Fractal

Η ταυτότητα και ο εξαφανισμένος πατέρας

Γράφει η Ελένη Καρακατσάνη //

 

«Όσα επιστρέφουν από την θάλασσα» του Πάνου Τσερόλα, εκδ.Κέδρος

 

«Ο ήλιος βυθιζόταν πυρακτωμένος και κόκκινος. Αυτό ήθελε να δει. Να σταθεί στην πλώρη, να αναπνεύσει αλμύρα και να παρακολουθήσει τη φαντασμαγορική συντέλεια μιας μέρας. Να βάλει μουσική και να αφήσει το σώμα της στο ψυχρό χάδι του πελάγους, μια επανακατάκτηση  του σώματος και των αισθήσεων από τη ναυτία της Αθήνας.»1

Το τελευταίο μυθιστόρημα του συγγραφέα Πάνου Τσερόλα με τίτλο «Όσα επιστρέφουν από την θάλασσα», έχει  ακριβώς την αίσθηση του αέναου  κυματισμού που δίνει διαρκώς μια διαφορετική όψη στην επιφάνεια της θάλασσας. Η μορφή του κειμένου, ο ετεροχρονισμός, ο τρόπος με τον οποίο καθοδηγεί, ή καλύτερα,  πλοηγεί τον αναγνώστη του στις περιπέτειες  του ήρωα  και της ηρωίδας του, άλλοτε με κομμένη την ανάσα, άλλοτε με πάθος  και ομολογουμένως σπάνια με γαλήνη και ηρεμία, συναρπάζει με την πυκνή καλογραμμένη  αφήγηση, το  πλήθος αναφορών σε ταινίες και αγαπημένες μουσικές  και τους ζωηρούς  διαλόγους που αποπνέουν αυθεντικότητα και φρεσκάδα .

«Αυτή ειδικά η σιωπή, αυτή η σιγή ασυρμάτου μεταξύ δύο ανθρώπων που μοιράζονταν το ίδιο σπίτι και την ίδια ρουτίνα, έχτιζε μια πολύ ιδιαίτερη ένταση. Η σχέση τους έμοιαζε σαν ένα μπαλόνι που μια τρυφερή χειρονομία ή ένα αστείο το εμπόδιζαν να ξεφουσκώσει και ένα φύσημα δυνατό όσο μια ανάσα μπορεί να το έκανε να σκάσει. Το φούσκωναν και φούσκωναν, με μάτια μισόκλειστα, τεστάροντας τα όρια της αντοχής του, περιμένοντας να δουν ποιος θα υποχωρήσει πρώτος.»2

Με αυτόν τον τρόπο το αφήγημά του ξεφεύγει από την κλασική “boy meets girl” ρομαντική ιστορία αλλά και από την μονοσήμαντη καταγραφή των πικρών γεγονότων της πρόσφατης ιστορίας μας. Τόπος : Η Αθήνα και η Πάτρα. Χρόνος: Το πρόσφατο χθες, οι πρώτες δεκαετίες του 21ου αιώνα όπως τις βιώνει η Generation Y και οι  millenials.

Ο κεντρικός ήρωας ο νεαρός  Μάρκος Μπουρνιάς στοιχειωμένος από την μυστηριώδη εξαφάνιση του πατέρα του προσπαθώντας να ανακαλύψει την ταυτότητά του, παγιδεύεται στο άσυλο που του προσφέρει η κινηματογραφική μηχανή του και ξεκινά να ανακαλύψει τον κόσμο προστατευμένος από τον φακό της  και ταυτόχρονα  στερημένος από την εμπειρία της πραγματικής ζωής, η οποία κυλάει κυριολεκτικά  δίπλα του χωρίς ο ίδιος να μπορεί να την ζήσει.

«Αυτό που αισθανόταν ήταν μια αντιστροφή της σχετικής θέσης του ως προς την κάμερα. Ίσως αυτή να ήταν η μεγαλύτερη επίδραση της Άννας. Από τη θέση ενός παρατηρητή της πραγματικότητας, τον είχε φέρει εντός της. Και τι τον περίμενε εκεί αν όχι η αμοντάριστη εκδοχή του εαυτού του; Καλώς ήλθατε στην γύμνια της αλήθειας. Είσθε ανεπαρκής, πολύ καλησπέρα σας.»3

Από την άλλη μεριά η ηρωίδα του Άννα, τοποθετημένη  στην φωτεινή πλευρά του φεγγαριού, δραστήρια, δυναμική, βαθιά πολιτικοποιημένη έλκεται και ταυτόχρονα αντιστέκεται από τον μυστηριώδη σκοτεινό κόσμο του Μάρκου.

