Fractal

Μικρή αναφορά στους παραμορφωτικούς αντικατοπτρισμούς της εποχής μας

Του Γεωργίου Νικ. Σχορετσανίτη //

 

Απόστολος Θηβαίος, “05:05”. Θέατρο. Εκδόσεις 24 γράμματα, 2019. Αθήνα

 

Η εισαγωγή του βιβλίου μας εισαγάγει γρήγορα στη υπόθεση. Ένας σαραντάρης άντρας, εφημεριδοπώλης στο επάγγελμα, με καταστραμμένα όνειρα, «…με ζωή συντρίμμια γυρνά κάθε βράδυ στο παιδικό δωμάτιο…». Είναι υπεύθυνος για τον θάνατο της κόρης του, την οποία ο ίδιος έστειλε στον τάφο σκοτώνοντάς την με γκάζι και σώζοντάς την από μια τραγική ζωή. Ο άντρας ανατρέχει σε τακτά χρονικά διαστήματα στο υλικό της μνήμης του, ενώ σε ενδιάμεσα χρονικά διαστήματα τής απευθύνεται ωσάν να είναι παρούσα.  Η όλη υπόθεση λαμβάνει χώρα στην εποχή μας, αν και κάποιοι υπαινιγμοί και αναφορές παραπέμπουν κάπου αλλού, σε κάποιον άλλο χρονικό προσδιορισμό. Ολόκληρο το έργο είναι στην πραγματικότητα ο μονόλογος ενός ατόμου. Στο επίμετρο ο συγγραφέας αναρωτιέται τι είναι εκείνο που αναγκάζει τους ανθρώπους να δημιουργούν ιστορίες για ένα και μόνο πρόσωπο. Ο ίδιος δίνει μια πιθανή εξήγηση: «… ίσως πρόκειται για την ευκολία του χειρισμού, τις ευκολίες που συνεπάγεται η προσαρμογή ενός και μόνο ατόμου στις απαιτήσεις του έργου. Όμως, μπορεί η επιλογή του μονόλογου, ως θεατρικού είδους να συνιστά την πιο πιστή αναπαράσταση της ίδιας της ζωής μας….». Και συνεχίζει τον προσωπικό του μονόλογο ο συγγραφέας: «… Αυτός ο κόσμος μας θέλει μόνους, τον καθένα μας υποχρεωμένο ν’ αναμετρηθεί με τα μυστήρια της ζωής, με τον κλειστό κόσμο μιας πόλης που ολοένα και περισσότερο εντάσσεται σ’ αυτό το παγκόσμιο δίκτυο που αναπροσαρμόζεται, πεθαίνει και αντέχει μες τους αιώνες…».

Το βιβλίο έγινε ευρύτερα γνωστό αφού για δύο χρόνια ανέβηκε με ξεχωριστή επιτυχία σε θεατρικές σκηνές της Αθήνας. Στόχος των ολίγων αριθμητικά συντελεστών του έργου ήταν να καταλάβει ο περισσότερος κόσμος ότι το έγκλημα δεν μπορεί να αποτελεί την λύση σε οποιοδήποτε πρόβλημα, και πως αργά ή γρήγορα θα επανέλθει στο προσκήνιο και θα «χτυπήσει, ενώ η αγάπη φαίνεται πως είναι η μόνη διέξοδος σε αυτά τα προβλήματα»! Το κορίτσι στην υπόθεση του έργου δεν έβλαψε κανέναν  παρά το κινητικό πρόβλημα που είχε, αλλά τελικά έχασε τη ζωή της από τον ίδιο της τον πατέρα, μια ειδεχθής πράξη η οποία όχι μόνο δεν έδωσε λύση στο πρόβλημα αλλά αντιθέτως το διόγκωσε δημιουργώντας μοιραία προβλήματα στους υπόλοιπους! Το σενάριο του έργου 05:05», σύμφωνα με δήλωση του συγγραφέα, στηρίζεται σε  αληθινή ιστορία «… που συνέβη κάποτε στην Αργεντινή ή σε μια μακρινή πολιτεία…», πολύ μακρυνή αλλά ταυτόχρονα και κοντινή στην δική μας ζωή. Ήταν μια από εκείνες τις ειδήσεις οι οποίες τραντάζουν την ήσυχη ζωή μας και στη συνέχεια καταχωρούνται στην ύπουλη μνήμη ή την συνείδηση. Ένας πατέρας και ένα κορίτσι, η λύτρωση της κόρης μέσω του θανάτου και η δική του «ανθρώπινη» πορεία έως την εποχή μας. Τα πέντε πρωινά λεπτά και τα πέντε δευτερόλεπτα που έδωσαν και τον τίτλο στο βιβλίο και στο θεατρικό έργο, ίσως να παραπέμπουν στο χρονικό διάστημα που διήρκεσε η φυγή του κοριτσιού από τον επίγειο κόσμο σε άλλα επίπεδα. Ένα πραγματικά σπαρακτικό θέαμα μέσα στο ανατέλλον χάραμα.

 

Πρόσφατη φωτογραφία (Ιούνιος 2020) του Απόστολου Θηβαίου (1980- ).

 

Ο Απόστολος Θηβαίος (1980- )  ασχολείται με την συγγραφή από το έτος 2007. Γράφει κείμενα και ποιήματα και σχολιάζει με τον δικό του τρόπο σε διάφορες έντυπες και ηλεκτρονικές σελίδες και σχεδόν σε όλα τα είδη του λόγου. Όσον αφορά την ενασχόλησή του με το θέατρο, ετούτη δεν είναι η πρώτη, αφού  πριν από δύο χρόνια, για παράδειγμα, εξέδωσε ένα θεατρικό μονόπρακτο («Μαρίκα». 24 γράμματα, 2018) με τη ζωή της Μαρίκας Νίνου. Το θέατρο λέει, εμπεριέχει τόσο τον ρεαλισμό του πεζού, όσο και το όραμα της ποίησης, και στην ουσία γράφεται έξω στους δρόμους των πόλεων και στους καθρέπτες των σπιτιών μας, «όταν υποδυόμαστε τόσους και τόσους ρόλους»! Βεβαίως στο έργο εμφιλοχωρούν υπαινιγμοί για τη δύναμη του σημερινού Τύπου, την ασυδοσία των καιρών, τον διάχυτο επιστημονισμό της εποχής και τόσα άλλα σημαντικά θέματα που απασχολούν τον σύγχρονο άνθρωπο.

Όχημα του Απόστολου Θηβαίου σε αυτή την έντυπη μεταφορά των προσωπικών του απόψεων και συναισθημάτων, ο φιλόδοξος εκδοτικός οίκος «24 γράμματα», ο οποίος ξεκίνησε στα 2012 με την σειρά των e-books που άκουγε στο όνομα «Εν-καινώ» και συνεχίζει  την πορεία του  στις έντυπες πλέον εκδόσεις. Η ιστοσελίδα των «24 γραμμάτων» για πολλά χρόνια δέσποζε όλων των άλλων που έκαναν δυναμικά την εμφάνισή τους αργότερα, με την έννοια της φιλοξενίας πολιτιστικών άρθρων πολύ υψηλού επιπέδου και όγκου. Όμως για αυτή οι προτεραιότητες άλλαξαν, όπως άλλωστε τροποποιούνται και εκείνες όλων των ανθρώπων διαχρονικά!

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top