Fractal

Η καλοπροαίρετη γονεϊκότητα

Γράφει η Ασημίνα Ξηρογιάννη //

 

Christine Coquart (Κριστίν Κοκάρ) και Cathrerine Piroud-Rouet (Κατρίν Πιρό Ρουέ) «Πώς να γίνετε διαφορετικοί γονείς», Μετάφραση: Γιούλα Σταθοπούλου, εκδ. Gema

 

      Oι Christine Coquart (Κριστίν Κοκάρ) και Cathrerine  Piroud-Rouet (Κατρίν Πιρό Ρουέ) έγραψαν ένα πολύ ιδιαίτερο βιβλίο για να δώσουν κατευθύνσεις στους γονείς, αναφορικά  με τον τρόπο  διαχείρισης των συναισθημάτων των παιδιών. Στόχος είναι να έχουν αυτά ηρεμία και αυτοπεποίθηση, δύο απαραίτητα στοιχεία για την υγιή  τους ανάπτυξη και την ψυχοπνευματική τους εξέλιξη. Το ενδιαφέρον αυτό βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gema σε μετάφραση Γιούλας Σταθοπούλου.

Πιο αναλυτικά, αρχικά γίνεται αναφορά στις προϋποθέσεις για μια αρμονική ανάπτυξη του παιδιού από 0 έως 10 ετών, για την καθιέρωση μιας μη βίαιης επικοινωνίας ανάμεσα σε γονείς και παιδιά, για τον τρόπο που οι γονείς μπορούν να κάνουν ορθά παιδαγωγικές και λειτουργικές επιλογές. Οι συγγραφείς προτείνουν στους γονείς να αφουγκραστούν και να καλωσορίσουν  τα παιδιά τους, αλλά και τα συναισθήματα που τα διακατέχουν και τα επηρεάζουν αναπόφευκτα. Να εφαρμόζουν κάθε φορά χαλαρωτικές μεθόδους, αντιστρές, αναπνοής, οικοδόμησης εμπιστοσύνης, Κάτι άλλο που θα βοηθούσε είναι ειδικές θεραπείες που βασίζονται στη συμβολική και στη δημιουργία. Όπως για παράδειγμα η τεχνοθεραπεία που λεχει μεγάλο όφελος για το παιδί και το βοηθά  να εκφραστεί, να βιώσει πράγματα, αλλά και να δοκιμάσει τις δυνάμεις του και να στοχαστεί ελεύθερα και δημιουργικά.

Τι είναι όμως η τεχνοθεραπεία; Οι συνεδρίες γίνοvται με τη βοήθεια τεχνοθεραπευτή Που ξέρει και προσεγγίζει με ιδιαίτερο τρόπο το παιδί. Η μέθοδος αυτή αποτελεί «μια μέθοδο φροντίδας που βασίζεται στις εικαστικές τέχνες» (ζωγραφική, σχέδιο, κολάζ, πηλοπλαστική κ.α). Πολλές φορές βασίζεται και σε άλλα μέσα όπως ο χορός και η σωματική έκφραση. Γίνονται ασκήσεις για τη διαχείριση των φόβων, των ανασφαλειών και των κρίσεων θυμού, για την αντιμετώπιση ενδεχόμενων προβλημάτων ψυχολογικής υφής, για την διερεύνηση και αποκατάσταση των οικογενειακών δεσμών.

Η καλοπροαίρετη γονεϊκότητα προτείνεται ως ο καλύτερος τρόπος προκειμένου να έχει κέρδος το παιδί, που παράλληλα θα καλλιεργεί τη φαντασία του και τα συναισθήματά του.

Ένα άλλο ουσιαστικό θέμα που θίγουν εκτεταμένα οι συγγραφείς είναι το θέμα των ορίων. Tα παιδιά χρειάζονται όρια, είναι σίγουρο. Όμως, το δύσκολο κομμάτι είναι πώς μπορούν να τους επιβληθούν. Χρειάζεται χρόνος και διαθεσιμότητα για την καλοπροαίρετη διαπαιδαγώγηση. Οι συγγραφείς προτείνουν στους γονείς να εμπλέκονται και να εκφράζουν στα παιδιά τα δικά τους όρια πρώτα πρώτα. Ακόμα, τους προτρέπουν να δίνουν το καλό παράδειγμα που θα επενεργήσει αβίαστα και ευεργετικά στην ψυχή και στο μυαλό τους. Έτσι καλό είναι «να μάθουν τα παιδιά τους από μικρά να προτείνουν παρά να απαιτούν, να προσφέρουν παρά να επιβάλλουν, να δέχονται παρά να παίρνουν, να εκδηλώνονται παρά να αντιπαρατίθενται. » (σελ.117)

Τεχνικές, ιδέες, προτάσεις για προσεγγίσεις, πολύτιμες οδηγίες και πολλαπλές δράσεις με νόημα που έχουν σαν στόχο την εκπαίδευση του γονέα που ενδιαφέρεται να χτίσει μια καλή σχέση με το παιδί του από τα μικρά του χρόνια, αλλά και να το διδάξει παράλληλα.

Η καλλιέργεια της συναισθηματικής νοημοσύνης είναι απαραίτητη και ο όρος «συναισθηματική νοημοσύνη» είναι και δω όρος-κλειδί και αξίζει να προσεχθεί ιδιαίτερα από τους αναγνώστες.

Θέλει συστηματική δουλειά για να γίνει κανείς «διαφορετικός γονιός» που θα κερδίσει την αγάπη του παιδιού του, αλλά και θα του δώσει όλα εκείνα τα εφόδια που θα χρειαστεί για την περαιτέρω εκπαίδευσή του.

Είναι ένα καλογραμμένο και πλούσιο βιβλίο που απαντά σε πολλές απορίες γονιών και δίνει λύσεις χειροπιαστές και άμεσες. Με την έννοια ότι προτείνει κατευθύνσεις, ανοίγει δρόμους, δίνει εξηγήσεις, αλλά και οδηγίες πολύτιμες για να πορευθεί υποψιασμένος ένας νέος-κυρίως γονιός- που στερείται πρότερης εμπειρίας.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top