Fractal

Για βιωματική και ουσιαστική μάθηση

Γράφει η Ασημίνα Ξηρογιάννη //

 

Μελίνα Χατζηγεωργίου, Άβρα Αυδή «Όταν ο δάσκαλος μπαίνει σε ρόλο», 50 προτάσεις για θεατρικά εργαστήρια με δάσκαλο σε ρόλο, εκδ. Μεταίχμιο, 2018, σελ. 464

 

Τι γίνεται όταν ο δάσκαλος μπαίνει σε ρόλο; H Aβρα Αυδή και η Μελίνα Χατζηγεωργίου μας δίνουν 50 προτάσεις για θεατρικά εργαστήρια με Δάσκαλο σε ρόλο. Τρεις σημαντικούς προλόγους  έχει τούτο το  βιβλίο. Υπογράφουν: Βίκτωρ Aρδίτης, Καθηγητής σκηνοθεσίας Τμήμα Θεάτρου, ΑΠΘ, Έφη Σταμούλη, ηθοποιός και οι συγγραφείς του Αυδή-Χατζηγεωργίου. Σημειώνεται η ραγδαία ανάπτυξη των Τheater in Education και Drama in Εducation , κυρίως στη Μεγάλη Βρετανία.

Οι προτάσεις για θεατρικά εργαστήρια που διαβάζουμε εδώ μας παραπέμπουν στα θεατρο-παιδαγωγικά προγράμματα που σχετίζονται με το Εφαρμοσμένο Θέατρο(Αpplied Drama), το Θέατρο της Κοινότητας (Community Drama), το Θέατρο Ντοκουμέντο, το Θέατρο της Επινόησης (Devised Theater), Δημιουργική Γραφή, Ιδιοτοπικό Θέατρο (site specific). Αυτή η δουλειά του ωραίου συγγραφικού διδύμου έρχεται ως συνέχεια του βιβλίου «Η Τέχνη του Δράματος στην εκπαίδευση», που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις μεταίχμιο το 2007.

Εμπνευσμένη, φωτισμένη συνεργασία που ανοίγει δρόμους για τη βιωματικότητα στο θέατρο στο σχολείο. Εμπεριέχονται καλοσχεδιασμένα θέματα Δράματος που θίγουν ποικίλα ζητήματα και έχουν πολλαπλές διαστάσεις κατά την εφαρμογή τους. Η φαντασία εξάπτεται, γίνεται ένα παιχνίδι με τα όρια, τα παιδιά και οι έφηβοι καλούνται να αντιμετωπίσουν διλήμματα, να λύσουν συγκρούσεις, να προτείνουν λύσεις, να οραματιστούν καταστάσεις, να μπουν σε άλλους κόσμους, να σκεφτούν, να προβληματιστούν.

Πρόκειται για βιβλίο-παιδαγωγικό εργαλείο για όσους ασχολούνται με τη θεατρική παιδεία και προέρχεται από την  σχεδόν εικοσάχρονη διδακτική εμπειρία των διδασκόντων.

Υπάρχουν θέματα για παιδιά δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου. Σημαντικά θέματα1 που έχουν να κάνουν με τους εφήβους και την ψυχολογία τους. Ποικιλία μεγάλη σε ιδέες, αυτοσχεδιασμούς,  σχέδια μαθήματος, διαθεματικές προσεγγίσεις, σύνδεση με τη  φιλαναγνωσία.

Το πρώτο μέρος του βιβλίου «η Τεχνική δάσκαλος σε ρόλο» αφορά κυρίως στη θεωρία στην οποία βασίζεται η τεχνική και στον σχεδιασμό του ρόλου από τον δάσκαλο. Το δεύτερο μέρος, «Θεατρικά εργαστήρια με δάσκαλο σε ρόλο», αφορά την εφαρμογή της τεχνικής. Όλα αυτά τα σχέδια λειτουργούν ως δεξαμενές ιδεών, μπορεί κάποιος εκπαιδευτικός να αναδημιουργήσει με αφορμή αυτά. Σημαντικός ο ρόλος του εμψυχωτή, που οφείλει να είναι σε εγρήγορση και να οδηγεί σε μια ενεργητική μάθηση.

 

Μελίνα Χατζηγεωργίου, Άβρα Αυδή

 

Τους προλόγους ακολουθεί μια εκτενής εισαγωγή με ορισμούς και στόχους του εκπαιδευτικού δράματος, που έχει πάντα σκοπό την μύηση στην τέχνη του Θεάτρου. Άλλωστε τα βασικά στοιχεία του θεάτρου είναι συγχρόνως και συστατικά στοιχεία του δράματος: o ρόλος, η δραματική ένταση, η εστίαση, ο χώρος, ο χρόνος, η γλώσσα, η κίνηση, η ατμόσφαιρα, τα σύμβολα, το νόημα. Κατόπιν γίνεται αναφορά στην εξέλιξη του δράματος με την επίδραση του Vygotsky («Ζώνη της επικείμενης ανάπτυξης»2) και του Βruner (έννοια της «σκαλωσιάς»3, στην διερεύνηση του νοήματος μιας πράξης, στον διαμεσολαβητικό ρόλο του δασκάλου που δημιουργεί τις συνθήκες εκείνες μέσα στις οποίες οι μαθητές θα μπορέσουν να βιώσουν μια κατάσταση, να εμβαθύνουν σε ένα θέμα, να αναστοχαστούν.

Τo Δράμα, σημαντικό εργαλείο μάθησης, προωθεί μια μάθηση βιωματική και συνεπώς ουσιαστική. Είναι μια συλλογική διαδικασία που στηρίζεται στην διαρκή αλληλεπίδραση των μελών μιας ομάδας που δρουν συνεργατικά και είναι ανοιχτά στη διάδραση.

 

______________

1 Μερικά από τα θέματα: προλήψεις, προκαταλήψεις, διαφορετικότητα, διαδίκτυο, βία στο σχολείο, σχέση με το φυσικό περιβάλλον , η δυσκολία προσέγγισης φίλων, η σημασία της αλήθειας, η κατάχρηση της τηλεόρασης,πρότυπα,είδωλα, οι ερωτικές σχέσεις,ομαδική ενδοσχολική βία, η συνύπαρξη, η ένταξη σε ομάδα, τα στερεότυπα, η αναζήτηση ταυτότητας. 

2 Με τη ζώνη της επικείμενης ανάπτυξης διακρίνουμε το επίπεδο που που προσεγγίζει το παιδί χωρίς βοήθεια,αλλά και το επίπεδο που μπορεί αυτό να φτάσει με σωστή καθοδήγηση και βοήθεια των ενηλίκων.

3 Βοηθητικό υποστηρικτικό σύστημα που χρησιμοποιεί ο δάσκαλος για να κινηθούν τα παιδιά στη ζώνη της επικείμενης ανάπτυξης και να βοηθηθούν να δομήσουν τον εαυτό τους.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top