Fractal

Με τους ίδιους ήρωες, 200 χρόνια μετά

Γράφει η Πένυ Χριστοπούλου //

 

«33 ιστορίες για το 1821», επιμέλεια: Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης, εκδόσεις Gema

 

Μέσα από τον καλαίσθητο συλλογικό τόμο 33 ιστορίες για το 1821 που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gema, με επιμέλεια του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη, παρουσιάζεται η ματιά τριάντα τριών Ελλήνων συγγραφέων  για τον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα των υπόδουλων Ελλήνων κατά των Οθωμανών. Οι μικρές ιστορίες ―προϊόντα μυθοπλασίας αλλά και βασισμένες σε αληθινά γεγονότα― αναδεικνύουν τη σημαντικότητα του αγώνα, αλλά και το πάθος των προγόνων μας.

Η Έρικα Αθανασίου αναφέρεται στην περιπετειώδη ζωή του Φιλικού Εμμανουήλ Ξάνθου και τα στερνά του χρόνια της ανέχειας.

Ο Δημήτρης Βαρβαρήγος, με ρεαλιστική γραφή περιγράφει τη σφαγή της Χίου.

Ο Παναγιώτης Γούτας μάς συστήνει μέσω του απογόνου του τον άγνωστο αγωνιστή Οδυσσέα Τσελεπή που έδρασε στον Μοριά.

Ο Γεράσιμος Δενδρινός έχει στο κεντρικό κάδρο της ιστορίας του τον δύσκολο πολυκύμαντο βίο του Νικηταρά του Τουρκοφάγου.

Ο Χρήστος Δεσύλλας γράφει για το στοιχειό της «Πατρινέλας» και τον έρωτα της Μπαχάρ και του Ασημάκη, μέσα στα τείχη του κάστρου της πόλης της Πάτρας.

Ο Φίλιππος Δ. Δρακονταείδης παρουσιάζει την ανέφελη φιλοσοφία ζωής του Λόρδου Στάνγκφορντ την ώρα που όλα καταρρέουν δίπλα του.

Ο Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης τονίζει την εμβληματική προσωπικότητα του πρώτου κυβερνήτη της Ελλάδας Ιωάννη Καποδίστρια, κατά την άφιξή του στο Ναύπλιο.

Η Κατερίνα Καριζώνη δίνει πνοή στον αγωνιστή Γιώργη Ανεμογιάννη, περιγράφοντας την άδοξη κατάληξη του εγχειρήματός του.

Ο Νίκος Κατσαλίδας φωτίζει τον χαρακτήρα του γενναίου Γεώργιου Καραϊσκάκη.

Ο Δημήτρης Κωστόπουλος σκιαγραφεί τον ταραχώδη βίο του λαγκαδιανού Μελέτη Τασοπετρόπουλο και τη σχέση του με τον Κανέλλο Δεληγιάννη.

Ο Τηλέμαχος Κώτσιας δίνει σάρκα και οστά στον μύθο των Δροσουλιτών, φωτίζοντας τον χαρακτήρα του Χατζημιχάλη Νταλιάνη, μέσα από μια καθημερινή ιστορία του παρόντος χρόνου.

Ο Ανδρέας Μήτσου παρουσιάζει ένα στιγμιότυπο από τη ζωή του Γεώργιου Καραϊσκάκη, ξεδιπλώνοντας χαρακτηριστικά γνωρίσματα του χαρακτήρα του.

Ο Γιάννης Δ. Μπάρτζης μάς μεταφέρει στην αποκλεισμένη Ακροκόρινθο, περιγράφοντας τον μαρτυρικό θάνατο του αρχοντόπουλου Αντρίκου Νοταρά από τα χέρια της μαινάδας μπέισσας Νουρή Μπεγίνα.

Ο Βαγγέλης Μπέκας αφηγείται τη σωτηρία του Τσακάλωφ από τα χέρια του Αλή-Πασά και τον καθοριστικό ρόλο που έπαιξε ο αστυνόμος Ταχήρ Αμπάζης στην Ιστορία.

Ο Γιώργος Μπλάνας στήνει το σκηνικό του στην Ύδρα, δίνοντας τις δύο διαφορετικές γνώμες των Ελλήνων σχετικά με την αναγκαιότητα της εθνικής παλιγγενεσίας.

