσεις Κέδρος) δεν στερείται φρεσκάδας και πρωτοτυπίας, ακριβώς όπως τα έργα που συνέθεσαν την τριλογία του Βερολίνου και με την οποία πριν από σχεδόν δύο δεκαετίες μας σύστησε τον Γερμανό ντέντεκτιβ-αστυνόμο. Η μεγάλη επιτυχία του Κερ είναι ότι χαρτογράφησε τη ζωή του Μπέρνι Γκούντερ παράλληλα με τη γέννηση, την εξέλιξη και την κατάληξη του ναζισμού. Μέσα από τις ιστορίες του βλέπουμε τον ήρωα του νεαρό αστυνομικό την εποχή της ανόδου του Χίτλερ, ντέντεκτιβ αλλά και στρατιώτη την εποχή του δεύτερου παγκόσμιου πολέμου και φυγά που άδικα θεωρείται συνεργάτης του ναζιστικού καθεστώτος αρκετά χρόνια μετά το τέλος του Β’  Παγκόσμιου πολέμου.

Αυτή τη φορά επιλέγει δύο διαφορετικές χρονικές περιόδους από τη ζωή του Μπέρνι Γκούντερ που στο τέλος του βιβλίου θα συνδεθούν στο ίδιο ακριβώς μέρος. Στην ουσία, ένα μέρος του βιβλίου αποτελεί τη συνέχεια ‘’Η άλλη πλευρά της σιωπής’’. Ξαναβρίσκουμε τον Γκούντερ ως πορτιέρη ξενοδοχείου στη Γαλλική Ριβιέρα με άλλη ταυτότητα. Μικρή λεπτομέρεια αλλά σημαντική για την πλοκή: Στην άλλη πλευρά της σιωπής ο Γκούντερ για πρώτη φορά εκτελεί ο ίδιος ένα παλιό Ναζί και είναι ο πρώτος φόνος που κάνει εκτός πολεμικών ή διατεταγμένης υπηρεσίας. Αυτή ακριβώς η δολοφονία γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης και εκβιασμού από τη Στάζι που γνωρίζει την αληθινή του ταυτότητα και του ζητάει να δολοφονήσει μια Αγγλίδα που επίσης είχε συμμετοχή στην άλλη άκρη της σιωπής. Αυτά συμβαίνουν το 1956 που όμως με συγκεκριμένους λόγους και τρόπους συνδέεται με μια παλιά ιστορία που εξιχνίασε ο Γκούντερ 17 χρόνια νωρίτερα, όντας αστυνομικός. Καλείται να ανακαλύψει τον δολοφόνο ενός στελέχους του Ναζιστικού κόμματος. Με μια ιδιαίτερη σημείωση: Η δολοφονία έγινε στη βεράντα του εξοχικού του Χίτλερ και πρέπει να τη διαλευκάνει πριν την άφιξη του Χίτλερ στο βουνό που υπάρχει το πολυτελές εξοχικό του για να γιορτάσει τα γενέθλια του. Φυσικά, όπως σε όλους τους άθλους του Γκούντερ τα πράγματα δεν είναι όπως φαίνονται και πριν αντιμετωπίσει τον δολοφόνο-εκτελεστή βρίσκεται βουτηγμένος σε μια σειρά μυστικών που αφορούν παράλληλες και παράνομες δράσεις στελεχών του Ναζιστικού κόμματος. Δεκαεπτά χρόνια αργότερα επιστρέφει στα ίδια μέρη για να δοθεί ένα περίπου déjà vu φινάλε στην ιστορία. Ο Κερ με τη γνωστή μαεστρία του κατορθώνει να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον για την αστυνομική έρευνα και πλοκή, να μας δώσει γερές δόσεις του ανατρεπτικού χαρακτήρα του Γκούντερ και φυσικά να μας βυθίσει στα άδυτα του Ναζισμού με την ίδια επιτυχία όπως έκανε σε 12 βιβλία στο παρελθόν. Είναι πια ξεκάθαρο ότι ο Κερ δημιούργησε μια ολόκληρη σχολή και ορισμένοι από τους επόμενους που άντλησαν έμπνευση από την ίδια εποχή όπως ο Γιανγκ ή ο Γκίμπενς κατάφεραν να σταθούν παραπάνω από αξιοπρεπώς. Αλλά όπως και να το κάνουμε διατηρεί την αυθεντικότητα και την πρωτοτυπία. Πλέον περιμένουμε το τελευταίο του έργο με τίτλο Μετρόπολις όπου ο Γκούντερ βρίσκεται στο Λονδίνο. Το κύκνειο άσμα του Κερ έχει ένα τελευταίο ερώτημα να απαντήσει αλλά για αυτό χρειάζεται να κάνουμε λίγη υπομονή ακόμη: Ο Γκούντερ θα τον ακολουθήσει στην αιωνιότητα ή θα μείνει ζωντανός να ψάχνει αιωνίως τον δημιουργό του.

 

Philip Kerr

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top