Fractal

Ένα καλοστημένο παιχνίδι εξαπάτησης

Γράφει o Κώστας Τραχανάς // *

 

Τζ. Π. Ντιλέινι «Ό,τι σου πω είναι ψέμα…  πίστεψέ με», Μετάφραση: Πηνελόπη Τριαδά, Εκδόσεις Ψυχογιός 2019,  σελ. 426

 

Ο Πάτρικ Φόγκλερ, ένας ευφυής ακαδημαϊκός, ευγενικός, ελκυστικός, γοητευτικός εργάζεται στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια της Νέας Υόρκης.

Ο ντέτεκτιβ Φρανκ  Ντέρμπαν και η ψυχολόγος Κάθριν Λέιθαμ και οι δυο της αστυνομίας της Νέας Υόρκης, θέλουν η Κλερ Ράιτ , μια αγγλίδα ηθοποιός, με δέλεαρ το χρήμα και την πράσινη κάρτα, να γίνει το δόλωμα, για να παγιδεύσει έναν ύποπτο, τον Πάτρικ Φόγκλερ και να τον κάνει να αποκαλυφθεί ότι είναι αυτός ο δολοφόνος της συζύγου του Στέλας και ότι έχει σκοτώσει με άγριο τρόπο οκτώ ιερόδουλες.

Για να το πετύχει αυτό η Κλερ πρέπει να δείξει στον Πάτρικ ότι δε την απωθεί το σκοτάδι, που διακρίνει μέσα του, ότι, αντίθετα, της διεγείρει το ενδιαφέρον, ότι μπορεί να τον συναγωνιστεί στον τρόμο. Για να τα κάνει όλα αυτά, ο μόνος τρόπος να εισχωρήσει στον Πάτρικ είναι τα ποιήματα του Μπωντλαίρ, τα «Τα Άνθη του Κακού»

Τα ποιήματα αυτά «μιλήσανε» στην Κλερ, αλλά και στον Πάτρικ, κάτι μέσα τους τον άγγιξε και έτσι άρχισε το μακελειό. Αυτό δεν αποδεικνύει ότι ο Πάτρικ είναι ο δολοφόνος, αλλά η αστυνομία της Νέας Υόρκης τον θεωρεί ως κυρίως ύποπτο.

Κάποιους το γκρι τους κυριεύει, και δεν μπορούν να απελευθερωθούν…

Ο Μπωντλέρ χώριζε τις γυναίκες σε δύο τύπους την Λευκή Αφροδίτη και την Μαύρη Αφροδίτη. Στον Μπωντλέρ άρεσε να περιγράφει στη Λευκή Αφροδίτη όσα έκανε με τη πόρνη Μαύρη Αφροδίτη. Ο κοινωνιοπαθής Πάτρικ ίσως ήθελε να μοιραστεί με κάποιον όλα αυτά τα τρομερά πράγματα: ταπείνωση, υποβάθμιση, βία, πόνο, έλεγχο, που έχει κάνει στις πόρνες. Κάποιον με τον οποίο να μπορεί να είναι ειλικρινής. Και ένας τέτοιος που μπορούσε να παίξει αυτόν τον ρόλο, η αστυνομία πίστευε, ότι ήταν η πολύ καλή ηθοποιός, η Κλερ Ράιτ. Η Κλερ ήταν εύστροφη, ξεχωριστή, παρατηρητική, ταλαντούχα ηθοποιός και γενναία. Ο Πάτρικ στα θύματά του προκαλούσε μακάβρια, φρικτά και αποκρουστικά πράγματα. Τα ακρωτηρίαζε με τρόπους, που παραπέμπουν στα διάφορα ποιήματα της συλλογής «Τα Άνθη του Κακού»… Τα ποιήματα με τις δηλητηριασμένες λέξεις… Παράδειγμα η πόρνη Σανίς Γουίλιαμς μαχαιρώθηκε εφτά φορές στην καρδιά. Αυτό αντιστοιχεί σε ένα ποίημα του Μπωντλέρ που λέει: «Θα πάρω εφτά μαχαίρια, ένα για κάθε θανάσιμο αμάρτημα και θα τα βυθίσω στην ασθμαίνουσα καρδιά σου που σπαράζει…»

