Fractal

Τα παιχνίδια της μνήμης

Γράφει o Κώστας Τραχανάς //

 

Ζέτα Κουντούρη «Κασκόλ από κασμίρι», Εκδόσεις Κέδρος 2022, σελ. 309

 

Το μυθιστόρημα «Κασκόλ από κασμίρι», χωρίς να είναι αστυνομικό έχει αστυνομικά στοιχεία, έχει αστυνομικούς, έχει και θανάτους που ενδεχομένως είναι εγκλήματα, έχει έρευνες και πολλά μυστήρια που απαιτούν ερμηνείες και εξηγήσεις. Βασικά, υπάρχει ένας δύσκολος γάμος του οποίου τα δύο μέρη, η Μιράντα κι ο Ευγένιος δεν ζουν αρμονική ζωή, αντιθέτως κρύβουν μυστικά ο ένας από τον άλλον, αντιμετωπίζουν πλείστα προβλήματα και αναγκάζονται να υποκύπτουν σε πιέσεις και εκβιασμούς.

Η Μιράντα, μητέρα δύο εφήβων, διατηρεί μια μακροχρόνια γάμο εξωσυζυγική σχέση με τον Δημήτρη, ενώ ο Ευγένιος, άνθρωπος ψυχρός με βίαια ξεσπάσματα, με ένοχο παρελθόν και ερωτικούς δεσμούς που προκαλούν ερωτηματικά, κάποια στιγμή εξαφανίζεται.

Υπάρχουν κι άλλοι ήρωες και άλλες ηρωίδες που εμπλέκονται στην πλοκή του μυθιστορήματος, ωστόσο, όλοι και όλες εξυπηρετούν τη σχέση του πρωταγωνιστικού ζεύγους. Είναι η Μάγδα, η αδελφή της Μιράντας, ο Άρης, ο αδελφός της, η Μόζα, μια Αλβανίδα που εργάζεται σε μπαρ την οποία ερωτεύτηκε ο  Ευγένιος την εποχή που ήταν μαθητής –στο μυθιστόρημα υπάρχουν αρκετές αναφορές και αναδρομές στο παρελθόν των ηρώων–, ο αστυνόμος Πιερίδης που προσπαθεί να εξιχνιάσει την εξαφάνιση του Ευγένιου, η Νάντια Νάνο, η αδελφή της Μόζας, και ο άντρας της.

Τη βραδιά που ξέσπασε η καταιγίδα ο Τέρι έκλαιγε συνέχεια. Μ’ εκείνο το ανατριχιαστικό κλάμα που συνηθίζουν τα σκυλιά όταν διαισθάνονται πως κάτι κακό πρόκειται να συμβεί…

Ένας γάμος δύσκολος, με σαθρές βάσεις και επιμελώς κρυμμένα μυστικά.

Ένα ανώνυμο γράμμα έρχεται να ανατρέψει τα πάντα.

Τι παιχνίδια μπορεί να μας παίξει η μνήμη;

Είδε όντως η Μιράντα το ματωμένο κασκόλ του Ευγένιου εκείνο το χάραμα, πριν χάσει τις αισθήσεις της;

Αν ναι, γιατί κανείς άλλος δεν το είδε, ούτε βρέθηκε ποτέ;

Και αυτός, πάλι; Γιατί παραμένει άφαντος;

Ήταν αυτή η γυναίκα που παντρεύτηκε; Κι ο άλλος ποιος ήταν;

Ήταν τα δυο του αγόρια παιδιά δικά του; Κι αν όχι; Τι θα έκανε αν δεν ήταν;

Αν όλα ήταν ένα ψέμα; Η ζωή του ολόκληρη;

Η πολύπαθη αλήθεια… Πόσες διαφορετικές εκδοχές μπορεί να έχει…

Η Ζέτα Κουντούρη εστιάζει στις ανθρώπινες σχέσεις, στο γάμο, στα συναισθήματα ενός ζευγαριού, στη λύση του διαζυγίου –στην περίπτωση που ο γάμος δεν πάει καλά–, στη φιλία, στο σεξ, στον έρωτα και στην αγάπη ανάμεσα στα μέλη μιας οικογένειας.

Οι ρόλοι ένοχων και αθώων εναλλάσσονται, καθώς οι ήρωες, με βήμα μετέωρο, βαδίζουν προς την ωριμότητα. Ορισμένες σκηνές είναι κάπως αινιγματικές, ωστόσο υπάρχουν και άλλες τρυφερές και συγκινητικές.

 Η Ζέτα Κουντούρη κατορθώνει να μιλήσει για τα δράματα που παίζονται στις αισθηματικές σχέσεις, επειδή οι άνθρωποι βιώνουν ποικίλα προβλήματα και βρίσκονται στα όρια της αντοχής τους. Ένα από τα προβλήματα είναι ο ίδιος ο γάμος ως θεσμός και ως βίωμα.

Η Ζέτα Κουντούρη κατάφερε για μια φορά ακόμα να μας πλημμυρίσει με απορίες για τη δράση των ηρώων της, η αφήγησή της απαιτεί διαρκή προσοχή ώστε να γίνουν αντιληπτές οι προθέσεις της σε μια ιστορία με ανατροπές και ξαφνιάσματα.

Δαιμόνιες ανατροπές της πλοκής.

 

Ζέτα Κουντούρη

 

Η Ζέτα Κουντούρη γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Εργάστηκε επί σειρά ετών ως δικηγόρος και ως επιστημονική συνεργάτις στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Από το 2007 έως το 2009 δίδαξε Δημιουργική Γραφή στο αντίστοιχο Εργαστήρι της Φοιτητικής Λέσχης του Πανεπιστημίου, το οποίο ίδρυσε η ίδια. Έχει συνεργαστεί με γνωστά λογοτεχνικά περιοδικά. Από τη συλλογή της “Η Πρεμιέρα”, το διήγημα το “Στοίχημα” έχει συμπεριληφθεί στο νέο τόμο Ανθολογίας των Ρένου, Ήρκου και Στάντη Αποστολίδη, ενώ από τη συλλογή της “Όμορφη ζωή” το ομώνυμο διήγημα έχει μεταφραστεί στα ισπανικά και έχει δημοσιευθεί στην ανθολογία Ελληνίδων Συγγραφέων της Teresa Sempere (escritoras GRIEGAS, 2004).

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top