Fractal

Ο Κερ δεν φοβόταν τους Δαναούς

Γράφει ο Δημήτρης Καρύδας //

 

 «Φοβού τους Δαναούς», Φίλιπ Κέρ,  Μετάφραση: Γιώργος Μαραγκός, εκδ. Κέδρος, σελ. 496

 

Στο τέλος της ανάγνωσης του βιβλίου του Φίλιπ Κερ «Φοβού τους Δαναούς» μένει μόνο μια γλυκόπικρη γεύση. Όχι γιατί ο Κερ σε μεγάλο βαθμό ‘’κριτικάρει’’ τον Ελληνικό τρόπο ζωής και τις συνήθειες μας που μένουν ίδιες και απαράλλαχτες σε μεγάλο βαθμό εδώ και πάνω από μισό αιώνα. Αλλά γιατί πλησιάζει πια το τέλος του ήρωα που γέννησε η γραφίδα του Βρετανού συγγραφέα, του cult ντεντέκτιβ Μπέρνι Γκούντερ. Ο Κερ που έφυγε από τη ζωή πέρσι την άνοιξη έχει αφήσει ως τελευταία παρακαταθήκη μόνο ένα ακόμη ‘’άθλο’’ του Γκούντερ το Metropolis London που θα κυκλοφορήσει κάποια στιγμή μέσα στο 2019 και μετά… τέλος. Τα λίγα γνωστά για την υπόθεση του βιβλίου είναι ότι διαδραματίζεται αρκετά πριν από την έναρξη του Β΄ παγκοσμίου πολέμου στο Λονδίνο του 1928. Αν δεν βρεθούν λοιπόν κάποια ξεχασμένα χειρόγραφα φτάνουμε σιγά σιγά στο τέλος του δρόμου.

Ο Κερ διάλεξε ως χώρο δράσης της προτελευταίας περιπέτειας του Γκούντερ την Αθήνα του 1950, λίγα χρόνια μετά το τέλος του Β΄ παγκοσμίου πολέμου αλλά και του εμφύλιου. Παρότι φιλέλληνας δεν μας χαρίζεται σε τίποτα αφού έχει να πει πολλά από την ράθυμη γραφειοκρατία της ελληνικής μέχρι την…. ελληνική κουζίνα που δεν αρέσει στον ήρωα του. Ενδεχόμενα, ορισμένοι ενοχληθούν από αυτές τις αναφορές αλλά πάνω κάτω στο ίδιο μοτίβο είχε κινηθεί και στην επίσκεψη του δεύτερου ήρωα που δημιούργησε, του προπονητή ποδοσφαίρου Σκοτ Μάνσον στο ‘’Δεξί χέρι του Θεού’’…

Ξεπερνώντας λοιπόν αρκετά απ’ αυτά που μάλλον στερεοτυπικά αναφέρει ο Κερ για μια ακόμη φορά ανεβάζει στα…. ουράνια τον πήχη και τις αναγνωστικές προσδοκίες κτίζοντας μια ιστορία με λιγότερη ίντριγκα και συνωμοσιολογία από άλλες φορές αλλά πολύ καλά δομημένη. Το μεγάλο ατού φυσικά δεν είναι το αστυνομικό μυστήριο αλλά ο ίδιος ο ήρωας του ο Γκούντερ που πλέον ζει στο Μόναχο με πλαστή ταυτότητα και αρχικά δουλεύει ως βοηθός σε κάποιο νεκροτομείο και στη συνέχεια προσλαμβάνεται ως διερευνητής ασφαλιστικών υποθέσεων. Με τη νέα του ιδιότητα έρχεται στην Αθήνα για να ερευνήσει μια φαινομενικά απλή υπόθεση ναυαγίου ενός πλοίου. Φυσικά, στη ζωή του Γκούντερ ποτέ τίποτε δεν εξελίσσεται σε μια απλή εκδρομή με πληρωμένα τα έξοδα. Στην υπόθεση σύντομα θα εμπλακούν Έλληνες αστυνομικοί, Εβραίοι που κυνηγούν Ναζί και Ναζί που έχουν βρει καταφύγιο στην Αθήνα. Ούτε η βύθιση του πλοίου είναι τόσο απλή όσο φαίνεται. Από το πρώτο πτώμα που ανακαλύπτει σε ένα σπίτι στις παρυφές της Ακρόπολης μέχρι το φινάλε και την κάθαρση ο Γκούντερ θα μας δώσει άλλο ένα δείγμα της ιδιότυπης ηθικής του που δεν συμβαδίζει πάντοτε με συνθήκες και εντολές, θα ερωτευτεί μια Ελληνίδα σε ένα ειδύλλιο χωρίς happy end όπως άλλωστε τα περισσότερα στη διαδρομή του, θα πιεί τα ποτά του ως καλός πότης και στο τέλος θα καταφέρει να επισκεφθεί και την Ακρόπολη. Μια ακόμη ‘’τυπική’’ περιπέτεια του Γκούντερ που η πένα του Κερ μετατρέπει σε ένα υπέροχο μυθιστόρημα.

 

Philip Kerr

 

Ο άνθρωπος που ενδεχόμενα ήταν και παραμένει για την ώρα ο καλύτερος συγγραφέας ιστορικών αστυνομικών μυθιστορημάτων ή νουάρ θρίλερ κατάφερε μετά από 13 βιβλία με πρωταγωνιστή τον ίδιο αστυνομικό και ντεντέκτιβ να μην κουράσει, πράγμα μάλλον αδιανόητο για τέτοια διάρκεια ζωής ενός λογοτεχνικού ήρωα. Και αυτό ακριβώς ήταν η μεγάλη επιτυχία του Φίλιπ Κερ πέρα από την επινόηση του συγκεκριμένου χαρακτήρα. Περιμένουμε πια το Metropolis London (άγνωστος ο Ελληνικός τίτλος που θα επιλεγεί) για να δούμε τον κύκλο να κλείνει άδοξα και απρόσμενα. Ο Μπέρνι Γκούντερ θα μείνει λογοτεχνικά ημιτελής αφού προφανώς δεν έκλεισε τον κύκλο του αλλά αθάνατος αφού είναι δεδομένο ότι ο Κερ ‘’έφυγε’’ πριν προλάβει να ‘’σκοτώσει’’ –λογοτεχνικά- το δημιούργημα του.

 

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top