Fractal

Η μυθοποίηση των επενδύσεων

Γράφει η Μαρία Βρέντζου //

 

«Ο φόνος είναι χρήμα» του Πέτρου Μάρκαρη, εκδόσεις Κείμενα, 2020, σελ. 304

 

Άξιος εκπρόσωπος του μεσογειακού νουάρ και καταξιωμένος διεθνώς, ο Πέτρος Μάρκαρης, ως άλλος ανατόμος της πολιτικοκοινωνικής κατάστασης στη χώρα μας, μας προσφέρει το 13ο αστυνομικό του μυθιστόρημα με ήρωα τον αστυνόμο Χαρίτο.

Στην Αθήνα των μεγάλων οικονομικών ανισοτήτων εν έτει 2019, μια σειρά δολοφονιών αναστατώνουν την πολιτική ηγεσία. Πρώτο θύμα, ένας επιχειρηματίας Σαουδάραβας που ενδιαφέρεται να κατασκευάσει ένα κέντρο αναψυχής στην ακτή του Σκαραμαγκά, με μαρίνα, ξενοδοχείο και εστιατόριο. Δεύτερο θύμα, ένας Κινέζος που δραστηριοποιείται στον χώρο των ακινήτων. Μοναδικό κοινό στοιχείο των δύο φόνων, ένα τραγούδι. Άραγε πρόκειται για τρομοκρατικό χτύπημα ή μήπως ο δολοφόνος είναι μοναχικός λύκος;

Όπως είναι επόμενο, σε μία χώρα όπου η μυθοποίηση των επενδύσεων προβάλει ως η μοναδική σωτηρία από το αδιέξοδο, η κοινή γνώμη αναστατώνεται. Ο Κώστας Χαρίτος, ύστερα από την προαγωγή του σε Υποδιευθυντή Ασφάλειας, αναλαμβάνει να εξιχνιάσει τα εγκλήματα. Μόνο που σ’ αυτό το βιβλίο δεν είναι ο μόνος πρωταγωνιστής. Ένας δεύτερος αφηγητής κάνει την εμφάνισή του. Δεν είναι άλλος από τον παλαιοκομμουνιστή, φίλο του αστυνόμου, Λάμπρο Ζήση, που έχοντας πλέον την πεποίθηση πως η αριστερά έχει αυτοκτονήσει συμμετέχοντας στο παιχνίδι της εξουσίας, προσπαθεί να οργανώσει ένα κίνημα των φτωχών, στα πρότυπα των κινημάτων Κίτρινα Γιλέκα στη Γαλλία και Σαρδέλες στην Ιταλία.

Ποιος θεωρείται σήμερα φτωχός; Τα είδη της φτώχειας είναι διαφορετικά και έτσι η συμμετοχή συμπεριλαμβάνει από μετανάστες από τις πρώην χώρες του υπαρκτού σοσιαλισμού αλλά και την Ασία και την Αφρική, μέχρι νεόπτωχους μεσοαστούς της κρίσης, νέους και φοιτητές. Για τον Λάμπρο Ζήση, αν και κατά το παρελθόν έχει βιώσει εξορίες, βασανιστήρια και διωγμούς, ο διαχωρισμός δεν είναι πλέον αριστεροί και δεξιοί αλλά πλούσιοι και φτωχοί.

Παράλληλα, ο Πέτρος Μάρκαρης, όπως πάντα εξάλλου, με πολλή χιούμορ και αγάπη, μας δίνει μια μεγάλη δόση από την περίφημη ελληνική οικογένεια, περιγράφοντας την καθημερινότητα της συζύγου του αστυνόμου Χαρίτου, της γνωστής σε όλους μας Αδριανής, της κόρης του Κατερίνας, του γιατρού γαμπρού του Φάνη, του επτά μηνών εγγονού του, της babysitter Μέλπως και του φιλικού ζευγαριού Μάνιας και Ούλι. Αυτό βέβαια δεν γίνεται τυχαία αλλά αποτελεί μια συγγραφική επιλογή που σκιαγραφεί έναν θεσμό, που παρά την κριτική που δέχεται, αποτελεί βασικό στήριγμα στην επιβίωση των πολιτών μιας χώρας που στερείται κράτους.

Εν αναμονεί το επόμενο αστυνομικό μυθιστόρημα του συγγραφέα, με πλοκή στην Ελλάδα του κορονοϊού.

 

Πέτρος Μάρκαρης

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top