Fractal

Ιστορίες φαντασμάτων από το παρελθόν

Γράφει ο Στέφανος Ξένος //

 

Istories-fantasmatwn«Κλασικές ιστορίες φαντασμάτων από τη βικτωριανή εποχή», Συλλογικό, Μετάφραση: Θωμάς Μαστακούρης, Εκδόσεις Αίολος, σελ. 171

 

Αν και δεν είμαι οπαδός του τρόμου (εξαιρώ τον αγαπημένο Jack Ketchum), ωστόσο οφείλω να ομολογήσω ότι ο τρόμος «περασμένων εποχών» πάντοτε μου κινούσε το ενδιαφέρον. Λίγο η διαφορετική εποχή, λίγο η ατμόσφαιρα, δημιουργούν ένα κλίμα που εκκινεί από τον άνθρωπο και καταλήγει στον άνθρωπο με μια μεταφυσική γέφυρα να συνδέει την αφετηρία με το τέλος.

Στην εξαίρετη συλλογή που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αίολος βρίσκουμε έξι ιστορίες από τη βικτωριανή εποχή. Η πρώτη ιστορία με τίτλο «Η διαθήκη του γαιοκτήμονα Τόμπι» ένας πατέρας, που έχει δυο γιους, πεθαίνει αφήνοντας την περιουσία του στον μικρότερο γιο. Ο μεγαλύτερος γιος προσβάλλει τη διαθήκη, λέγοντας ότι υπάρχει και μεταγενέστερη διαθήκη και τα δύο αδέρφια οδηγούνται σε μακρόχρονες δίκες. Ο μικρός γιος τα έχει πάρει όλα, ενώ ο αδερφός του βρίσκεται σε απόλυτη φτώχια μέχρι που πεθαίνει. Και από τότε οι ενοχές κυνηγούν τον μικρό γιο, ενώ ο τρόμος γίνεται ακόμα εντονότερος όταν βρίσκει μια νεότερη διαθήκη κρυμμένη σε κάποιο συρτάρι. Γραμμένο σε τριτοπρόσωπη αφήγηση, με σκοτεινή ατμόσφαιρα, ενώ αγγίζει τα όρια ενός ψυχολογικού θρίλερ με υποβόσκοντα τρόμο.

Στη δεύτερη ιστορία «Ο καπετάνιος του Πολικού Αστέρα» του διάσημου sir Arthur Conan Doyle, ένας νεαρός φοιτητής ιατρικής ταξιδεύει με ένα φαλαινοθηρικό στην Ανταρκτική. Οι ναύτες ακούνε φωνές προερχόμενες από την ομίχλη και τους πάγους. Ο φοιτητής θεωρεί ότι είναι παιχνιδίσματα του αέρα. Όμως όταν και ο καπετάνιος ακούει τις ίδιες φωνές και βλέπει μια μορφή πέρα στους πάγους, ο φοιτητής προσπαθεί να κρατήσει το μυαλό του ψύχραιμο και καθάριο. Μέχρι τη στιγμή που ο καπετάνιος εξαφανίζεται. Η αφήγηση γίνεται σε πρώτο πρόσωπο, με εξαιρετική απεικόνιση του κλίματος στο πλοίο, ενώ η ατμόσφαιρα κι εδώ είναι καταπληκτική.

Η τρίτη ιστορία με τίτλο «Το στοιχειμώνο αγρόκτημα» ένας κατάδικος, μπαίνει σε ένα παρατημένο αγρόκτημα, καθώς τον κυνηγάνε οι φύλακες. Εκεί θα αντικρίσει τα πτώματα μιας οικογένειας και των υπηρετών τους, εκτός από εκείνο του πατέρα. Καθώς προσπαθεί να ζεσταθεί ο νεκρός πατέρας τον επισκέπτεται. Και η λύτρωση θα έρθει από την άλλη πλευρά. Η αφήγηση είναι πρωτοπρόσωπη, ενώ τα ψυχολογικά υποστρώματα δίνουν μια πιο πλουραλιστική παρουσίαση της ιστορίας.

Η τέταρτη ιστορία υπό τον τίτλο «Το πλοίο φάντασμα» διαθέτει και έναν σαρκασμό που δεν συναντάμε στις υπόλοιπες ιστορίες. Σε μια μικρή επαρχιακή πόλη ζουν οι άνθρωποι μαζί με τα φαντάσματα των προγόνων τους. Μετά από μια θύελλα ένα πλοίο βρίσκεται αραγμένο στο χωράφι ενός κατοίκου. Ξαφνικά από εκείνη την ημέρα τα φαντάσματα που πέθαναν πιο νέοι, γυρνάνε μεθυσμένα ολημερίς στους δρόμους της πόλης. Όταν μετά από ημέρες το πλοίο θα εξαφανιστεί μαζί θα εξαφανιστούν αρκετά φαντάσματα, καθώς και ο τρελός του χωριού. Και οι άνθρωποι διαμαρτύρονται για τον δεύτερο χαμό των προγόνων τους. Εδώ η αφήγηση είναι σε πρώτο πρόσωπο, ενώ ο υποδόριος σαρκασμός για την ανθρώπινη κοινωνία δίνει μια πιο ελαφριά νότα στην ατμόσφαιρα του διηγήματος.

 

klasikes-istories

 

Η ιστορία με τίτλο «Το όραμα του Καρόλου ΙΑ» είναι περισσότερο μια ιστορική παραβολή παρά μια κλασική ιστορία τρόμου. Η σουηδική ιστορία του βασιλιά Καρόλου ΙΑ, σαν όραμα στα μάτια του αφηγητή. Εδώ η πρωτοπρόσωπη αφήγηση γίνεται τριτοπρόσωπη κατά την αφήγηση των γεγονότων. Οι ιστορικές αναφορές δίνουν πιο ρεαλιστικό τόνο στο διήγημα, καθ’ ότι πρόκειται για πρόσωπα υπαρκτά και γεγονότα καταγεγραμμένα ιστορικά.

Στην τελευταία ιστορία με τίτλο «Το αβαείο του Θέρνλεϊ» οι καλεσμένοι του νέου κατοίκου του αβαείου θα έρθουν αντιμέτωποι με ένα απόκοσμο πλάσμα που τη νύχτα βγαίνει στους διαδρόμους, ενώ τα τριξίματα του ξύλινου δαπέδου από τα βήματά του κάνουν τους καλεσμένους να κρύβονται κάτω από τα σκεπάσματά τους. Όλοι εκτός από έναν… Κι εδώ ο εγκιβωτισμός οδηγεί την τριτοπρόσωπη αφήγηση σε πρωτοπρόσωπη. Η ατμόσφαιρα είναι καθ’ όλα σκοτεινή και τρομακτική. Κατά την άποψή μου το πιο τρομακτικό και το καλύτερο διήγημα της συλλογής.

Μια εξαιρετική συλλογή βικτωριανού τρόμου, με το καλαίσθητο εξώφυλλο του εκδοτικού οίκου, αποτελεί μια ιδιαίτερη αναγνωστική απόλαυση ακόμα και για τους λιγότερο μυημένους στο είδος.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top