Fractal

Λίγο πριν υψωθεί το Berlin wall

Γράφει ο Δημήτρης Καρύδας //

 

Χάραλντ Γκίλμπερς «Οι τελευταίες μέρες», Μετάφραση: Βασίλης Τσάλης, εκδ. Μεταίχμιο, σελ. 560

 

‘’Οι τελευταίες μέρες’’ του Χάραλντ Γκίμπερς (εκδόσεις Μεταίχμιο) είναι το τρίτο και τελευταίο μέρος της τριλογίας Germania με κεντρικό ήρωα τον Εβραίο αστυνομικό διευθυντή Οπενχάιμερ. Όπως και τα δύο προηγούμενα βιβλία της τριλογίας η δράση εκτυλίσσεται στο Βερολίνο με μικρή χρονική διαφορά μεταξύ των τριών ‘’συνεχειών’’. Αυτή τη φορά βρίσκουμε τον Οπενχάιμερ και τη σύζυγο του Λίζα κρυμμένους σε ένα καταφύγιο, ενώ η πόλη έχει πέσει πλέον και είναι στην κατοχή των Σοβιετικών στρατευμάτων. Ενώ αρχικά το βιβλίο περιγράφει τον ζόφο, την θλίψη, τις κακουχίες των Γερμανών στην πορεία της ιστορίας το σκηνικό αλλάζει όπως και ο ‘’δυνάστης’’ της πόλης. Σιγά-σιγά οι Βερολινέζοι προσπαθούν να ισορροπήσουν στην μεταπολεμική ατμόσφαιρα, να ζήσουν μέσα στα συντρίμμια μιας πόλης που αναζητά μια καινούργια κανονικότητα περπατώντας σε δρόμους γεμάτους πτώματα.

Στο συγκεκριμένο βιβλίο και ενώ ακόμη δεν έχει υψωθεί ή κατασκευαστεί το Berlin wall ο Γίμπερς μας βάζει σιγά-σιγά στο πνεύμα του επόμενου…. πολέμου: Του Ψυχρού που έμελλε να κυριαρχήσει πάνω στον πλανήτη με πρωταγωνιστές τους δύο συμμάχους. Ακριβώς εκεί βασίζεται και η πλοκή του βιβλίου. Στην αναζήτηση μιας βαλίτσας που περιέχει –όπως μαθαίνουμε στη διαδρομή αλλά μπορούμε εύκολα να μαντέψουμε από νωρίς- ζωτικά δεδομένα για την κατασκευή της ατομικής βόμβας. Ο Οπενχάιμερ θα πρωταγωνιστήσει σε συμμαχίες και με τις δύο πλευρές που ψάχνουν εναγωνίως τη βαλίτσα αν και στην πραγματικότητα το κίνητρο του είναι να ανακαλύψει και να τιμωρήσει τον Ρώσο λιποτάκτη και συμμορίτη που έχει βιάσει τη γυναίκα του και είναι ο αρχηγός μιας συμμορίας που επίσης σχετίζεται με την επίμαχη βαλίτσα. Το μεγάλο και καίριο δίλημμα του Οπενχάιμερ που στην ουσία θα αποτελέσει και την κορύφωση του δράματος είναι αν η προσωπική επιθυμία για την εκδικητική αυτοδικία πρέπει να υπερισχύσει του ‘’κοινού καλού’’.

 

Harald Gilbers

 

Ο Γκίμπερς καταφέρνει έστω και με την χρήση κλισέ που θα ταίριαζαν σε Χολιγουντιανό κινηματογραφικό block-buster να μας δώσει ένα αποδεκτό και ταιριαστό φινάλε. Παρότι στο βιβλίο υπάρχουν σχεδόν όλοι οι πρωταγωνιστές και δευτεραγωνιστές των προηγούμενων δύο κάποιος που θα το επιλέξει ως ξεκίνημα δεν θα δυσκολευτεί καθόλου να μπει στο πνεύμα. Δίπλα και γύρω από τον Οπενχάιμερ υπάρχουν γνώριμα πρόσωπα για όσους διάβασαν τα δύο προηγούμενα μέρη της Germania. Η σύζυγός του Λίζα, η καλή του φίλη και φανατική αντιναζίστρια Χίλντε, ο περιθωριακός ‘’παράνομος’’ Έντε κλπ. Για όσους έχουν διαβάσει τα δύο προηγούμενα βιβλία μια μικρή επισήμανση. Μπορεί η τριλογία να ξεκίνησε φλερτάροντας με το ‘’αστυνομικό μυθιστόρημα εποχής’’ αλλά στο τρίτο σκέλος της θυμίζει πολύ περισσότερο κατασκοπευτικό βιβλίο λόγω θέματος αλλά και πολλών καταδιώξεων κλπ. Αυτό δεν στερεί πολλά στην αφήγηση του Γκίμπερς απλά επισημαίνουμε ότι έχει αλλάξει επίπεδο ‘’δράσης’’.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top