Fractal

Οι μεταμορφώσεις της Λίλυς Εξαρχοπούλου

Γράφει η Ελένη Γκίκα //

 

Λίλυ Εξαρχοπούλου «Λαθραία οργή», εκδ. Μελάνι

 

Λαμβάνοντας υπ’ όψη τη γερή εκπαιδευτική της σκευή (Αγγλική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Αρχαία Ιστορία και Αρχαιολογία, Ιστορική έρευνα και Πολιτιστική Διαχείριση), την επαγγελματική της ενασχόληση (κριτικός λογοτεχνίας και μεταφράστρια, εκπαιδευτικός σε ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα) και τις αναλόγως- σπάνιες εκδοτικές της απόπειρες (Σοφίας το ανάγνωσμα, Παρών και αμέτοχος, Ανοίκεια μέθη, Μια αγάπη σαν Κέρκυρα, Κανάλι 35) η συγγραφέας και ποιήτρια Λίλυ Εξαρχοπούλου, δεκαπέντε χρόνια μετά την «Ανοίκεια μέθη» της επανέρχεται με την «Λαθραία οργή» της, επιχειρώντας την Περίληψη του κόσμου και κατορθώνοντας να μεταφράσει ποιητικά τις μεταμορφώσεις της δικής της ζωής.

Υπενθυμίζοντας εκείνο το σοφό απόσπασμα Μπόρχες «Ένας άνθρωπος βάζει σκο­πό της ζωής του να ζωγραφίσει τον κόσμο. Χρόνια ολόκληρα γεμίζει μια επιφάνεια με εικόνες από επαρχίες, βασίλεια, βουνά, κόλπους, καράβια, νησιά, ψάρια, σπίτια, εργαλεία, άστρα, άλογα κι ανθρώπους. Λίγο πριν πεθάνει, ανακαλύπτει ότι αυτός ο υπομονετικός λαβύρινθος των γραμμών σχηματίζει την εικόνα του προσώπου του», η ποιήτρια συχνά πρωτοπρόσωπα, μπαινοβγαίνοντας από το προσωπικό και ιδιωτικό στο παγκόσμιο και δημόσιο, αναγκαστικά αλλάζει, μεταμορφώνεται, εξανίσταται, οργίζεται εφόσον δεν γίνεται να κάνει «τα στραβά μάτια» στη ζωή.

Ξεκινώντας με τα αιώνια και ουσιαστικά στην «Έκκληση», επικαλούμενη την λογοτεχνική και μεταφραστική της συντροφιά που της κρατά το κεφάλι ψηλά στη ζωή «Επιστολή στο Βαλμόν», παίρνοντας θέση σε ότι συμβαίνει γύρω και εντός της «Ωδή σε ένα χούλιγκαν» και «Αισιοδοξία», «Διάλεξη» («Δεν έχω γιο, ούτε κόρη/ δεν έχω παιδί ούτε θέλω παιδί»), αντιμετωπίζει τον Χρόνο και τα γυρίσματα της Ιστορίας συμμετέχοντας: «Εμμονές», «Ορφάνια, «Μεσοπέλαγα».

«Επί ματαίω» έστω, είναι ο δικός της τρόπος («Τρόποι έκφρασης») να ζει αυτήν εδώ τη ζωή.

«Κι έπειτα γίνηκες σύννεφο. Από ψηλά ακροβατούσες πάνω από ένα χέρι μαγκωμένο με επίδεσμο, η πένα άρχισε να στάζει το ακριβό σου αίμα. Θολώσαν τα τοπία της γραφής κι οι απόψεις συναιρέθηκαν σε μία, πιο αιχμηρή από παλιά.

Σηματοδοτούσε τον Οδυσσέα που παραδέρνει σε ανυπολόγιστο πέλαγος.»

Η Λίλυ Εξαρχοπούλου μέσα από την ποιητική «Λαθραία οργή» της, ποίηση φιλοσοφική και οντολογική, συμμετοχική, και μέσα από τις διαρκείς μεταμορφώσεις της, σκιαγραφεί το πρόσωπο της νέας εποχής.

Άλλοτε απολύτως μοναχική «Στο τίποτα να μείνω γιατί από ‘κει προήλθα/ Στο τίποτα να φύγω να χαθώ// Παιδί της πόλης / κι ονειρεύομαι την θάλασσα/Να πλατσουρίζω να μακροβουτώ» («Επιθυμία») και άλλοτε απολύτως οι άλλοι «Εγώ, ο Ζακ, φτερό στον άνεμο πεσμένο στο δρόμο/ Αλλάζω χρώματα και ξεφαντώνω» («Ελεγεία του Ζακ»).

Ποίηση δυνατή, έντιμη και ειλικρινής.

 

Λίλυ Εξαρχοπούλου

 

Δημοσιεύθηκε στον Φιλελεύθερο

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top