Fractal

Crash: Από την ταινία διαλέξτε το…. βιβλίο!

Γράφει ο Δημήτρης Καρύδας //

 

Τζέιμς Γκ. Μπάλλαρντ «Crash», Μετάφραση: Γιώργος- Ίκαρος Μπαμπασάκης, Σώτη Τριανταφύλλου, εκδ. Κέδρος, σελ. 272

 

Οι περιπτώσεις βιβλίων που διασκευάζονται κινηματογραφικά ακολουθούν συνήθως δύο δρόμους: Ενίοτε, ο κινηματογράφος υιοθετεί ένα πετυχημένο βιβλίο και σε άλλες περιπτώσεις κάνει γνωστό ένα βιβλίο που πριν τη διασκευή του είχε μικρή επιτυχία. Στη δεύτερη κατηγορία ανήκει το Crash, το οποίο πριν το ανακαλύψει ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ ήταν περίπου ένα cult αριστούργημα για ένα περιορισμένο και με προδιαγεγραμμένα γούστα αναγνωστικό κοινό. Το Crash στην πρώτη του είσοδο στην Ελληνική σκηνή είχε κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Απόπειρα το 1992. Στη νεότερη εκδοχή του κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Κέδρος. Κατ’ αρχήν να πούμε ότι στα συν του βιβλίου είναι τα ονόματα των μεταφραστών: Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης και Σώτη Τριανταφύλλου.

Από κει και πέρα το Crash έχει να δώσει μια φαινομενικά άνιση μάχη. Οι σελίδες ενός βιβλίου δύσκολα μπορεί να τα βγάλουν πέρα με τη δύναμη της κινηματογραφικής εικόνας ειδικά μάλιστα σε ένα τέτοιο αντικείμενο και θέμα: Ένας μυστηριώδης τύπος ονόματι Μπάλαρντ (όπως ακριβώς και ο συγγραφέας) ελκύεται ξαφνικά από το θανατηφόρο δυστύχημα που προκαλεί ο ίδιος. Γρήγορα, ανακαλύπτει μια πρωτόγνωρη ικανοποίηση όταν πρωταγωνιστεί σε ατυχήματα, παρέα με ένα εξπέρ του είδους, ένα αληθινό εξολοθρευτή των δρόμων!

Οι δύο πρωταγωνιστές θα ‘’αιματοκυλήσουν’’ τους δρόμους του Λονδίνου και με κάθε ατύχημα η σεξουαλική διέγερση τους αυξάνει γεωμετρικά, ξεπερνώντας τα όρια της διαστροφής. Χρησιμοποιούν τις πλέον διεστραμμένες φαντασιώσεις ακόμη και με υπαρκτά πρόσωπα όπως η Ελίζαμπεθ Τέιλορ. Ο Μπάλαρντ μεταφέρει τα πάντα στο χαρτί με ένα ουδέτερο ύφος αλλά καταπληκτική γραφή που κατορθώνει σε αρκετά σημεία να αντιπαρατεθεί με την κινηματογραφική εικόνα.

Το βιβλίο είναι εξ’ ορισμού σοκαριστικό και παράξενο, διαφορετικά δεν θα μπορούσε να κινήσει το ενδιαφέρον του Κρόνεμπεργκ. Προφανώς και δεν προτείνεται σε αναγνώστες που δεν έχουν εξοικειωθεί με το δίπτυχο σεξ και βία, στοιχεία που είναι διάχυτα παντού. Ο Μπάλαρντ ακροβατεί στα όρια και προκαλεί τις αισθήσεις του αναγνώστη με κάθε πιθανό τρόπο ή….τρακάρισμα! Αναγνώστες που δεν έλκονται από ‘’περιθωριακά’’ αναγνώσματα και ακραίες περιγραφές καλύτερα να το αποφύγουν γιατί είναι σίγουρο ότι θα τους ενοχλήσει. Οι υπόλοιποι μπορούν να απολαύσουν την υπέροχη γραφή του Μπάλαρντ, να τη συγκρίνουν με τα κινηματογραφικά ‘’καρέ’’ του Κρόνεμπεργκ και φυσικά να διακρίνουν τις (αρκετές) μικρές ή μεγάλες λεπτομέρειες που διαφοροποιήθηκαν στη μεταφορά του βιβλίου στη μεγάλη οθόνη.

 

Τζέιμς Γκ. Μπάλλαρντ

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top