Fractal

Εκείνοι οι άλλοι τρόποι που δεν δείξαμε

Γράφει η Κωνσταντίνα Κοντοπούλου // *

 

 

 

Ένα κείμενο εμπνευσμένο από όλα τα τελευταία γεγονότα

 

Η αντίληψη σου δεν φαίνεται από τους βαθμούς σου. Τον τρόπο που θα διαβάσεις και θα φωτογραφίσεις με το μυαλό σου το μάθημα για την επόμενη μέρα. Δεν σχετίζεται με το συνδυασμό της ικανότητας σου για κοινωνικοποίηση και της ταυτόχρονης αριστείας σου στο σχολείο. Δεν εξαρτάται από τους βαθμούς στην εξεταστική ή από το όνομα του πανεπιστημίου σου και το επίπεδο της εκπαίδευσης που έχεις κατακτήσει. Δεν εξαρτάται από το σεβασμό της ταυτότητας του επαγγέλματος σου. Η αποστήθιση της πληροφορίας ή των απόψεων δεν είναι εξυπνάδα αλλά ικανότητα απομνημόνευσης. Από αυτήν δεν εξαρτάται η ευτυχία σου ή το αν θα γίνεις χρήσιμο μέλος στην κοινωνία. Ούτε οι άνθρωποι που θα συναντήσεις θα είναι καλύτεροι αν βρίσκονται σε θέσεις που θεωρούνται ευυπόληπτες. Έχουμε ταυτίσει την εγκεφαλική δραστηριότητα με το επάγγελμα ξεχνώντας να δίνουμε στα παιδιά χαρακτήρα. Έχουμε δημιουργήσει τυποποιημένες οντότητες με τάσεις ανταγωνισμού, αμέτρητες δραστηριότητες και μηδενικές αξίες επικροτώντας μια κοινωνία κατανάλωσης νέων ανθρώπων.

Έχουμε κάνει τα παιδιά αριθμούς επιτυχόντων χωρίς την υπόνοια της μελλοντικής τους δυστυχίας. Έχουμε εισβάλλει στην προσωπικότητα τους πριν εκείνη διαμορφωθεί για να τους πείσουμε ότι πρόοδος είναι μονάχα η αριστεία και ο διαρκής ανταγωνισμός με σκοπό την πρωτιά. Έχουμε κατακρεουργήσει τη δημιουργικότητα τους συγκρίνοντας τα διαρκώς με τους συμμαθητές τους και έχουμε ξεχάσει να τους δείχνουμε τι είναι άνθρωπος σε έναν ηλικιωμένο περαστικό στο δρόμο που κάθεται με τις ώρες και ταΐζει τα περιστέρια.

Δεν τους δείξαμε ποτέ εικόνες πολέμου με δάκρυα στα μάτια εξηγώντας τους ότι πόλεμος είναι η νομιμοποίηση του άδικου θανάτου ανθρώπων που θα μπορούσαμε να είμαστε εμείς. Δεν τους πήγαμε ποτέ σε ένα ίδρυμα με ορφανά παιδιά τα Χριστούγεννα για να μοιραστούν τα δώρα τους ή να μοιραστούν ακόμα και εμάς. Δεν τους δείξαμε ποτέ τα αστέρια όχι για να μάθουν απ’ έξω και να ξεχωρίζουν τους αστερισμούς ώστε να φαίνονται πιο «έξυπνοι» στο μάθημα της φυσικής αλλά για να καταλάβουν τις διαστάσεις μας στο σύμπαν. Δεν τους διδάξαμε ποτέ την ιστορία των παράπλευρων απωλειών από πολέμους κυβερνήσεων ανεπτυγμένων κρατών. Δεν τους είπαμε ποτέ ότι πίσω από εκείνο το κάστρο που θαυμάζουν βρίσκονται οι άνθρωποι που το έχτισαν. Δεν τους κάναμε να καταλάβουν ποτέ ότι θα γίνουν κάποτε τρίτη ηλικία. Δεν μπήκαμε στον κόπο να τους εξηγήσουμε ότι η αξία του διαφορετικού βρίσκεται στο πόσα νέα δεδομένα έχει να δώσει στο πανομοιότυπο και να ανατρέψει την ιστορία του ανθρώπου οδεύοντας στο καλύτερο. Δεν τους μιλήσαμε ποτέ για εκείνο το παιδί που χρειάζεται την παρέα τους στο προαύλιο. Για την ευθύνη της υπεράσπισης του αδύναμου ή του φοβισμένου. Δεν τους διδάξαμε ποτέ την αξία της συγκίνησης. Αξιολογούμε ως σημαντικότερη τη γνώση της πληροφορίας και όχι την θετική ή αρνητική κριτική αντιμετώπιση της με επιχειρήματα ή νέες προτάσεις, όχι την αξία της εξωτερίκευσης των συναισθημάτων τους σε μια δύσκολη στιγμή. Δημιουργήσαμε μια κοινωνία ανταγωνισμού, έλλειψης σεβασμού, απαξίωσης στη φιλία και στον έρωτα. Μια κοινωνία όπου ο διαφορετικός άνθρωπος είναι ένα αντικείμενο χρήσης. Μια κοινωνία όπου φίλοι και εραστές μπορούν να είναι αναλώσιμοι και αντικαταστάσιμοι και οι επιλογές γρήγορες και εύκολες. Όπου η αγένεια και το θράσος είναι προτερήματα.

Και ακόμα αναρωτιόμαστε γιατί τα παιδιά αλλάζουν, οι νέοι ενήλικες εξωτερικεύουν βίαιους εαυτούς, και οι γηραιότεροι πεθαίνουν απελπισμένοι και μόνοι. Γιατί εγκαταλείψαμε το φαινόμενο άνθρωπος για να παράγουμε το φαινόμενο ανθρωπόμορφες μηχανές. Και για έναν ακόμα λόγο. Επειδή ξεχάσαμε το χρέος μας ως κοινωνίες, κράτη, εκπαιδευτικοί και γονείς, μένοντας στα θέματα του κριτηρίου αξιολόγησης του επόμενου κεφαλαίου.

 

 

 

* Η Κωνσταντίνα Κοντοπούλου γεννήθηκε το 1987. Είναι αριστούχος πτυχιούχος ψυχολογίας, εκπαιδευτικός με ειδίκευση στις μαθησιακές δυσκολίες και κοινωνική λειτουργός του τμήματος Κοινωνικής Διοίκησης και Πολιτικής Επιστήμης. Έχει εργαστεί σε δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση καθώς και σε ιδρύματα. Έχει εκδώσει λευκώματα και συλλογές φωτογραφίας και ποίησης.

 

 

Ετικέτες:
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top