Η αστυνομία έφτασε να αναθέσει αυτή την αποστολή στην Κλερ, διότι η Κλερ εργαζόταν σαν δόλωμα, για λογαριασμό μιας εταιρείας δικηγόρων, που αναλαμβάνει διαζύγια. Αποστολή της ήταν να παγιδεύει συζύγους που απατούν τις γυναίκες τους, καταγράφοντας τις ερωτικές προτάσεις τους. Οι κανόνες; Να μη ρίχνεται εκείνη στο υποψήφιο θύμα, να του κάνει ξεκάθαρο ότι είναι διαθέσιμη, αλλά να περιμένει την πρόταση από εκείνον και όχι το αντίστροφο. Η εταιρεία αναζητά αποδεικτικά στοιχεία, όχι εξαναγκασμό. Εξάλλου, οι αθώοι δεν έχουν τίποτε να κρύψουν.

Η αστυνομία πιστεύει ότι η Κλερ μιμείται κάποια που δεν είναι, υιοθετεί μια νέα φωνή και ταυτότητα. Δεν είναι μια συνηθισμένη γυναίκα, ξεχωρίζει. Είναι μια εκπληκτική ηθοποιός. Έχει παίξει παιχνίδια εμπιστοσύνης πάρα πολλές φορές ως ηθοποιός. Πρέπει ο Πάτρικ να την εμπιστευτεί. Η Κλερ πρέπει να μπει σιγά σιγά στις πιο σκοτεινές φαντασιώσεις του Πάτρικ, να προσελκύσει τα επιθετικά του ένστικτα και τα βίτσια του. Ίσως η λαχτάρα του να ψάχνει μια γυναίκα σαν την Κλερ, μπορεί να τον ωθήσει στο να ρισκάρει και να ομολογήσει. Ο Πάτρικ είναι ένας περφόρμερ, όπως όλοι οι σεξουαλικοί δολοφόνοι είναι. Αν είναι δολοφόνος, θα τον τραβήξει η ευάλωτη κατάσταση της Κλερ, όπως η μυρουδιά τραβάει έναν καρχαρία. Για μια γυναίκα σαν την Κλερ, που είναι κορυφή στην τέχνη της υποκριτικής και της χειραγώγησης, πόσο δύσκολο είναι να παγιδεύσει έναν σεξουαλικό δολοφόνο;

 

Η Κλερ αντίθετα σκέφτεται ότι είναι μια απλή ηθοποιός, που ήθελε να στέκεται πάνω σε μια σκηνή και ο κόσμος να την χειροκροτεί. Πώς έφτασε έως εδώ; Αλλά και πάλι ησυχάζει όταν σκέφτεται ότι στο τέλος αυτής της δουλειάς την περιμένει αρκετό χρήμα και η πράσινη κάρτα. Μια δουλειά είναι μόνο, σκέφτεται, μια δουλειά με διαφορετικούς κανόνες από εκείνους που έχει συνηθίσει, αλλά οι ίδιες ικανότητες υποκριτικής και ηθοποιίας, η ίδια διαδικασία. Η Κλερ φοβάται ότι αυτή η μυστική αποστολή μπορεί να της καταστρέψει τη ζωή, την καριέρα και την ψυχική της υγεία.