Ο Κωνσταντίνος Μπούρας δίνει την πινελιά του έρωτα μέσα στα χρόνια του αγώνα, έχοντας ως πρωταγωνιστές τον Φιλοκτήτη και την εικοσιεπτάχρονη παρθένα.

Η Κατερίνα Παναγιωτοπούλου μάς προσφέρει τη συγκινητική ιστορία του Ζήση του γιου της καντηλανάφτισσας με φόντο το μοναστήρι του Αϊ-Βλάσση.

Ο Γιώργος Παπαδάκης μεταφέρει με ακρίβεια τον αχό και τις κλαγγές της μάχης στη σκλαβωμένη Κρήτη.

Η Μάγδα Παπαδημητρίου-Σαμοθράκη αναπαριστά με γλαφυρότητα τους αγώνες του Ανδρέα Κατσαράκη.

Ο Γιάννης Πατσώνης αναβιώνει τον μύθο του στρατηγού Μακρυγιάννη μέσα από μια σύγχρονη μαθητική παράσταση.

Η Μίτση Πικραμένου αναφέρεται στη διάσωση της δεκαπεντάχρονης και τον γάμο της με τον κεντρικό ήρωα της ιστορίας Καλύμνιο Καλογιάννη υπό τις ευλογίες του Κωνσταντίνου Κανάρη.

Ο Γιώργος Πύργαρης, αξιοποιώντας τον πλούτο της ελληνικής γλώσσας ζωγραφίζει μέσα από τις λέξεις το πορτραίτο του μαρτυρικού ήρωα Αθανασίου Διάκου.

Η Δήμητρα Πυργελή υμνεί μέσω της γραφής της την ανδρεία του πνευματικού προδρόμου του 1821, Ρήγα Βελεστινλή, παρουσιάζοντας το τέλος του μεγάλου στοχαστή της ελευθερίας.

Ο Γιάννης Ράγκος, χρησιμοποιώντας τη γλώσσα εκείνης της εποχής, καταφέρνει να δώσει ένα χαρακτηριστικό στιγμιότυπο από τις δυσκολίες, τις αγωνίες και τα δράματα των αγωνιστών.

Η Λιάνα Σακελλίου παντρεύει το κοντινό παρελθόν με τις μνήμες του αγώνα, έχοντας ως γέφυρα τον Αριστοτέλη Βαλαωρίτη και την Έμιλυ Ντίκινσον.

Η Λεύκη Σαραντινού αφήνει τον έρωτα να κουρνιάσει στις καρδιές των δύο αλλόθρησκων νέων, την ώρα που η Τριπολιτσά έχει παραδοθεί στις φλόγες.

Ο Ντίνος Σιώτης διηγείται την τραγική κατάληξη του Νικόλα και την πορεία της αγαπημένης του Αϊσέ.

Η Μαρία Σκιαδαρέση, σε δεύτερο πρόσωπο, επαναπροσδιορίζει τον ποιητή και φιλέλληνα Λόρδο Μπάιρον.

Ο Κώστας Στοφόρος φέρνει τη μορφή και τον αγώνα του Αθανασίου Διάκου στο σήμερα, έχοντας ως συμπαραστάτη τον Άγγελο Τερζάκη.

Η Ευαγγελία Τότσκα δημιουργεί ένα συγκινητικό κάδρο όπου κεντρική ηρωίδα είναι μια μαθήτρια ντυμένη Σουλιώτισσα.

Ο Φίλιππος Φιλίππου αναφέρεται στη δολοφονία του Καποδίστρια, και τον Χρήστο Φωτομάρα ο οποίος σκότωσε τον δολοφόνο του.

Ο Άγγελος Χαριάτης αναπαριστά τον έρωτα της Μαντούς Μαυρογένους με τον Δημήτριο Υψηλάντη, στα χρόνια της επανάστασης.

Ο Χρήστος Χαρτοματσίδης εγκιβωτίζει την τέχνη του θεάτρου σκιών στις ανάγκες του αγώνα, υπό το άγρυπνο βλέμμα του Γεωργίου Καραϊσκάκη.

Η συλλογή αυτή αποτελεί μία ακόμη εξαιρετική προσπάθεια, στο πλαίσιο της επετείου των διακοσίων χρόνων από την έναρξη της επανάστασης. Ένα βιβλίο που δίνει το απαραίτητο μυθοπλαστικό πλαίσιο σε πραγματικά γεγονότα, αξίζει μια θέση στα ράφια της βιβλιοθήκης μας.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top