Fractal

Αλύτρωτες σχέσεις

Γράφει ο Γιάννης Παπαγιάννης //

 

Μάγκι Ο’ Φάρελ: «Άμνετ», Μετάφραση: Αύγουστος Κορτώ, Εκδόσεις Ψυχογιός

 

Όπως είναι γνωστό, για τη ζωή του Σαίξπηρ, που θεωρήθηκε μετά το θάνατό του ως ο σπουδαιότερος Άγγλος δραματουργός και τα έργα του έχουν αποκτήσει μυθολογική διάσταση, δεν γνωρίζουμε σχεδόν τίποτα. Δεν υπάρχει ούτε υπήρξε καμία τεκμηριωμένη βιογραφία και τα μόνα στοιχεία που γνωρίζουμε είναι από τις σωζόμενες ληξιαρχικές πράξεις και τα αρχεία. Έτσι λοιπόν γνωρίζουμε ημερομηνίες γέννησης και θανάτου του ίδιου του Σαίξπηρ, της συζύγου του και των παιδιών του, καθώς και τη διαθήκη του. Κατά τα άλλα ούτε το πρόσωπο του δραματουργού δεν είναι γνωστό, καθώς σε κάθε προσωπογραφία αποδίδεται διαφορετικά.

Με τέτοια ελλιπή βιογραφικά δεδομένα και με την αντικειμενική απαστράπτουσα λαμπρότητα και τη διεθνή επιτυχία των έργων του, είναι φυσικό να δίνεται τροφή σε μυθιστοριογράφους και μυθογράφους. Για πολλούς Άγγλους κι Αγγλόφωνους συγγραφείς αποτελεί συχνά ένα είδος πρόκλησης να φανταστούν και να συνδέσουν πιθανά γεγονότα της ζωής του δραματουργού με ήρωες ή καταστάσεις των έργων του. Έτσι για παράδειγμα έχει ειπωθεί ότι ο Σαίξπηρ είχε αντιδικία με τη σύζυγο και κάποια από τα παιδιά του, κρίνοντας από τον μύθο του βασιλιά Ληρ αλλά και από την ειρωνική, απαξιωτική διαθήκη του.

Η Μάγκι Ο Φάρελ, Ιρλανδή όπως άλλωστε προδίδει το όνομά της, συγγραφεύς εμπορικά επιτυχημένη και με ιδιαίτερο αφηγηματικό στυλ, δομεί το σχεδόν 400 σελίδων μυθιστόρημά της πάνω σε δύο αντικειμενικές αλήθειες, από τις λίγες που γνωρίζουμε από τη ζωή του Σαίξπηρ. Πρώτον, ότι απέκτησε δίδυμα, αγόρι και κορίτσι, το δε αγόρι που λεγόταν Άμνετ πέθανε σε ηλικία έντεκα χρονών. Δεύτερον, ότι μερικά χρόνια μετά ο Σαίξπηρ συνέγραψε ένα από τα πιο γνωστά έργα του, τον Άμλετ. Με αυτές τις ελάχιστες ιστορικές αλήθειες, η συγγραφέας, υποθέτοντας, όπως ο καθένας που διαβάζει τα γεγονότα με αυτήν την παράθεση, ότι ο Άμλετ ουσιαστικά αποτελεί μια θρηνωδία κι εκδηλώνει το πένθος και την απαισιοδοξία ενός γονιού που χάνει το παιδί του, συνθέτει ένα ελάχιστης δράσης αλλά πυκνής εσωτερικής έντασης δράμα, όπου ο αρχικά απόμακρος, απορροφημένος στη δουλειά του πατέρας, σταδιακά βιώνει την επαφή με τον γιό του, επαφή που κορυφώνεται όταν ο γιός πεθαίνει. Η μητέρα, αποκομμένη κι αυτή σε έναν βαθμό από τον γάμο της, αντιλαμβάνεται τον πόνο και την εγκατάλειψη που ένιωσε ο σύζυγός της μόνο όταν δει την τραγωδία που εκείνος έγραψε και νιώσει και καταλάβει τα συναισθήματα που κρύβει.

Ένα μυθιστόρημα αριστοτεχνικής λεπτότητας και υπαινικτικής γραφής που μπορεί να διεγείρει συναισθήματα και σκέψεις.

 

Μάγκι Ο’ Φάρελ

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top