Fractal

☆ «12 ένορκοι», ακατάβλητοι θα συνεδριάζουν για πάντα στο Θέατρο Αλκμήνη

Από τον Κωνσταντίνο Μπούρα //

 

 

 «12 ένορκοι» στο Θέατρο Αλκμήνη

 

Ποια είναι η μαγεία αυτού του δημοφιλούς έργου; Τι κάνει τόσο ευπώλητη αυτή την περιζήτητη παράσταση; Πού έγκειται η διαχρονικότητα αυτής της αστυνομικής / δικαστικής ιστορίας;

Μα στην ΑΦΗΓΗΣΗ αγαπητές μου φίλες κι αγαπητοί μου φίλοι.

Τόσο απλά.

Καλοχτισμένο, καλογραμμένο έργο, τέλεια δομή, σασπένς, ανατροπές, χαρακτήρες διακριτοί και σαν βγαλμένοι μέσα από τη ζωή.

Κι όπως λέγαμε στον Νατουραλισμό: «έτσι θα μιλούσε η ζωή, αν μιλούσε».

Χωρίς να πρόκειται για κάποια «φέτα ζωής», είναι μεν μυθοπλασία, αλλά αληθοφανής.

 

 

Λέω συχνά στους φοιτητές μου πως όταν μια ιστορία δεν παρουσιάζει κενά, δεν μπάζει από πουθενά κι είναι απολύτως γεωμετρημένη, ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΘΙΝΗ, ΑΛΛΑ ΕΠΙΝΟΗΜΕΝΗ, ακόμα κι όταν είναι χτισμένη με πραγματικά δομικά υλικά από την μάντρα τής καθημερινότητας.

Οι αληθινές ιστορίες, οι «βγαλμένες από τη ζωή», οι κατά λέξιν καταγεγραμμένες στο μαγνητόφωνο ή στην κάμερα, οι ρεαλιστικές περιγραφές που βασίζονται σε μοντέλα ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΟΤΕ ΑΛΗΘΟΦΑΝΕΙΣ. Γιατί εκτός από τον κόσμο των fractals ΚΑΙ τον φωτοαντιγραφικό πολλαπλασιασμό τής Ανόργανης Ύλης, τα νοήμονα όντα, τα ανθρώπινα ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΟΤΕ ΣΥΜΜΕΤΡΙΚΑ, ΛΟΓΙΚΑ ΚΙ ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ. Το χάος που επικρατεί κι η διαρκώς αυξανόμενη ΕΝΤΡΟΠΙΑ τού «κλειστού» συστήματος Γη οφείλονται εν μέρει και στο «παραδοξόνιο», ένα υποατομικό σωματίδιο που ΔΕΝ ακολουθεί τα άλλα και δεν υπακούει στους ίδιους μ’ εκείνα νόμους τής Φυσικής.

Βεβαίως, βρισκόμαστε πολύ μακριά ακόμα από το να αποκωδικοποιήσουμε, να καταγράψουμε και να εφαρμόσουμε τους άγνωστους Νόμους τού Σύμπαντος.

Όταν κι εάν γίνει αυτό, θα μπορούσαμε ΊΣΩΣ να γίνουμε ΤΟΤΕ θεοί δημιουργοί συμπάντων, υπερσυμπάντων και κόσμων ολάκερων. Όμως, ευτυχώς ή δυστυχώς, είμαστε μακριά ακόμη πολύ από την πλήρη κατανόηση του κόσμου γύρω μας και μέσα μας.

Ακόμα κι αν εντοπίσαμε το «Σωματίδιο του Θεού» στο CERN, δεν ξέρουμε ακόμη την υπερ-εξίσωση τών απάντων.

Μέχρι τότε μπορούμε να παρατηρούμε έκθαμβοι την Φύσιν και τα φαινόμενα, να ανακαλύπτουμε (όπου υπάρχει Αρμονία) την «χρυσή τομή» και τους αριθμούς Fibonacci εφαρμοσμένους στην Ύλη. Η σκοτεινή και μαύρη Υλοενέργεια, για την ώρα, μας διαφεύγει. Μαζί της κι η Αντί-Ύλη, η ακριβής λειτουργία μιας μαύρης τρύπας (στη γειτονιά μας ή απείρως – φαινομενικώς – απομακρυσμένης). Η ταχύτητα τού Φωτός είναι ένα απαγορευτικό όριο κινήσεως στα όρια τού συστήματός μας κι όλα βαίνουν εξωπραγματικώς κάτω από τα έκθαμβα μάτια μας.

Όμως μπορούμε ακόμα να διαλογιζόμαστε, να συμπεριφερόμαστε ως θεία όντα, να αναρωτιόμαστε ακόμα κι όταν δεν γνωρίζουμε τις απαντήσεις. Ειδικά τότε.

«Οι 12 ένορκοι» λοιπόν έρχονται για να θέσουν επί σκηνής το ερώτημα: «Ποια είναι η Αλήθεια; Τι είναι πραγματικότητα και τι όχι; Πού αρχίζει η μυθοπλαστική λειτουργία τής ανθρώπινης φαντασίας όταν έρχεται αντιμέτωπη – μετά Τρόμου – με το Κενό και το Άγνωστο;».

Η στατική επάρκεια, η αντοχή υλικών που συνθέτουν αυτή την γερή δραματουργική δομή οφείλεται εν μέρει στον αγγλοσαξωνικό πραγματισμό, τόσο δημοφιλής μέθοδος, παγκοσμιοποιημένη χάρη στα σήριαλ και στις λαοφιλείς ταινίες απανταχού της γης. Το Netflix και το Διαδίκτυο εν γένει ολοκλήρωσε αυτή την πολιτισμική (Και πολιτιστική) επικράτηση μιας κοσμοαντίληψης κι ενός τρόπου ζωής, βαθιά συγκροτημένου βάσει των απτών γεγονότων και μετρημένων με ένα αλάθητο μέτρο και σταθμό: ΤΟ ΧΡΗΜΑ.

Έτσι, η Κοινή Λογική και η Κοινή Γνώμη, την οποία εκπροσωπούν οι κληρωθέντες ένορκοι στο Κακουργιοδικείο (όλοι άντρες!!!) αντικατοπτρίζουν αυτή την πατριαρχική αποικιοκρατική αντίληψη τής πολιτισμικής ανωτερότητας και είναι τόσο βιωμένη που αναπλάθεται διαρκώς επί οθονών κι επί σκηνών… όπως στο πάντα φιλόξενο, πρωτοπόρο και αντανακλαστικό τής περιρρέουσας ατμόσφαιρας «Θέατρο Αλκμήνη». Μην χάσετε αυτή την παράσταση!!! Για πολλούς και διάφορους λόγους. Μπορείτε, αν θέλετε, να αναλογιστείτε για πολλά και διάφορα πράγματα.

Ούτως ή άλλως, η πλοκή, το σασπένς και οι διαρκείς ανατροπές θα σας συναρπάσουν!!!

 

 

 

info: https://www.theatro.gr/12-enorkoi

 

 

* Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας,  https://konstantinosbouras.gr

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top