Fractal

Με θεματικό άξονα τα πάθη και τα λάθη των ανθρώπων

Γράφει ο Άγγελος Χαριάτης //

 

Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης «Οι σημειώσεις του φαροφύλακα», εκδόσεις Στοχαστής

 

Το μυθιστόρημα ―στα όρια της νουβέλας― Οι σημειώσεις του φαροφύλακα του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Στοχαστής, και αποτελεί μέρος μιας ιδιότυπης τριλογίας με γεωγραφική αφετηρία και τερματισμό την περιοχή της Άρτας, λίγο πριν τα μέσα του περασμένου αιώνα.

Αναφέρεται στα έργα και τις ημέρες ενός νεοπροσληφθέντα φαροφύλακα στον φάρο της Κόπραινας, που βρίσκεται στη στενή γραμμή που χωρίζει τη θάλασσα από το ποτάμι. Ο Ταξιάρχης ―κεντρικός ήρωας―θέλει να διεκδικήσει το δικαίωμά του στη ζωή μέσω του σταθερού μισθού ―κατόρθωμα μεγαλειώδες στην Ελλάδα της δεκαετίας του Τριάντα―, εντάσσεται στον κοινωνικό ιστό της πόλης, αν και βρίσκεται απομακρυσμένος, σχεδόν εγκλωβισμένος στα στενά πλαίσια που οριοθετούν την περιοχή του φάρου. Πιστός στο καθήκον, αν ασφαλώς θέλει να διατηρήσει τη θέση του.

Μέσα από σύντομες απλές περιγραφές περιπλανιόμαστε νοητά στον χώρο του μεγάλου λιμανιού, αφουγκραζόμαστε τους ήχους από τον άχθο και το άλγος της καθημερινότητας των εργατών και των βιοπαλαιστών. Συναντάμε ήρωες, άλλους πιο σημαντικούς και άλλους λιγότερο, στους δρόμους πέριξ του εμπορικού κέντρου, και ασφαλώς στο απαύγασμα της τότε κοινωνικής ζωής, στο καφενείο.

Το σκηνικό ―που μου θύμισε αφηγήσεις του παππού μου ο οποίος έζησε εκείνη την εποχή― έχει στηθεί με μαεστρία από τον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη. Όλα είναι τοποθετημένα κατά πως πρέπει, αποδίδοντας το κλίμα της εποχής.

 

Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης

 

Με θεματικό άξονα τα πάθη και τα λάθη των ανθρώπων, στήνεται το γαϊτανάκι του μύθου. Ο καλοκάγαθος Ταξιάρχης, η αγαπημένη του Σοφία, ο υποχθόνιος, υποκινούμενος από ταπεινά ένστικτα, Πασχάλης, ο πανούργος Σόλωνας, ο αδίστακτος Θανάσης, ο ταπεινός Γρηγόρης, ο μπαρμπα-Νίκος, είναι οι ήρωες που δίνουν την ώθηση στην εξέλιξη της ιστορίας. Παράλληλα, πλήθος άλλων ηρώων ―δευτερευόντων χαρακτήρων― καταφέρνουν να δώσουν το δικό τους χρώμα στην εξιστόρηση.

Το πλούσιο φωτογραφικό υλικό που έχει συλλέξει ο συγγραφέας αποτελεί ένα μικρό κομμάτι της συνολικής έρευνάς του, που δίνει μεγαλύτερο βάρος και βάθος στην ιστορία που μας έχει αφηγηθεί. Είναι ―εν τέλει― το απαραίτητο υλικό, ώστε να πλαισιώσει τον μύθο που έχει επιλέξει να μας παρουσιάσει.

Διαβάζεται ―και λόγω της μικρής έκτασης― χωρίς διακοπή, με μια ανάσα, αφήνοντας στον αναγνώστη μια γλυκιά επίγευση νοσταλγίας για τα χρόνια, τα ήθη και τις συνήθειες μιας αλαργινής εποχής που έχει λάβει δικαιωματικά τη θέση της στο ράφι της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας-λαογραφίας.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top