«Κάτι έβραζε στα σωθικά των πόλεων και μάλλον έβραζε από καιρό. Εκείνη το είχε δει, το ένιωθε στον αέρα, είχε διαπιστώσει τις ρωγμές στο κέλυφος της  κοινωνικής γαλήνης μέσα στην οποία είχε μεγαλώσει. Και να που είχε βρεθεί στη δίνη όλων αυτών εντελώς απροετοίμαστη, βλέποντας τις ρωγμές να μεγαλώνουν άλλοτε με δέος και άλλοτε με ατόφιο φόβο. Εκεί στην τυρβώδη ροή του κοινωνικού χειμάρρου, η Άννα έψαχνε να βρει τον ρόλο της στα πράγματα, να βρει τις σωστές θέσεις τις σωστές επιλογές, να βρει ή να επινοήσει , έστω, το μονοπάτι που θα την έφερνε στη σωστή πλευρά της ιστορίας. Όχι πως θα έβλαπτε και ένας οργασμός στο ενδιάμεσο.»4

 Θα τα καταφέρουν οι δύο κόσμοι να βρουν κοινά στοιχεία και  να συναντηθούν; Μήπως η ιστορία τους θα καταλήξει  στην λήθη του  χρόνου που ρέει χωρίς να υπολογίζει  ή να ενδιαφέρεται  για τις μικροϊστορίες του καθενός από εμάς;  Οι απαντήσεις επιστρέφουν στον αναγνώστη μέσα από 412 απολαυστικές σελίδες.

 

Πάνος Τσερόλας

 

 

Λίγα λόγια τον συγγραφέα:

Ο Πάνος Τσερόλας γεννήθηκε το καλοκαίρι του 1985 στην Αθήνα. Είναι διδάκτορας γεωεπιστημών και εργάζεται σε θέματα βιώσιμης ανάπτυξης.
Το πρώτο του μυθιστόρημα για παιδιά, Ο προϊστορικός ζωγράφος (και ένα τερατάκι) (Κέδρος, 2014), τιμήθηκε με έπαινο από τη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά και βρέθηκε στις βραχείες λίστες για τα λογοτεχνικά βραβεία του Κύκλου του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου και του περιοδικού Ο Αναγνώστης. H Διεθνής Νεανική Βιβλιοθήκη του Μονάχου (Internationale Jugendbibliothek) το συμπεριέλαβε στα 200 καλύτερα παιδικά βιβλία από 55 χώρες, που κυκλοφόρησαν το 2014.
Το δεύτερο, Τζου, ο δεινόσαυρος ανζού (και ένας κεφάλας) (Κέδρος, 2015), τιμήθηκε με το βραβείο του περιοδικού Ο Αναγνώστης στην κατηγορία Λογοτεχνικό Βιβλίο Γνώσεων.
Το πρώτο βιβλίο με τις περιπέτειες του Διονύση Δελή, Στα ίχνη του ντουκουζούρι (Κέδρος, 2016), βρέθηκε στη μικρή λίστα για το βραβείο του περιοδικού Ο Αναγνώστης και το δεύτερο της ίδιας σειράς Λόκι: Η απόπειρα δολοφονίας μιας δολοφόνου φάλαινας, κυκλοφόρησε τον Ιανουάριο του 2018, επίσης από τις εκδόσεις Κέδρος.
Γράφει επίσης βιβλία για μεγάλους: το μυθιστόρημά του Περί έρωτος κυκλοφόρησε στα ελληνικά και στα αγγλικά ως e-book από τις εκδόσεις Paper Publishing το 2014. Ακολούθησαν τα μυθιστορήματα Ασημένια θάλασσα (Κέδρος, 2015), Η συνωμοσία της βανίλιας (Κέδρος, 2016) και Όσα επιστρέφουν από τη θάλασσα (Κέδρος, 2021).

 

Ταυτότητα του βιβλίου:

« Όσα επιστρέφουν από τη θάλασσα»

Συγγραφέας: Τσερόλας Πάνος
Έτος έκδοσης: 2021
ISBN: 978-960-04-5170-2
ΣΕΛ.: 416
Σχήμα: 14 Χ 20,6
Βάρος: 444.00 γραμ.

Μπορείτε να διαβάσετε απόσπασμα στον ακόλουθο σύνδεσμο: www.kedros.gr

 

___________

Παραπομπές:

  1. Όσα επιστρέφουν από τη θάλασσα, σελ.,217
  2. Όσα επιστρέφουν από τη θάλασσα, σελ.,114
  3. Όσα επιστρέφουν από τη θάλασσα, σελ.,242
  4. Όσα επιστρέφουν από τη θάλασσα, σελ.,118

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top