Fractal

«Ο πιο επικίνδυνος άνθρωπος είναι ο μόνος άνθρωπος, γιατί ούτε εκείνος ο ίδιος δεν ξέρει ποιος είναι…»

Από τον Άγγελο Πετρουλάκη //

 

Αγουστίν Μαρτίνεθ: «Η κοιλάδα των χαμένων κοριτσιών» Μετάφραση: Μαρία Παλαιολόγου, Εκδόσεις Πατάκη

 

Κάθε φορά που μπαίνω στον πειρασμό να γράψω ένα σημείωμα για βιβλίο που έχω διαβάσει, προσπαθώ να μην παρουσιάσω, έστω περιληπτικά, την υπόθεσή του, γιατί πιστεύω πως αυτό αφαιρεί από τον αναγνώστη την είσπραξη εκπλήξεων ή ό,τι άλλου εμπεριέχεται στο μυθιστόρημα, ιδιαίτερα όταν αυτό ανήκει στον χώρο τής αστυνομικής λογοτεχνίας.

Η προσπάθειά μου είναι στο να παρουσιάσω κάποια ενδιαφέροντα στοιχεία για το ύφος και την τεχνική τού συγγραφέα, για το περιβάλλον μέσα στο οποίο διαδραματίζεται η υπόθεση και πιθανά μηνύματα που παράγονται από την ανάπτυξη των υποθέσεων.

Ο Ισπανός Αυγουστίν Μαρτίνεθ είναι σχετικά νέος συγγραφέας και το «Η κοιλάδα των χαμένων κοριτσιών» είναι το πρώτο του μυθιστόρημα. Είναι, όμως, ένα μυθιστόρημα στιβαρό, που ναι μεν έχει αστυνομικό χαρακτήρα, αλλά εξετάζει σε βάθος τη ζωή και τις νοοτροπίες που κυριαρχούν στους κατοίκους μιας κλειστής κοινωνίας, αποκομμένης από την υπόλοιπη Ισπανία, λόγω της γεωγραφικής της θέσης.

Η περιοχή στην οποία διαδραματίζεται η υπόθεση είναι ένας δύσβατος ορεινός τόπος τών Πυρηναίων, κοντά στα σύνορα με τη Γαλλία, με μικρούς οικισμούς μέσα σε πυκνά δάση, που κάνουν προβληματική ως και σκληρή τη διαβίωση.

Η μυθοπλασία αφορά την εξαφάνιση δυο εντεκάχρονων κοριτσιών, μια υπόθεση που αναλαμβάνει να διαλευκάνει, μετά από άκαρπες έρευνες πέντε ετών, η Υποδιεύθυνση Προστασίας Ανηλίκων τής ισπανικής αστυνομίας.

Στην απομακρυσμένη περιοχή τού Μοντεπερδίδο, η εκτροπή ενός αυτοκινήτου έχει ως αποτέλεσμα τον θανάσιμο τραυματισμό τού οδηγού του και τον απλό τραυματισμό τής συνεπιβάτιδάς του, που είναι ένα από τα απαχθέντα προ πενταετίας κορίτσια.

Ποιος ή ποιοι είναι οι απαγωγείς; Πού βρίσκεται η άλλη απαχθείσα; Δυο βαθμοφόροι τής Υποδιεύθυνσης Προστασίας Ανηλίκων τής ισπανικής αστυνομίας, ο αστυνόμος Σαντιάγο Μπαΐν και η υπαστυνόμος Σάρα Κάμπος, αναλαμβάνουν να εξετάσουν από την αρχή την υπόθεση, τόσο για να βρεθεί το άλλο κορίτσι, όσο και για να βρεθούν οι δράστες.

Όμως…

Από το σημείο αυτό και εφεξής, ο συγγραφέας, δρα ως σκηνοθέτης. Επικεντρώνεται διαδοχικά σε μια σειρά προσώπων τα οποία καθρεφτίζουν τη νοοτροπία που χαρακτηρίζει τη μικρή αυτή κοινωνία. Όλα τους έχουν να «αφηγηθούν» και κάτι, είτε για τον εαυτό τους, είτε για τους άλλους. Όλα τους έχουν και τη δική τους ιστορία. Κρυμμένες αλήθειες, πληγές τής παιδικής ηλικίας, ανομολόγητα πάθη, καταπιεσμένες επιθυμίες, όνειρα που ματαιώθηκαν, χαμένες προσδοκίες…

 

Αγουστίν Μαρτίνεθ

 

Ως χειρουργός, ο συγγραφέας, επιμένει να ‘‘εξιχνιάσει’’ πρώτα το παρελθόν τής βοηθού τού επικεφαλής της έρευνας, της υπαστυνόμου Σάρα Κάμπος, η οποία σταδιακά εξελίσσεται στον κύριο άξονα του έργου, αφού ο επικεφαλής, σοφός και συνετός αστυνόμος Σαντιάγο Μπαΐν, δολοφονείται. Δίπλα της, πρωταγωνιστικό ρόλο, θα παίξει ο επικεφαλής τής τοπικής πολιτοφυλακής, ο αρχιφύλακας Βίκτορ Γκαμέρο, που συνοδεύεται κι αυτός από το δικό του, θολό παρελθόν, και προσπαθεί να παλέψει απέναντι στα δικά του δαιμόνια.

Η σύγκρουση του συναισθηματικού κόσμου με το χρέος και τον κόσμο τού καθήκοντος δίνει στη μυθοπλασία εξαιρετικό ενδιαφέρον. Η Σάρα προχωρά σε τεντωμένο σκοινί.

Η σιωπή τής νεαράς Άνα, που διασώθηκε και επέστρεψε στην οικογένειά της, αλλά και το φάσμα τού τρόμου που πλανιέται γύρω της, επιτείνει την αγωνία για τη θετική κατάληξη των ερευνών, αλλά συνάμα αποκαλύπτει και άλλες πτυχές τής αθέατης ζωής σ’ εκείνη την απομακρυσμένη περιοχή.

Ο οργισμένος νεαρός Κιμ, αδελφός τής Λουθία, που παραμένει εξαφανισμένη και νιώθει παρείσακτος στην οικογένειά του, μετά την απαγωγή της.

Ο παρεξηγημένος κτηνίατρος Νικολάς Σόουτο…

Ο αδικημένος Άλβαρο, πατέρας της απαχθείσας Άνα…

Μια δεκάδα ακόμα ανθρώπων, που χρωματίζουν το μυθιστόρημα συμβάλλοντας στην αριστοτεχνική πλοκή του.

Ο Μαρτίνεθ αποδεικνύεται ώριμος συγγραφέας καθώς οδηγεί τον αναγνώστη εκεί που θέλει με ιδιαίτερη λεπτότητα, διατηρώντας σε υψηλό βαθμό το ενδιαφέρον του για την εξέλιξη της μυθοπλασίας. Σε πολλά σημεία τού μυθιστορήματος, ο αστυνομικός του χαρακτήρας περνά σε δεύτερο πλάνο, με τα κοινωνικά στοιχεία να κυριαρχούν και να απαντούν σε πολλά ‘‘γιατί’’ που δυναστεύουν τις ζωές τών ανθρώπων.

 

 Λάρισα, 23/8/2019

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top