Σύντομα η Κλερ θα πλησιάσει τον Πάτρικ. Η αστυνομία έχει ετοιμάσει όλο το σκηνικό, όλο το σενάριο, όλη τη μυστική επιχείρηση. Η Κλερ είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει τον σίριαλ κίλλερ και να τον παγιδεύσει. Είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει το Κακό. Όμως ο Πάτρικ της αρέσει. Η Κλερ ερωτεύεται τον Πάτρικ. Θα πρέπει να τον ερωτευτεί. Θα πρέπει να ακολουθήσει τη λογική αυτού του συναισθήματος, όπου κι αν την πήγαινε, όσο τρελό ή επικίνδυνο κι αν έδειχνε. Η Κλερ έκανε τον εαυτό της να τον αγαπήσει. Έκανε τον εαυτό της να μπει μέσα στο κεφάλι του. Η Κλερ θεωρεί ότι ο Πάτρικ είναι αθώος. Ο Πάτρικ δεν της έχει πει ούτε ένα πράγμα που να τον ενοχοποιεί. Η Κλερ δεν μπορεί να καταλάβει πότε μπερδεύτηκε και έχει εμπλακεί τόσο υπερβολικά. Αρχίζει να μην πιστεύει τις θεωρίες της αστυνομίας, ότι οι φόνοι βασίζονται στη φρίκη των ποιημάτων του Μπωντλαίρ και ότι ο Πάτρικ έχει σεξουαλική αποκλίνουσα συμπεριφορά. Όλα αυτά  όμως είναι έξω από τα σχέδια της αστυνομίας. Πρέπει η Κλερ να μείνει στον ρόλο της, να μείνει επαγγελματίας. Υπέγραψε συμβόλαιο με την αστυνομία της Νέας Υόρκης. Δεν υπάρχει καιρός για πραγματικές αγάπες και έρωτες. Μάλλον η Κλερ δεν μπορεί να διακρίνει τη διαφορά ανάμεσα στο σενάριο και την πραγματικότητα. Έκανε κάτι αντιεπαγγελματικό. Αγάπησε τον συμπρωταγωνιστή της. Αυτό οι ηθοποιοί το λένε ειδύλλιο στα παρασκήνια. Έρωτας χωρίς ανταπόκριση. Δεν ξέρει ότι οι κατά συρροή δολοφόνοι, οι διεστραμμένοι και οι κοινωνιοπαθείς προσποιούνται ότι είναι φυσιολογικοί. Διαπρέπουν στο να υποκρίνονται. Είναι καλύτεροι ηθοποιοί από τους πραγματικούς ηθοποιούς…

Τα Άνθη του Κακού ανθίζουν και πολλαπλασιάζονται. Το Κακό εξαπλώνεται. Πώς θα ένιωθε ο Μπωντλαίρ αν κανείς εμπνεόταν από κάποιο από τα ποιήματά του και διέπραττε μια μοχθηρή πράξη;

Ώσπου τυχαία η Κλερ ανακαλύπτει ότι τελικά αυτή είναι που θέλει η αστυνομία να παγιδεύσει και όχι τον Πάτρικ…

Αυτή είναι ο ύποπτος και όχι ο Πάτρικ; Αυτή παρακολουθούσαν;

Η πραγματικότητα έχει γυρίσει ανάποδα.

Ποιος τελικά είναι ο διεστραμμένος δολοφόνος; Η Κλερ ή ο Πάτρικ;

Πρόκειται για ένα καλοστημένο παιχνίδι εξαπάτησης.

Η παράσταση αρχίζει…

 

 

«Σαν ένας άγγελος με φωτεινά τερατώδη μάτια,/Θα έρθω εκεί που κοιμάσαι,/Γλιστρώντας κοντά σου σιωπηλά/Μες στις σκιές της νύχτας./Και θα σου δώσω, σκοτεινή ομορφιά μου,/Φιλιά κρύα σα φεγγαραχτίδες,/Χάδια απαλά σαν το άγγιγμα φιδιών/Που σέρνονται πάνω σ’ ένα τάφο./Ενώ κάποιοι μπορεί να πλησιάζουν με τρυφερότητα /Την ομορφιά και τα νιάτα σου,/Εγώ σκοπεύω να κυριαρχήσω επάνω σου με τον φόβο».

Ένα συγκλονιστικό, καταιγιστικό και συναρπαστικό ψυχολογικό θρίλερ.

«ΤΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΚΟΡΙΤΣΙ» είναι το πρώτο ψυχολογικό θρίλερ του Τζ. Π. Ντιλέινι, ψευδώνυμο συγγραφέα ο οποίος έχει υπογράψει στο παρελθόν αρκετές μεγάλες επιτυχίες με διαφορετικά ονόματα. Τα δικαιώματα του βιβλίου έχουν πουληθεί σε 35 χώρες. Πρόκειται να μεταφερθεί και στη μεγάλη οθόνη από τον βραβευμένο με Όσκαρ σκηνοθέτη Ρον Χάουαρντ.

 

 

* Ο Κώστας Τραχανάς είναι συνταξιούχος του Ο.Τ.Ε., δίδαξε δεκατρία χρόνια, ως ωρομίσθιος καθηγητής Εφαρμογών, στο Τμήμα Τηλεπληροφορικής και Διοίκησης του Τ.Ε.Ι. Ηπείρου, κάνει τριάντα χρόνια βιβλιοπαρουσιάσεις σε εφημερίδες και περιοδικά, εκδίδει το πολιτιστικό περιοδικό ekfrasiartas και διοργανώνει παρουσιάσεις και εκδηλώσεις βιβλίων . Ζει στην Άρτα.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top