Fractal

Οι γυναίκες του Γκυ ντε Μωπασάν

Γράφει ο Απόστολος Σπυράκης //

 

Γκυ Ντε Μωπασάν: «Ιστορίες της μέρας και της νύχτας», Εκδόσεις Gema

 

Οι γυναίκες πρωταγωνιστούν στις περισσότερες ιστορίες του Γκυ ντε Μωπασάν, γυναίκες νεαρές που ξεχειλίζουν από ερωτισμό ή ηλικιωμένες που έχουν θαφτεί στη ζοφερή επαρχία, γυναίκες που παραδίνονται στον έρωτα τους κι ύστερα οι άντρες δεν τις θέλουν γιατί εγκυμονούν και γίνονται μητέρες, χωριατοπούλες που τις ξεγελούν πονηροί αμαξάδες, γυναίκες που περνούν τη ζωή τους σε σκοτεινές κουζίνες κι ανήλιαγα πλυσταριά για να γεράσουν πριν την ώρα τους, γυναίκες που τις δέρνουν οι σύζυγοί τους, γυναίκες  αναλώσιμες στις ορέξεις των αντρών,  γυναίκες που δεν αναγνωρίζουν το πρόσωπο τους στον καθρέφτη καθώς η φύση περνά αμείλικτη για να πάρει τη νιότη τους, γυναίκες ελαφρόμυαλες μα τόσο φρέσκιες που απατούν τους άντρες τους χωρίς να το σκεφτούν μέσα σε μια κοινωνία όπου τα ήθη έχουν απελευθερωθεί επικίνδυνα, γυναίκες που ζηλεύουν θανάσιμα κι άλλες που συγχωρούν μεγαλόκαρδα τις μεγαλύτερες αμαρτίες. Έχοντας ξοδέψει το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του φλερτάροντας και κυνηγώντας γυναίκες κάθε είδους, από τις κυρίες της υψηλής κοινωνίας μέχρι τις απλές κοπέλες που γέμιζαν του οίκους ανοχής του Παρισιού προσπαθώντας να επιβιώσουν. Ο Γκυ ντε Μωπασάν γνωρίζει σε βάθος τον ψυχισμό τους και τις αναπλάθει με τον καλύτερο τρόπο στις ιστορίες του.

Εκτός από τις γυναίκες στα διηγήματα του μεγαλύτερου διηγηματογράφου της Γαλλίας  πρωταγωνιστεί και μια σειρά απλών ανθρώπων  που κανείς δεν προσέχει, γέροι που επιμένουν να επιβιώνουν σε πείσμα όλων των υπολοίπων που θέλουν να ξεμπερδεύουν μαζί τους, φυγόδικοι, υπηρέτες και μικροαστοί ενώ στο φόντο υπάρχει άφθονη γαλλική ύπαιθρος,   αγροκτήματα με ξανθά στάχυα κι ανοιχτόχρωμη σίκαλη, σπίτια στις παραλίες της Μεσογείου και στην υπέροχη Κορσική, κυνηγότοποι της βόρειας Γαλλία. Πολλές ιστορίες  διαδραματίζονται την εποχή της Μπέλ Επόκ, της Ωραίας  Εποχής  τότε που η Γαλλία ήταν το κέντρο του κόσμου, τα καράβια της διέσχιζαν τον Σηκουάνα φορτωμένα εμπορεύματα απ’  όλον τον κόσμο, τα κορίτσια έπαιζαν λουλουδοπόλεμο στους δρόμους και οι πλανόδιοι πωλητές πουλούσαν πασχαλιές με τα καροτσάκια τους. Τα κείμενα αυτού του τόμου   θυμίζουν ιμπρεσσιονιστικούς πίνακες που απεικονίζουν με αδρές πινελιές  τις κοιλάδες με τους σχιστόλιθους, τις ψαρόβαρκες που έχουν τραβηχτεί στη στεριά υπό τον φόβο της καταιγίδας,  τους γεροδεμένους Νορμανδούς ψαράδες με τα τραχιά γένια, τα χωριατόσπιτα ανάμεσα στις  καστανιές και τα πεύκα σε μια περίοδο που η ακραία φτώχεια των λαϊκών στρωμάτων συμβαδίζει με τον επιδεικτικό πλούτο των ράθυμων αστών οι οποίοι  διασκεδάζουν στα καφενεία  δίπλα στο Σηκουάνα.

 

Guy de Maupassant

 

Δεν είναι τυχαίο το ενδιαφέρον του Άντον Τσέχωφ για τη δουλειά του σπουδαίου γάλλου αφηγητή το έργο του οποίου διαπνέεται από τη νατουραλιστική καταγραφή της πραγματικότητας με τρόπο που μοιάζει αδυσώπητα σκληρός όμως στην ουσία είναι βαθιά ανθρώπινος. Στα διηγήματα αυτού του τόμου έχουν συμπεριληφθεί και τρία αριστουργήματα της νατουραλιστικής τεχνοτροπίας εφάμιλλα των καλυτέρων του Άντον Τσέχωφ, Ο μέθυσος μια εκπληκτική ιστορία για  το πρόβλημα του αλκοολισμού που αποτελούσε το καταφύγιο των πιο φτωχών στρωμάτων, Ο Κοκό μια συγκλονιστική αφήγηση για το τέλος ενός γέρικου αλόγου που κανείς πια δεν χρειάζεται και Ο ζητιάνος, μια φοβερή περιγραφή των ανθρώπων του περιθωρίου των οποίων η μοίρα ήταν προδιαγεγραμμένη από τη στιγμή που έμειναν ανάπηροι.

Στο σύνολο τους Οι ιστορίες τη μέρας και της νύχτας είναι ένα έξοχο ανάγνωσμα, μια σπουδή πάνω στο γράψιμο σύντομων ιστοριών από έναν μάστορα του είδους που ξέρει να ισορροπεί ανάμεσα στο πιο ωμό δράμα και την αδιόρατα λεπτή ειρωνεία.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top