Fractal

Παλιές Θήβες σε ισλανδικούς κήπους

Γράφει ο Απόστολος Θηβαίος // *

 

“Andro I, Μύθοι και Ιστορίες “, Ανδρέας Αντωνίου, Εκδόσεις Βακχικόν

 

Διαθέτει ρυθμό ο κόσμος; Θεωρείτε πως με το μέτρο διαβαίνει κανείς πιο ασφαλής τα στενά της ζωής;

Ο συγγραφέας παρέμενε σκυφτός και αδιαπέραστος. Έπειτα αποκρίθηκε με κάτι ιδιότροπα σονέτα λόγια και στις βαθιές ρίζες του έρωτά μας έσκυψε να δροσιστεί. Αντίκρυ του η ωραία Λόρελαι και ένα σωρό χαρακτήρες υπονοημένοι  στους κέλτικους στίχους. Κατά καιρούς και άλλοι ενέδωσαν σε αυτήν την ιδιοτροπία, ωστόσο η μελαγχολία των οριζόντων, η αυθεντική αναπαράσταση του καθημερινού πολέμου, ξαφνικές αφορμές από ρητά που σώθηκαν, προσθέτουν αξία.

Ο Ανδρέας Αντωνίου δεν θεωρείται διόλου νέος συγγραφέας. Μια σύντομη ματιά στο βιογραφικό του αφήνει να φανούν οι τίτλοι ενός πλούσιου έργου για την ηλικία του Θεσσαλονικού καθηγητή και δημιουργού. Οι εκδόσεις Βακχικόν προτείνουν ετούτο το καλοκαίρι την μεταφυσική ποιητική συλλογή με τίτλο Andro I, Μύθοι και Ιστορίες. Στις ογδόντα εννέα σελίδες οι κλίσεις παραμένουν σταθερές, ο ρυθμός αρχίζει και τελειώνει στην μετάφραση του αισθήματος, μπολιασμένου με την βορειοευρωπαϊκή μυθολογία. Ωστόσο, ίσως η Παναγιά των Γότθων να μην διαθέτει άλλο από την πιστή της σ΄αντίθεση με τον Αντωνίου που επιστρατεύει τις ακλόνητες μυθολογίες των ξωτικών και άλλων, μεγαλόπρεπων σαιξπηρικών θηρίων, επαναφέροντας ιππότες και δαιδαλώδεις ακτές, αποδράσεις, μοναξιά, το σκονισμένο ράφι και τ’ ακλόνητο πιστεύω τους. Στο ποίημα Απόφαση του Ταξιδιού ο στιχουργός πλέκει μες στην ομοιοκαταληξία του μια από εκείνες τις ρήσεις, ένα σαφές ανάλογο της δειλής κηλίδας που απόψε και εις τους αιώνας θα υποδύεται τον ήλιο μαρτυρία παθιασμένου ζωγράφου. Φτιάχνει φράσεις απ’ τα πιο διαθέσιμα υλικά, μιλάμε για τόνους σκραπ μιας γλώσσας που υπόκειται σε σκληρές συνθήκες για να συνεχίσει να αντέχει πέρα από την εποχή μας Ο Ανδρέας Αντωνίου φτιάχνει τα τραγούδια του με τα πιο πρωτεϊκα λόγια, εκείνα που ανταλλάσσονται διαρκώς σε στάσεις, σε υπαινιγμούς, διατυπώσεις και φράσεις καθημερινές. Την ίδια στιγμή που η εγχώρια, ποιητική παραγωγή εισέρχεται σε γλωσσικές πρωτοτυπίες, ο Ανδρέας Αντωνίου μας υπενθυμίζει πως είτε στα πλαίσια ενός ρυθμού, είτε διάχυτα από τον δικαιωματισμό της εποχής μας, η διάθεση να ειπωθεί από την αρχή ο κόσμος παραμένει αμείωτη. Βρίσκει φωνή στην μυθολογία ενός κόσμου παραδομένου στην μεταφυσική του ρομαντισμού. Πρόσωπα, χαρακτήρες, τοπωνύμια, ιδιότητες, μικρές και μεγάλες ιστορίες, στις προσθήκες της σελίδας πριν το κυρίως ποίημα. Το υλικό που παρουσιάζεται στην συλλογή των εκδόσεων Βακχικόν δικαιώνει την ύπαρξή του στο έργο πολλών και ετερόκλητων προσωπικοτήτων που έχουν όμως σταθεί αρωγοί στ’ όνειρο της γραφής. Αποσπάσματα του Καρυωτάκη, τ’ ανεμιστά γένια του γέρο Ουώλτ Ουίτμαν που στις υποσημειώσεις του ποιήματος  Ο Μάγος δηλώνει ποιητής ψυχής και σώματος, στην άλλη θρησκεία, την άλλη πλευρά της ταπετσαρίας. Ο Κόλεριτζ και οι ομόκεντροι κύκλοι σαν όλα τα ποιήματα της συλλογής Andro I, Μύθοι και Ιστορίες να διαμορφώνουν ένα ολοκληρωμένο έργο που τώρα ζητεί απεγνωσμένα να έρθει στην ζωή Οι ερωτήσεις του Α. Αντωνίου αφήνουν κενά τα γράμματα, αυτή η αλήθεια και μόνο, έτσι που γεννιέται απ’ τους στίχους υφαίνει τους τίτλους και τ’ απόφωνα των μικρών, πονεμένων τραγουδιών.

 

Ανδρέας Αντωνίου

 

Ο Ανδρέας Αντωνίου κυμαίνεται στον δικό του προσωπικό χώρο, κερδίζει την ηδονή με αξιοπρέπεια, με θάρρος. Μιλά με τις μαινάδες που διαθέτουν των αγαλμάτων σώματα, εν μέσω των αρωμάτων που φλέγονται, μας μεταφέρει ως μες στο θαύμα, έτσι που το μυστήριο να θέλει να αποκτήσει την εξαίρετη, μοναδική μορφή του. Η συλλογή Andro I, τραγουδά στην κορυφή των λόφων, παλιές Θήβες σε ισλανδικούς κήπους, σε πρόσωπο πρώτο, σ’ απόλυτη έκθεση. Όλα κατέχουν θέση στα ποιήματα του Αντωνίου. Μια ιδέα από το λαϊκό δράμα που σ’ όλες τις εποχές αντίκρυ φθάνει με τα αποτρόπαια ερωτήματα, με τις φαντασιώσεις και ό,τι από εκείνες σώζεται. Με την προσωπική, την ρυθμική υποβολή του Ανδρέα Αντωνίου.

 

 

 

* Ο Απόστολος Θηβαίος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1980. Απασχολείται στον τραπεζικό τομέα. Κείμενά του δημοσιεύονται σε ηλεκτρονικά και έντυπα περιοδικά. Γυρεύει εναγωνίως κάτι απ’ τη φωνή του.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top