Fractal

Κωστής Βελώνης. H εικαστική προετοιμασία- εγκατάσταση στην Ύδρα και η έκθεση Ghost Beggar στην Αθήνα.

 

Με ένα νέο πρότζεκτ για το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ στην Ύδρα, εμπνευσμένο από την Επανάσταση του ’21 και μια ακόμα έκθεση με τίτλο ‘Ghost Beggar που εγκαινιάζεται στην Kalfayan Galleries αυτή την εβδομάδα, ο Κωστής Βελώνης επιχειρεί μια δυναμική «επανεκκίνηση» μέσα στο ταραγμένο (λόγω Covid-19) καλοκαίρι που διανύουμε.

 

 

 Βελώνης αντί Κουνς, στην Ύδρα

 

Συμμετέχοντας στους επερχόμενους εορτασμούς για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821, το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ αποφάσισε να αναθέσει στον Έλληνα γλύπτη Κωστή Βελώνη τη φετινή καλοκαιρινή έκθεση στα Σφαγεία της Ύδρας (χώρος που πραγματοποιούνται όλες οι ετήσιες θερινές εκθέσεις  από διεθνείς καλλιτέχνες ). Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του Ιδρύματος, ο Αμερικανός καλλιτέχνης Τζεφ Κουνς επρόκειτο να παρουσιάσει ένα νέο πρότζεκτ στην Ύδρα.  Ωστόσο η πανδημία του κορωνοϊού, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, ανάγκασε τους υπεύθυνους του ιδρύματος να το αναβάλουν για τον επόμενο χρόνο. Σε ότι αφορά λοιπόν την ανάθεση της τρέχουσας έκθεσης στο Βελώνη, ο Έλληνας καλλιτέχνης,  εμπνεόμενος από τη συλλογή του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου της Αθήνας, επιδιώκει μια συναρπαστική παρουσίαση- εγκατάσταση με δέκα νεκρικές μάσκες επαναστατών του ’21. Η έκθεση στο χώρο των παλιών Σφαγείων στην Ύδρα, θα διαρκέσει από τις 21 Ιουνίου μέχρι τις 31 Οκτωβρίου. Επομένως και αυτό το καλοκαίρι -λένε οι κάτοικοι του νησιού- θα υπάρξει και πάλι η αναμενόμενη έκθεση, με εκατοντάδες φιλότεχνους να συρρέουν σταδιακά στο συγκεκριμένο χώρο, λαμβάνοντας φυσικά τα ανάλογα μέτρα προστασίας.

 

 

 

Η έκθεση με τίτλο ‘Ghost Beggar στην Αθήνα

Και βέβαια οι εικαστικές διαδρομές του Βελώνη δεν σταματούν εδώ.

Η ιστορική φιγούρα του Πιερότου (Pierrot), ο οποίος έχει υποστεί συνεχείς μεταμορφώσεις, αλλά παραμένει δέσμιος της λευκής εμφάνισης και άβουλης στάσης του, είναι στο επίκεντρο των γλυπτών, των σχεδίων και των ζωγραφικών έργων της νέας  ατομικής έκθεσης του καλλιτέχνη. Η έκθεση με επιμέλεια της Έφης Φαλίδα έχει τίτλο ‘Ghost Beggar’ και θα φιλοξενηθεί στην Kalfayan Galleries (Χάριτος 11, Κολωνάκι, Αθήνα), από τις 10 Ιουνίου ως τις 26 Σεπτεμβρίου 2020.

Για πρώτη φορά ο Κωστή Βελώνης παρουσιάζει σε μία έκθεση έργα που ανταποκρίνονται σε όλο το φάσμα των εικαστικών του μέσων (γλυπτά, σχέδια σε χαρτί και έργα σε καμβά), ενώ όπως λέει ο ίδιος: «Με τη γνώριμη παθητικότητά του, ο Πιερότος προσιδιάζει στον ανώνυμο πολίτη που εξαφανίζεται μέσα στο πλήθος. Από αυτήν την οπτική στο σύνολο τους, τα έργα σε αυτήν την έκθεση λειτουργούν ως δραματικές ασκήσεις εσωστρέφειας στο πολιτικό χώρο». Μέσα από τη ρητορική της λευκότητας ο Βελώνης επιχειρεί να ανοίξει ένα διάλογο με το ζήτημα της ριζικής ετερότητας, το απόλυτο άλλο το οποίο μπορεί να αφορά και τον ίδιο τον εαυτό. Σε αυτό το σημείο, η φιγούρα του θεατρικού πιερότου με τη λευκή πούδρα στο πρόσωπό του η οποία τονίζεται από τη χλωμάδα ενός ετερόφωτου φεγγαριού γίνεται όχημα για κάποιες σκέψεις που αφορούν ένα ευρύ φάσμα αναφορών, από τη σχέση της γλυπτικής με την αρχική καταγωγή του όρου του Clown και τη σχέση του με τον όρο Clot (σβώλος, γρουμπούλι) καθώς και τη σημειολογία του λευκού στο σχεδιασμό ενδυμάτων.

Ο τίτλος της έκθεσης προέρχεται από την εμφάνιση κάποιων ασπροβαμμένων ζητιάνων στους κεντρικούς δρόμους της Αθήνας προς τα τέλη του 2010 οι οποίοι, κατηφείς  και αμίλητοι, τυλιγμένοι μ’ ένα λευκό σεντόνι, ζητούσαν ελεημοσύνη από τους περαστικούς χωρίς τη συνήθη ακροβατική δεξιοτεχνία των κλόουν και των διασκεδαστών δρόμου. Αποδυναμωμένοι, πένθιμοι και άβουλοι συνεισέφεραν μ’ έναν ειρωνικό τρόπο στην παράδοση της  φιγούρας του πιερότου που επιδιώκει την αυτοκατάργησή του και περιφέρεται ως φάντασμα.

 

 

 

O Κωστής Βελώνης γεννήθηκε στην Αθήνα όπου ζει και εργάζεται. Σπούδασε πολιτισμικές και ανθρωπιστικές σπουδές (MRes) στο London Consortium (Birkbeck College, ICA, AA, Tate) και Arts Plastiques/ Esthétiques στο Université Paris 8 (Maitrise, D.E.A). Είναι Διδάκτωρ Αρχιτεκτονικής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και Αναπληρωτής Καθηγητής στην Α.Σ.Κ.Τ. Έργα του βρίσκονται σε σημαντικές Ιδιωτικές και Μουσειακές Συλλογές, όπως μεταξύ άλλων στο ΕΜΣΤ όπου και παρουσιάζεται ως τμήμα της έκθεσης της μόνιμης συλλογής του Μουσείου.

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top