Fractal

Ένα παιδί «ξαναγεννά» τη ζωή

Γράφει η Ελένη Γκίκα //

 

 «Άλμα», Χρήστος Χρυσόπουλος, εκδ. Νεφέλη, σελ. 160

 

Μεγαλώνοντας ο Χρήστος Χρυσόπουλος επιβεβαιώνει αυτό που είχαμε υποψιαστεί από την αρχή: την εντελώς προσωπική του θέαση όσον αφορά τη ζωή. Δρομέας ο ίδιος βλέπει το απόλυτα στατικό αποσπασματικά, ιδιαιτέρως ευφυής δεν αρκείται σε εκείνο-που-υπάρχει, η αρχαία αφήγηση τον κάνει και πλήττει, ανά πάσα στιγμή αντιλαμβάνεται τον κόσμο σε βάθος, και σφαιρικά.

Η «Άλμα» που σημαίνει ψυχή γεννήθηκε σχεδόν μαζί με την κόρη του. Είναι κατά κάποιον τρόπο, η περίληψη του κόσμου του, του κόσμου μας, και το πραγματοποιεί όπως εκείνος ξέρει, με όλα τα μέσα, αλληγορικά, αριστοτεχνικά.

Στην ιστορία του, μαιευτήριο και ίδρυμα συστεγάζονται. Μια ιδιότυπη μονάδα φιλοξενίας απόκληρων; ηλικιωμένων; αποσυνάγωγων, τελικά, της ζωής. Είναι εκεί για να έχουν την ψευδαίσθηση ότι είναι και μαζί, αλλά εντελώς μόνοι τους: με το τραύμα τους και την αιώνια επανάληψή του μέσα στην καθημερινή επανάληψη ώσπου γεννιέται ένα παιδί.

Στον ίδιο χώρο σχεδόν. Και τους αλλάζει κυριολεκτικά τη ζωή. Σαν αχτίδα φωτός που μόνο φως μπορεί να είναι πάντοτε στην αρχή. Γιατί ένα παιδί είναι η συλλογική μνήμη, είναι η ζωή. Ακούει και γνωρίζει τα πάντα. Τους αλλάζει ως και τα ασήμαντα ονόματά τους κι έτσι από «Εκείνος –του- ενός», «Εκείνος- των -τεσσάρων», «Εκείνη- των- πέντε», «Εκείνος- των- οκτώ», με μοναδική εξαίρεση την Άλικη, που έχουν ξεχάσει πριν πόσο καιρό εισήχθη εκεί, διότι τα ονόματά τους καθόριζε η διαμονή τους στην Μονάδα, θα γίνουν Ωλένη, Παλάμη, Χολή, Οδύνη, Τομή, Λαγόνα, Ουλή. Θα ξαναδώσει πνοή στις φθαρμένες τους λέξεις, σώμα και αίμα στις χάρτινες επαναλαμβανόμενες ζωές τους, θα τους ξαναδώσει λόγο ύπαρξης, εκείνο το βασανιστικό «γιατί» της ζωής. Θα γεννηθεί από μια γυναίκα μόνη, όπως όλα τα μεγάλα έτσι τα συναντά κανείς στη ζωή. Και θα αντιλαμβάνεται βέβαια τα πάντα, έτσι μικρό παιδάκι στην αρχή πριν μεγαλώσει και γίνει σαν εμάς, μια διαρκώς επαναλαμβανόμενη τυφλή. Και φυσικά θα έχει συναίσθηση της σημαντικότητάς της: «Είμαι ό,τι πιο πολύτιμο για εκείνους. Είμαι εύθραυστη, όπως ένα νεογέννητο μωρό. Από τότε που μπήκα εδώ, αυτό που με κρατά ζωντανή δεν είναι η υλική τροφή, είναι η περίσσια αγάπη. Η επαφή, το άγγιγμα, το χάδι. Κάθε φορά που με αγκαλιάζουν, η τρυφερότητά τους με θρέφει. Δεν γνωρίζω τίποτα περισσότερο από αυτό που μου δείχνουν τα αισθητήρια όργανά μου. Μιλούν μεταξύ τους, αλλά ποτέ δεν απευθύνονται σε εμένα. Ζω με την όραση, με την αφή. Με τις θερμοκρασίες, τους ήχους… Τους περιεργάζομαι φέρνοντας τα ακροδάχτυλά τους να ακουμπήσουν στα χείλη μου.»

 

 

Ο Χρήστος Χρυσόπουλος μάστορας της κατακερματισμένης αφήγησης όπως κατακερματισμένη είναι και η αντίληψή μας για την εποχή, «ο κόσμος δεν είναι απλώς θρυμματισμένος… τα κομμάτια συγκολλήθηκαν λανθασμένα», ας θυμηθούμε τον αριστουργηματικό «Περίκλειστο κόσμο» του, μας ξαναδίνει ένα σύμπαν ολόκληρο πια, κι από την αρχή.

«Από τότε που ήρθε η Άλμα, ο χρόνος έχει τεράστια σημασία: ποιος θα αποφασίσει να κάνει κάτι και πότε, πόσο θα διαρκέσει, ποιος το έκανε τελευταία φορά. Καθένας και καθετί έχουν την καθορισμένη θέση τους. Τα όρια είναι πολύ ευδιάκριτα. Τίποτα δεν ξεχνιέται. Για όλα υπάρχει μια καθορισμένη θέση, ένας τρόπος, μια περιγραφή, ένας κανόνας».

Γιατί από τότε που ήρθε η Άλμα είναι σα να γεννήθηκαν πραγματικά κι όλοι αυτοί. Και ο κόσμος τους δεν είναι πια θρυμματισμένος, τα κομμάτια συγκολλήθηκαν σωστά, ή μάλλον όλα αποκαλύπτονται εξ αρχής.

Ο Χρήστος Χρυσόπουλος σίγουρα είναι ένας από τους σπουδαίους συγγραφείς της επόμενης μέρας.

 

Φωτό: Γιάννης Μισουρίδης

 

 

 

Δημοσιεύθηκε στον Φιλελεύθερο.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top